Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

    Jag har kollat på den där Bullz-säkringshållaren på eBay. Var köpte du den, pris, leveranstid?
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

      Originally posted by tvett View Post
      Jag har kollat på den där Bullz-säkringshållaren på eBay. Var köpte du den, pris, leveranstid?
      Jag köpte den här igenom: http://pages.ebay.com/link/?nav=item...d=261852110710

      Och betalade 125kr med frakten inräknad. Det tog 18 dagar innan jag hade den hemma, 3 dagar innan den blev skickad dock.

      Jag skulle nog kika efter en lite mer kvalité sak, eftersom att hålen inte alls verkar stämma med beskrivningen. Jag uppdaterar imorgon eller lördag när jag jämfört med min 21mm2 kabel.
      www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

      Comment


      • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

        Fick provat 21mm2 kabel i strömblocket och det passade trots att jag misstänkte att det inte skulle få plats. Finns lite plats över också, så 35mm2 borde gå in också.











        Funderade på hur ni vet vilken storlek ni ska ha på kabelstrumpa? Som jag läst så är måtten angivna i diametern på dom.
        www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

        Comment


        • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

          Jag går emot mig själv just nu men priset var så billigt att jag inte kunde motstå. Det får duga tills rätt saker till rätt pris dyker upp..


          www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

          Comment


          • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

            Jaha! Då var det dags igen


            Passat TDI byttes bort mot en hederlig S40 2.0 igen, tyckte om den första S40 jag hade och nytt jobb och radhus gjorde att jag behövde ingen diesel

            Jag har även gått och startat webbutik med enskild firma, och kommer såklart sponsra mig själv i bygget och bilen blir min demobil.

            Detta blir även första året jag är med och tävlar! YAY!!!


            Bilen är rätt udda i utseendet, men det var riktigt kul att göra.
            375m aluminium tejp gick åt och det tog ungefär 75-80h att göra alltsammans på 3v.

            Bilen är sedan lackad med biltemas båtlack, och därefter gått efter med trasor och t-röd för att få bort färg då jag inte ville ha den hellackad.

            Lite bilder på det














            Sedan dess har bilen istort sett stått orörd då flytten och nytt jobb kom, strax efter kom vintern och en vinterbil hade införskaffats då bilen inte är klarlackad och jag vill inte utsätta den för salt.

            Nu är snön borta och det är plusgrader ute! Jag har börjat med bromsbyten runtom, alla bromsbelägg och även skivorna fram.

            Avgassystemet har lossnat i sina fästen vid bakre ljuddämparen så det fixas imorgon och förhoppningsvis är bilen bes lagom till helgen (y)







            Planerna för ljudet i år är 8-10st Volvo V40 basar, det är både jag och Mikael Fälth som bygger detta i år. Fälth är han som byggde förra lådan med 3st i Passaten som spelade 128.9db förra året.

            I år ska vi pressa dessa till MAX och se vad vi kan få ut. Så igår gav jag mig iväg på jakt efter fler basar och fick tag på 5st!

            1 bas lämnades in på BRL i Örebro för mätning av parametrar, och resterande 4 hängde med mig hem för en grundlig rengöring
            Som dag och natt med Sonax plastic renovator!!

            Orörda:




            Ajax + lacknafta:




            Slutresultatet:




            Jag har även slipat ner insatserna till framlysena, och överväger att ha dom vita med blank klarlack på bara (y)

            Satt även och provade olika diodslingors placeringar och längder, jag kom dock inte fram till något bra resultat eller färg.







            Efter detta så började jag strippa ner extra dörrsidorna jag köpt, inte bestämt ännu om jag ska bygga något extra alls i dörrarna eller enbart köra på original plats. Men dörrarna tog 5h att få isär och rensade, har X antal brännmärken på händerna efter varmluftpistolen...




            Helhetsbild på basarna och insatserna

            Last edited by Hassman; February 13, 2016, 21:08.
            www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

            Comment


            • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

              Alla sidor är nu färdigskrapade yay!




              Detta firades med att åka och köpa en hög med Gas beat 4" som ska plastas in i varje dörr, och även skuffluckan.

              Bilen är en demobil för mitt företag, så det fokuseras inte på att låta bäst och vackrast, men bra och inom rimlig budget.




              Inhandlades även ett begagnat B2 Quota som ska driva baslådan, för tillfället håller jag på och provar lite olika dekorfolie på det och ser vad jag gillar bäst. Steget hade ett par skador i sig och ser inte så vackert ut även efter en grundlig rengöring.

              www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

              Comment


              • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                Jag äger tyvärr ingen handöverfräs, och inget fräsbord heller för den delen.

                Så jag åkte och köpte hålsågsats på Jula då jag såg att måtten på hålsågen var väldigt nära monteringshålet för Gas beat 4" jag köpte



                Började med att köra med största 127mm sågen för att göra hålet så jag kunde centrera sågen som var för monteringshålet Min gamla Skil borrmaskin lever dock på sista versen, kom lite rök ifrån den efter 5 bafflar...






                Började mäta, mäta och återigen mäta och försöka så gott jag kunde att placera bafflarna exakt likadant i framdörrarna. Något jag tycker är oerhört svårt! Bakdörrarna fick en lite annorlunda placering då dom hade mer plats.











                Jag hade tänkt spänna fleece och plasta första lagret inatt, men tydligen så har spraylimmet jag VET att jag har, fått fötter och sprungit iväg...

                Så jag började att måtta ut för skuffluckan och placering av högtalare där. Jag gör alltid i OSB först för att ha en mall om jag vill ändra på något innan jag för över det till MDF/Spån.




                Imorgon bitti drar jag och köper spraylim och får dessa plastade
                www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                Comment


                • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                  Spraylimmet jag använde släppte från dörrsidorna och dörrarna gjordes om och nu användes smältlim och häftpistol.

                  Blev väldigt mycket bättre resultat och formerna och utseendet var mycket enklare att efterlikna nu

                  Behöver införskaffa mig en elektrisk häftpistol innan dom 2 resterande dörrarna görs om, det var vääääldigt tungt att skjuta för hand med min dåliga pistol.









                  www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                  Comment


                  • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                    Blev inhandlat en spik/klammer pistol från biltema, som dessvärre inte fungerade. Även slipmaskinen var totalt värdelös och hjälpte absolut ingenting.

                    Ny Rapid klammerpistol köptes på jula istället, den hjälpte mycket men kom inte åt lika bra som vanliga häftpistolen så dom fick kombineras lite.

                    Men båda sidorna gick bra mycket lättare och fortare att göra, har även fått till väldigt simpla och lättarbetade former. Detta märktes väldigt tydligt när jag klippte ut glasfiber bitarna då ena sidans bitar passade den andra sidan perfekt!

                    Skickar upp lite bilder på dagens arbete, mer kommer absolut i veckan

                    Dock skulle jag väldigt gärna vilja ha tips på bra slippapper som är lite tjockare! Vad använder ni själva för slippapper och vart köper ni det?










                    www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                    Comment


                    • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                      Hade dessutom 1st som redan var trasig, så denna passade bra att använda för att mäta upp hur stor volym 1 bas tar upp. 3dl tog den upp.







                      Uppkapade bakstycken för högtalarna och även alla dörrsidor färdigklädda med biltema matta som gick otroligt smidigt att klä! Även monterade på dörrsidorna, dock ska det på täcklplugg över skruvarna och framdörrarna räckte inte brickorna till för så dessa ska få några skruv till i sig.














                      Detta är vart jag avslutat idag. Framöver nu kommer det ta fart med baslådans bygge och även nytt golv och covers i skuffen. Även skuffluckan ska påbörjas.
                      www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                      Comment


                      • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                        På Volvo S40s framdörrar så finns det en detalj längst ner på dörrsidan som också är i tyg, denna behöver också bytas ut för att matcha det andra tyget jag klätt med.

                        När jag började få bort mer och mer började jag fundera om jag inte skulle göra som jag gjort med min förra bil, klätt in en logga eller text genom att göra dessa i masonit och limma fast först.

                        Jo, så kommer det att bli, men troligtvis i spån eller OSB istället då jag tyckte att förra gången jag gjorde detta i masonit så blev det lite för lågt material så det syntes inte så bra.

                        Men vi provar detta får vi se, jag har ingen handöverfräs så det beror lite på hur bra jag kan såga med sticksåg också.

                        Lite bilder iallafall Satt och skrapade med kniv för hand, tills att jag kom på att jag har ju precis köpt ett multiverktyg på jula... (Då gick det fort!!)











                        Mina dekaler jag beställt från ett lokalt tryckeri hade kommit också så den var ju tvungen att monteras! Dock RIKTIGT svårt, jag är helt nybörjare på sånt så eventuellt får jag lämna iväg bilen till tryckeri och montera en ny istället.

                        www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                        Comment


                        • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                          Hej igen! Varit lite slappt med updates och även slappt på att faktiskt jobba med bilen, behövt en liten paus pga dålig axel..

                          Men nu är det igång igen, när jag hade skrapat bort skinnet från nedre delen av dörrsidan så tyckte jag att det skulle bli rätt tråkigt och bara klä delen i samma tyg som övre delen.

                          Jag ritade då upp lite linjer osv på datorn som jag skrev ut på klisterpapper och kunde sätta där jag vill ha hål för dessa utsågade.

                          Tanken är att sätta en masonitskiva på baksidan och antingen mina kortare LED diodslingor i hålen, eller höja masonitskivan lite och sätta längre slingor runtom skivan och på så sätt lysa upp hålen.

                          Jag har inte bestämt mig än, jag ska kolla vad som blir bäst idag (Y).







                          www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                          Comment


                          • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                            Jag råkade ju såklart till att gå och bli sjuk på måndagen efter söndagens arbete! Ändå pälsade jag på mig underställ och tog många kaffepauser för att bli varm...

                            Men men, 2 dagar utan arbete så det fanns att ta igen en del! Och legat i det vill jag påstå att jag har gjort!

                            Jag rev ur hela bilen på inredning, stolar, paneler, mittkonsolen och började riva ur gamla kablarna som skulle bytas ut.

                            Lite bilder på 4st lågnivå jag drog genom mittkonsolen, över baksätet till förarsidan och sen bak till skuffen genom ett hål jag hittade bakom den sista baksätesdelen som blir kvar.




                            Trångt jävla ställe Volvo har valt att sätta sista bulten för att få ur framsätena!!


























                            Efter att allt det här var draget, såg jag att remotekabeln är ju rätt klen och även rätt kort. Jag kikade i min bra att ha kablar kartong men där fanns det inget passande... Såg dock att jag har passande 8mm2 kablar för ström till belysningen framöver.




                            Efter ett tag fick jag ta paus för att packetera ordrar som skulle gå iväg idag, mitt bland mitt lilla kaos kontor där jag spenderat 2 dagar som sjuk att försöka fixa och lackera mina framlysen & blinkers. Vilket slutade i trasiga hållare för sidoreglering. Nya är beställda på Volvo och kommer på måndag.

                            Fick dock till en ganska okej lösning på belysning i framlysena, men nu har jag fått ytterliggare en idé som ska provas på mina extra insatser jag har liggandes.











                            Även fått in lite belysning på förarsidans fötter, mer kommer.




                            Sist men inte minst fick jag tag på 35mm2 kabel idag som ersätter min 21mm2 kabel. 35mm2 kabel kommer gå till ett block där bak, och 21mm2 kommer gå från blocket till ett Audison SR2 som ska driva dörrarnas högtalare.

                            35mm2 från blocket till B2 Quota steget också, även en 8mm2 kommer gå från blocket till strömförsörjning av all belysning i bilen.

                            Dragningen av 35mm2 kabel gick ganska smärtfritt, men inte helt färdig med den ännu.








                            Säkringshållaren sattes fast på luftfiltrets lock, med 4st m4 bultar.






                            Har ni några som helst tips eller råd att ge mig så är dom väldigt välkommna.
                            www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                            Comment


                            • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                              bra kämpat!
                              Mini Cooper goes Pioneer
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                              Volvo V50
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                              Sponsorer som håller mig flytande:
                              Pioneer, Stinger

                              Comment


                              • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                                Originally posted by Landén View Post
                                bra kämpat!
                                Tack Känner mig aningen stressad att få den hyfsat färdig för att glida runt på elmia (y)
                                www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                                Comment

                                Working...
                                X