Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

    Originally posted by Frippe_L View Post
    Ok det förändrar ju saken en hel del, kör på tigersågen och ta väck så mkt du kan är mitt förslag, verkar basen sen bottna för lätt kan du testa minska lådans volym nån liter, att öka är svårare.
    Får bli ditt förslag, du råkar inte veta hur effektivt det är med dämpull i och lura basen att den sitter i en större låda?

    SPL Basen trivs i 10-15L slutet, och lådan låg utan dessa extra bafflar på 8.4L. Så borde komma upp i 10-12L iallafall med det mesta borttaget på bafflarna. Men då måste jag räkna bort för basen också, blir i minsta laget på lådan.
    www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

    Comment


    • #47
      Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

      Originally posted by Hassman View Post
      Får bli ditt förslag, du råkar inte veta hur effektivt det är med dämpull i och lura basen att den sitter i en större låda?

      SPL Basen trivs i 10-15L slutet, och lådan låg utan dessa extra bafflar på 8.4L. Så borde komma upp i 10-12L iallafall med det mesta borttaget på bafflarna. Men då måste jag räkna bort för basen också, blir i minsta laget på lådan.
      Det är bara att prova. fyll lådan till iaf hälften med dämpull och se om du tycker det låter bättre än utan.
      Det är lätt o vara efterklok och tänka vafan gjorde jag inte så från början för, men nu vet du det till nästa bygge :-)
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

      www.garaget.org/Frippe_L

      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

      Comment


      • #48
        Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

        Originally posted by Frippe_L View Post
        Det är bara att prova. fyll lådan till iaf hälften med dämpull och se om du tycker det låter bättre än utan.
        Det är lätt o vara efterklok och tänka vafan gjorde jag inte så från början för, men nu vet du det till nästa bygge :-)
        Fick till det med tigersåg och sticksåg nu iallafall, blev lite bättre ljud nu men basen bottnar relativt snabbt ändå :P Men tack för all hjälp och tips

        Ändå har jag tänkt till väldigt mycket i det här bygget just för att undvika misstagen, men det gick inte vägen :P Men nu har jag lärt mig en läxa iallafall
        www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

        Comment


        • #49
          Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

          Originally posted by Hassman View Post
          Fick till det med tigersåg och sticksåg nu iallafall, blev lite bättre ljud nu men basen bottnar relativt snabbt ändå :P Men tack för all hjälp och tips

          Ändå har jag tänkt till väldigt mycket i det här bygget just för att undvika misstagen, men det gick inte vägen :P Men nu har jag lärt mig en läxa iallafall
          Bottnar spl basen eller bassface?
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • #50
            Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

            Originally posted by Frippe_L View Post
            Bottnar spl basen eller bassface?
            Bassface basen, SPL basen hoppas och tror jag håller måttet Beställer den troligtvis nästa vecka, men jag är fortfarande lite osäker för det finns inte speciellt mycket recensioner att läsa om den. Eftersom att jag kör sluten låda skulle det vara extra bra och läsa någon beskriva hur den presterat i sluten låda.
            www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

            Comment


            • #51
              Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

              Originally posted by Hassman View Post
              Bassface basen, SPL basen hoppas och tror jag håller måttet Beställer den troligtvis nästa vecka, men jag är fortfarande lite osäker för det finns inte speciellt mycket recensioner att läsa om den. Eftersom att jag kör sluten låda skulle det vara extra bra och läsa någon beskriva hur den presterat i sluten låda.
              Ingen aning hur de spelar i sluten låda men i portad verkar det bli bra drag iaf, inte de mest välljudande kanske med högt går det o spela.
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

              www.garaget.org/Frippe_L

              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

              Comment


              • #52
                Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                Originally posted by Frippe_L View Post
                Ingen aning hur de spelar i sluten låda men i portad verkar det bli bra drag iaf, inte de mest välljudande kanske med högt går det o spela.
                Okej, ja jag har verkligen beslutsångest om jag verkligen ens ska köra på SPL dynamics nu.

                Kikade lite och funderade på plats förra helgen, väldigt begränsat att köra 2 slutsteg eftersom att jag ska få plats med ett batteri i skuffen också.

                Smidigast hade varit ett 5 kanals steg, problemet jag har då är att dom 5 kanals steg som väl är intressanta har oftast inga 8" basar som jag blir sugen på. (Ska vara av samma märke).

                JBLS nya 5 kanals steg tror jag dock på, men osäker på hur deras lilla 8" presterar i sluten låda -.-

                Suck...
                www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                Comment


                • #53
                  Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                  Det blir nog bestämt en ändring i uppsättningen nu. Gladen Audio blir det istället, jag kände att jag vill ha bekräftat att grejerna låter bra slutet osv, vilket inte finns att läsa om just SPL Dynamics 8" bas + att dom har inget 5-6 kanals steg som passar mig heller.

                  Jag har oerhört begränsat med utrymme bak i skuffen under golvet så dubbla slutsteg är inte att tänka på.

                  Nästa vecka beställer jag hem Gladen SQX 08 iallafall Får se om lönen blir större än jag förväntat mig så kanske det dyker hem lite andra saker också.

                  För övrigt ska jag i helgen ge mig på sidocoversen och tror jag har en ganska bra idé om hur jag kan bygga dom. Ska även in med ett par 6.5" koax i sidocoversen som kommer att vara vinklade lite framåt för bakre passagerarna (Vet att detta ger fel ljudbild, men ärligt talat gillar JAG den bättre).

                  Jag har för övrigt tagit lite kort på min EQ i bilen och X-Over inställningarna, tänkte någon kanske kan hjälpa mig lite och hojta till om ni ser något som ser helt galet ut!

                  Jag har rätt svårt att ställa in just dessa saker för jag hör inte alla frekvenser var för sig osv. (Hörselskadad).

                  Så vore evigt tacksam för hjälpen med just Equalizern här.

                  Equalizern:




                  X-Over Front:




                  X-Over Sub:


                  Last edited by Hassman; December 31, 2013, 01:41.
                  www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                  Comment


                  • #54
                    Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                    Rent spontant så skulle nog jag ha ökat brantheten på framsystemets filter och sänkt delningsfrekvensen ett eller ett par hack. Sen sänkt delningen något för subben också, 100Hz är i högsta laget!
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #55
                      Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Rent spontant så skulle nog jag ha ökat brantheten på framsystemets filter och sänkt delningsfrekvensen ett eller ett par hack. Sen sänkt delningen något för subben också, 100Hz är i högsta laget!
                      Hur långt ner borde jag köra framsystemet då? Suttit ett par dagar i rad och följt diskussionen om just delningen på framsystemet på garaget.

                      Men det här med delningen på subben, sätter jag den på 80hz så spelar den alltså ingenting över 80hz och ner till vad slutsteget är inställt på?
                      www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                      Comment


                      • #56
                        Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                        Originally posted by Hassman View Post
                        Hur långt ner borde jag köra framsystemet då? Suttit ett par dagar i rad och följt diskussionen om just delningen på framsystemet på garaget.

                        Men det här med delningen på subben, sätter jag den på 80hz så spelar den alltså ingenting över 80hz och ner till vad slutsteget är inställt på?
                        Grejen är att som du har delat nu så sjunker filtret med bara 6db per oktav på framsystemet. Det innebär att från 80 till 40hz så skär du bara 6db. Den totala skärningen ner till 20hz är bara 12dB. Det blir en massa onödig dist i slutändan när de små konerns på dina middar ska försöka studsa runt på 20Hz toner OCH spela ett användbart mellanregister samtidigt.

                        Mitt förslag är att testa 50hz 24db/oktav. Om du tycker att du förlorar effekttålighet så kan du testa 63hz (som jag antar är nästa ateg uppåt)

                        Angående din fråga om hurvida filtret skär "alllt" så blir det samma princip som ovan. Med 24db per oktav så blir det nästan så. Delar du subben på 80Hz 24db så faller nivån med 24db upp till 160Hz.

                        (jäklar vad svårt det är att skriva som folk på en ipad)
                        GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                        Comment


                        • #57
                          Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                          Originally posted by JimmyN View Post
                          Grejen är att som du har delat nu så sjunker filtret med bara 6db per oktav på framsystemet. Det innebär att från 80 till 40hz så skär du bara 6db. Den totala skärningen ner till 20hz är bara 12dB. Det blir en massa onödig dist i slutändan när de små konerns på dina middar ska försöka studsa runt på 20Hz toner OCH spela ett användbart mellanregister samtidigt.

                          Mitt förslag är att testa 50hz 24db/oktav. Om du tycker att du förlorar effekttålighet så kan du testa 63hz (som jag antar är nästa ateg uppåt)

                          Angående din fråga om hurvida filtret skär "alllt" så blir det samma princip som ovan. Med 24db per oktav så blir det nästan så. Delar du subben på 80Hz 24db så faller nivån med 24db upp till 160Hz.

                          (jäklar vad svårt det är att skriva som folk på en ipad)
                          Stort tack för förklaringen! Dock är nästa steg 60hz, i lägre frekvenserna så går det bara att öka 10hz åt gången, sen upp mot 100 och över ökar det 20 och 50hz till slut.

                          Men jag ska prova båda era förslag imorgon bitti när jag sätter mig i bilen påväg till jobbet

                          P.S Jag har länge nu tänkt att basen är verkligen obefintlig, men när jag "spänner" upp öronen så blir det en markant skillnad. Orsaken är att mer av ljudet slinker förbi hörapparaterna och rakt in i örat. Samma sak händer när jag tar av dom.

                          Jag har filter i mina hörapparater för att skydda dom från smuts osv. Böt dom och skillnaden blev ganska stor. (Men fortfarande inte samma sak som om jag tar av hörapparaterna.)

                          Men min tanke nu är att få tag på mitt audiogram på min hörsel och försöka visa ER vilka frekvenser jag inte hör ordentligt. Ni kanske kan tipsa om vilka frekvenser jag bör fokusera på att förstärka? Kan nämligen växla mellan 2 olika ljudprofiler, och jag tror jag går miste om otroligt mycket just för att dom filtrerar bort en hel del frekvenser.
                          www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                          Comment


                          • #58
                            Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                            Skulle vara spännande att se!
                            GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                            Comment


                            • #59
                              Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                              Då va det återigen dags för en mindre update, det jag har sysslat med nu är mest att funderat på hur dörrarna ska kunna byggas om. Dock har jag inte riktigt tagit tag i det då jag inte har haft orken till det just nu.

                              Men jag har börjat och bygga covers som täcker hjulhusen där bak. Och här har vi lite bilder på det.

                              Gör ALLTID mallar i OCB skiva för det är så fruktansvärt lätt att såga i












                              Här är slutresultatet för den här gången iallafall

                              P.S Tycker ni det ser konstigt ut när sidoskivorna går ända bak mot skuffen? Borde jag kanske kapa dom kortare och dra en skiva snett in mot kanten?




                              Det blev även att åka iväg en sväng till Västerås i fredags och köpa på mig ett par B2 Audio ES8 Mk1 basar

                              Mest för att jag orkade verkligen inte med gamla basen, mekaniskt oljud va det enda den åstadkom till slut -.-



                              Aningen skillnad på Bassface 8" mot B2 Audio 8"




                              Hur låter det nudå? Jo det basar på helt okej, dock får jag en del flåsljud då jag har ett hål i botten av lådan där kablarna går ut (Meningen att lådan ska sitta fast i hålet med en bult). Inte haft orken till att sätta dit en terminal just nu då ALLT måste ur bilen för att kunna fixa det.

                              Ska köpa en del dämpull i veckan och slänga i lådan så får vi se ifall han spelar bättre av det också, lådan är ju trots allt ett par liter för liten för basen. Kommer nog troligen att köpa på mig MDF och prova på att bygga en lite större portad låda också och se ifall jag blir mer nöjd med det.
                              Last edited by Hassman; December 31, 2013, 01:43.
                              www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                              Comment


                              • #60
                                Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                                Börjar bli mer och mer nöjd och van med hur ljudet låter nu, inte för mycket och inte för lite heller

                                Tips på vart man köper bra tyger/fejkskinn som är lätta att göra rent och som tål lite stryk?
                                www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                                Comment

                                Working...
                                X