Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pontiac Firebird -86

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Billjud, Pontiac Firebird -86

Jag har för mig det ja Niklas.
    Pass/6db/12db/18db om jag inte minns fel från när jag gick igenom manualerna för mina kanditater.

Annars kan man göra som Jonas säger.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Okej! Angånde TG9:s delnings är är det som ni säger bättre att dela lägre. Då blir middarna mindre riktningskänsliga. Dock bör man dela runt 300Hz eftersom de kan blir en del negativa effekter vid delnings området 150-250hz. Sedan kom jag på att jag kanske ska kör med 2st TG9 i varje kanal. Seriekopplat för att sänka effektutvekligen i spolen, sänker med 1/4. Vilket gör att jag kan lirar lite högre. Det ända är väl att diskanten övre register kan dippas lite.

Vad ska man köra för steg till Mid/Vifa då?

Fick detta svar om Pioneer P88 i ett annat forum;

"p88 den kan du skita i den är rätt kass på det mesta enligt en handlare det är något vaj med peq i den och delnings filtret den skär basen på ett konsigt sätt så att den ute blir men då slipper du köpa någon bas till bilen."
      Vad säger ni om detta?

Lite info om P88 II
      Sub delningar 25 / 31,5 / 40 / 50 /63 /80 / 100 / 125 / 160 /200 / 250Hz
      12-36dB branthet L + R eller L / R valfritt.
      Nivån +6 till -24dB (stereo/ Mono).
      Mid HP: 25 / 31,5 / 40 / 50 / 63 / 80 / 100 / 125 / 160 / 200 / 250Hz. Pass. Branthet 6,12,18,24dB.
      Mid LP 1,25kHz , 1,6 / 2,0 / 2,5 / 3,15 / 4 / 5 / 6,3 / 8 / 10 / 12,5
      delningar Pass 6, 12, 18, 24dB.
      High HP 1,25kHz, 1,6 / 2,0 / 2,5 / 3,15 / 4 / 5 / 6,3 / 8 / 10 / 12,5
      delningar 6, 12, 18, 24dB
      Alla med separat vänster höger.
      EQ -6 - +6dB 20 / 31,5 / 50 / 80 / 125 / 200 /315 / 500 / 800 / 1,25KHz /2KHz / 3,15KHz / 5KHz / 8 kHz / 12,5Khz / 20KHz
      Tidskomp 1,25cm step på alla.
      Nivåer alla med 1dB step.

Jag kommer att åka till Elmia under påskhelgen, där kommer jag att samla massor utav inspiration till bygget.
      Last edited by Timpolanen; March 14, 2010, 20:43.

Comment

Eftersom du bara kör från 300 Hz och upp så behöver du egentligen inget steg. Du klarar dig troligen på de få watt som en p88 kan ge ifrån sig.

Det är framförallt i basen effekten går åt, så det är bättre med separata steg till bas och mid.
        /tycker Erik.

Comment

Jo men till middarna menar jag, något skoj 2-kanals steg för runt 2lax vore fint Har som sagt ett DLS CA12 som är tänkt till basarna.

Comment

Jag skulle nog bara kört med en per kanal, visst du kan spela högre med två, men med dessa högtalare du valt vill du nog även att de skall låta rätt ok? Ska du har dem på brädan kan ljudbilden bli lite konstig med dubbla.
            Niklas Bengtsson

LjudiBil.Com

Comment

Originally posted by Timpolanen View Post
              Fick detta svar om Pioneer P88 i ett annat forum;

"p88 den kan du skita i den är rätt kass på det mesta enligt en handlare det är något vaj med peq i den och delnings filtret den skär basen på ett konsigt sätt så att den ute blir men då slipper du köpa någon bas till bilen."
              Vad säger ni om detta?
              Att den personen nog inte har någon större koll själv, P88:an är en bra spelare, utan tvekan. Men det finns både bättre (& dyrare).
              Vis vobiscum sit!

Comment

Jo det är det jag är lite rädd för att ljudbilden kommer att bli skumm. Jag får väl testa om jag inser att 1st inte håller

Okej bra för jag tycker den verkar kanon, sedan fick jag det svaret :O Inte nog med att det är den snyggaste HU på marknaden

Har kikat lite på middar också...
                http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=355

Volym: 3L (Borde bli runt det i kickpanelerna)
                qtc 0.723
                f-3 ca78-85hz
                XMax: 85Hz @ 102db, 92w

Sedan steg till dem, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=276317 . Passar även utseende mässigt med mitt bas-steg
                Last edited by Timpolanen; March 14, 2010, 22:44.

Comment

SLS pumpar på bra. Personligen föredrar jag HDS för det är lite bättre kontroll i dem.
                  /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                    SLS pumpar på bra. Personligen föredrar jag HDS för det är lite bättre kontroll i dem.

Okej! Har också varit inne på HDS, ska ta en extra titt på dem då!

Igen som är emot DLS stegen? Visst finns det bättre, men runt 2lax blir bra för mig. Tänkte bara om det fanns annat bätte

Comment

DLS stegen är hyfsade i den prisklassen, så det är bara att köra på.
                      /tycker Erik.

Comment

Okej bra!

Angånde HDS V.S SLS, så verkar SLS trivas i mindre lådor, 4ohm, går lägre, och lite billigare. HDS:en vill ha mycket mer än 3L som jag lär max ha att tillgå. Så den verkar inte passa så bra..
                        Last edited by Timpolanen; March 15, 2010, 17:33.

Comment

I 3 liter vill man nog ha något med lågt Q. Jag brukar använda Vifa 7or eller Scan-speak om budgeten är tillräcklig. Scan-Speaks nya Discoveryserie är löjligt prisvärd.
                          /tycker Erik.

Comment

Jo runt en 1000kr för ett par är rimligt tycker jag Och såg att W15 låg på 425kr + frakt. Minder p-p slanglängd samt ingen kortslutningsring, fast å andra sidan kan kanske passa bättre i mina kickpaneler!

Är det något i denna stil du menar: http://www.audiokit.it/ITAENG/Altopa...0discovery.pdf
                            Några av dessa elementifrån Discovery-serien är gamla Peerless element eftersom de ville även ha en lågpris serie hoss Scan-speak. De är ju samma företag i botten. (Onödig fakta kanske :P )

Arbets området kommer att vara 80Hz - 300Hz.
                            Last edited by Timpolanen; March 15, 2010, 22:49.

Comment

Nja inte riktigt samma längre. Tymphany (Peerless/Vifa) är ju numera kines-amerikanskt, medans Scan är danskt.
                              /tycker Erik.

Comment

AaaH! Så var det Vifa/Peerless/Scan-speak = D-S-T = Tymphany, fram till januari 2009. Efter det blev de uppdelade.

Aja åter till SS, var det den nu menade? (Länken) Med tanken på de låga Qts är väl inte just den lämpad i bilen, i sluten. Du får gärna ta fram lite specs med dem i låda om du lust Alltid bättre om någon har haft erfarenhet av ett element innan man köper!
                                Last edited by Timpolanen; March 15, 2010, 23:09.

Comment

Working...
                                X