Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

    Hej, mycket underhållande läsning, med egna lösningar och finurligt tänkande, kommer att bevakas : )

    Fluff
    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

    God bless the Amp Doctor !

    Comment


    • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

      Originally posted by Fluff View Post
      Hej, mycket underhållande läsning, med egna lösningar och finurligt tänkande, kommer att bevakas : )

      Fluff
      Hejsan, tackar tackar Ja problem är till för att lösas :P
      www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

      Comment


      • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

        Det går lite slött nu, inväntar lite bättre ekonomi för att köpa in en 35mm2 kabel,RCA kablar, strumpa och krympslang.

        I helgen får jag tag på lite 21mm2 kabel åtminstone som kommer gå till stegen från ett block som 35mm2 kommer gå in i senare.

        Väntar även lite leveranser på säkringshållare osv.








        Lär även få igenom brorsans cd-samling efter några bra skivor medans jag väntar på min aux kabel

        Baslådan och steget står dock inkopplat i bilen nu, spelar över mina förväntningar åtminstone och jag är mer än toknöjd med hur den presterar.

        Får dock spela lite försiktigt, enligt specs så är steget inte stabilt i 3ohm bryggat. Men inte märkt några som helst tecken på värme eller liknande.

        Förhoppningen är att ha det mesta ordnat och klart fram tills 16:e maj på Seastreams.


        Jag funderar lite på framsystemet. Just nu har jag utrymme för en 6.5" i dörren och diskant i a-stolpen. Jag skulle dock väldigt gärna göra om a-stolpen för en 3" av något slag.

        För och nackdelar med det att slopa diskanten och köra 3" där istället?
        Last edited by Hassman; May 6, 2015, 08:21.
        www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

        Comment


        • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

          Generellt sett så är ju bredbandare typ 3 tum inte lika bra på det övre diskantregistret som en dedikerad diskant högtalare, men på plus sidan så kommer du att lyfta upp ljudbilden rejält, kan du inte gå för ett par Amega 3,5 tummare istället, så får du både höjd ljudbild och pling I övre diskant registret? (finns även andra bra 3,5 tummare för mindre pengar, kolla med Pierre, såg lite godis när jag var där)

          Mvh

          Fluff
          sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
          Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

          God bless the Amp Doctor !

          Comment


          • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

            Originally posted by Fluff View Post
            Generellt sett så är ju bredbandare typ 3 tum inte lika bra på det övre diskantregistret som en dedikerad diskant högtalare, men på plus sidan så kommer du att lyfta upp ljudbilden rejält, kan du inte gå för ett par Amega 3,5 tummare istället, så får du både höjd ljudbild och pling I övre diskant registret? (finns även andra bra 3,5 tummare för mindre pengar, kolla med Pierre, såg lite godis när jag var där)

            Mvh

            Fluff
            Generellt sett ja.
            Finns ju undantag, som ett annat rätt litet svenskt märke
            Likaså ett brittiskt som är typ familj med dessa högtalare.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

              Originally posted by Fluff View Post
              Generellt sett så är ju bredbandare typ 3 tum inte lika bra på det övre diskantregistret som en dedikerad diskant högtalare, men på plus sidan så kommer du att lyfta upp ljudbilden rejält, kan du inte gå för ett par Amega 3,5 tummare istället, så får du både höjd ljudbild och pling I övre diskant registret? (finns även andra bra 3,5 tummare för mindre pengar, kolla med Pierre, såg lite godis när jag var där)

              Mvh

              Fluff
              Jag antar att du menar koaxial när du pratar om bland annat Amega 3.5"?


              Originally posted by Lonefox View Post
              Generellt sett ja.
              Finns ju undantag, som ett annat rätt litet svenskt märke
              Likaså ett brittiskt som är typ familj med dessa högtalare.
              Vilket märke är det som är svenskt du talar om?
              www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

              Comment


              • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                Jepp, tänkte Amega coax 350 Men finns ju en del andra val som kanske belastar plånboken mindre, jag diggar iallafall mina amega 3,5 coaxer i Saab 9-3 an. Var ett rejält lyft !
                sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                God bless the Amp Doctor !

                Comment


                • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                  Originally posted by Fluff View Post
                  Jepp, tänkte Amega coax 350 Men finns ju en del andra val som kanske belastar plånboken mindre, jag diggar iallafall mina amega 3,5 coaxer i Saab 9-3 an. Var ett rejält lyft !
                  Aah jag misstänkte dom Jag får kika och läsa på lite recensioner om några


                  Blir en liten update idag också, dock ingen överdrivet stor även om arbetet har tagit exakt hela dagen...

                  Allt som kunde gått fel, gick fel.


                  Vi börjar här, såhär var det tänkt att det SKULLE sett ut med en hållare för slutsteget under som var tvungen att vara minst 7cm ifrån översta golvet för att inte sticka upp ovanför det.

                  Men jag hittade ingen vettig lösning på att få fast skiten, så vi slängde det.




                  Istället så fick jag idén att montera blompinnar som plugg att hålla fast hållaren för steget. Då gjorde jag misstaget att jag la hållaren för steget rakt på golvskivan och ritade av.

                  Halvvägs igenom sågningen insåg jag att hålet var ju tvungen att vara nån cm mindre än själva hållaren för att jag skulle kunna fästa skiten med blompinnar...

                  Då fick jag istället göra en ny hållare för slutsteget, denna gång lite större för att göra plats åt pinnarna.

                  Men i slutänden är jag riktigt nöjd med resultatet och i slutänden tror jag att det kommer att bli bra och snyggt.

                  Men jag behöver hjälp med färgvalet, det blir FÖR blått såhär. Baslådan kommer endast ha blå baffel, resten täckt av matta. Har någon något tips?









                  P.S Vi låtsas också att det var meningen att steget skulle bli placerat i den här vinkeln, vilket det inte var. Men det gick inte att få det centrerat och ändå ha plats för kablar och dylikt på hållaren.
                  www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                  Comment


                  • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                    Originally posted by Hassman View Post
                    Vilket märke är det som är svenskt du talar om?
                    Ngt på tre bokstäver o det är INTE MDS. (Visst de designas här i Sverige men tillverkas inte här men du fattar)

                    EAD är ett av undantagen som klarar sig utan diskant. Spec. deras 2" E60 (speciellt E60HD om man lyckas få tag på ett par av dem)
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                      Originally posted by Lonefox View Post
                      Ngt på tre bokstäver o det är INTE MDS. (Visst de designas här i Sverige men tillverkas inte här men du fattar)

                      EAD är ett av undantagen som klarar sig utan diskant. Spec. deras 2" E60 (speciellt E60HD om man lyckas få tag på ett par av dem)
                      Jag är nog bara förbannat trög, men dom enda jag kan tänka på är DLS men dom är ju inte så små ändå.

                      Så vilka menar du? 😂
                      www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                      Comment


                      • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                        Originally posted by Hassman View Post
                        Jag är nog bara förbannat trög, men dom enda jag kan tänka på är DLS men dom är ju inte så små ändå.

                        Så vilka menar du? 😂
                        EAD. http://www.eadsweden.com/
                        Om du finner dem lika Jordan så beror de på att de är starkt besläktade då de hade ett starkt samarbete förr.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                          Originally posted by Lonefox View Post
                          EAD. http://www.eadsweden.com/
                          Om du finner dem lika Jordan så beror de på att de är starkt besläktade då de hade ett starkt samarbete förr.
                          Aah det va dom alltså :P Dock lite över min prisklass för tillfället, inte ens säkert att jag lyckas göra något vettigt av diskanthållarna så tänkte isåfall prova med något lite billigare först. Men tack för tipset
                          www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                          Comment


                          • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                            Idag hanns det med lite till innan grabben och hans kompis skulle hämtas hem från skolan, gäller att sätta igång direkt på morgonen

                            Jag började med att vända på golvet och måla mina blompinnar blåa som resten av golvet och baslådan. 2 lager blev det så dom blev blanka och fina




                            Jag klädde sedan plattan för slutsteget, räckte precis med spraylimmet jag hade kvar som tur var





                            Sedan fram med min nya älsklings sak, LASYR! Det laseras friskt på möbler här hemma och varför inte här också!

                            MDF har ju inga "fina" ådror att framhäva direkt, därför klädde jag hela plattan och sen knivade bort kanterna för att få lite mönster i det hela Passade även på att lasera kanterna och undersidan av både plattan samt golvet.
















                            När allt detta var torkat var det bara dags att slå i lite lim i dom förborrade hålen för pinnarna och sätta press på skiten så det fick sätta sig ordentligt. Sedan lite olika bilder i olika vinklar















                            Nu håller jag bara koll om någon råkar ha nån billig altandörr med hyfsat tjockt glas jag kan lämna iväg för skärning och passas in ovanför steget
                            www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                            Comment


                            • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                              Glas från en altandörr? Jag hoppas att du menar härdat och/eller laminerat?
                              Jonas, Umeå

                              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                              Comment


                              • Re: Vw Polo med SPL Dynamics (Övningsbygger)

                                Originally posted by tvett View Post
                                Glas från en altandörr? Jag hoppas att du menar härdat och/eller laminerat?
                                Ah det har du nog rätt i nu när jag tänker efter, skulle det gå sönder så vore det ett helvetes massa splitter överallt...

                                Såg att det finns härdat glas för 490kr/kvm så det va inte så farligt dyrt
                                www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                                Comment

                                Working...
                                X