Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-5 Kombi -02

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Saab 9-5 Kombi -02

    Ja nu kommer en liten ljudrelaterad update här också. Tog mig tid ett par timmar idag och pillade lite


    Jag började med att måtta ut vart slutstegen skulle sitta som bäst. Tanken var att ha dem under golvet fram mot baksätet, men sen fick jag en idé att lägga dem under prylfacken på ena sidan i bagaget(det var nog på millimetern att det gick ner i bottenfacket). Det som är bra med denna placering är att jag spar plats fram under golvet för säkringshållare och fördelningsblock osv osv. Sen har jag ju en sida till där jag kan gömma ytterligare slutsteg och eventuell processor om det skulle bli något sådant framöver


    Sen rev jag ner handskfacket då jag tänkte klura lite hur jag skulle bygga frontsublådan. Kunde inte hålla mig så jag började smältlimma dit lite träbitar och ordnade iallafall 3st lämpliga fästen.


    Efter ett tag såg det så här jäkligt ut Kruxet är att jag vill kunna ta ur lådan snabbt, och då det sitter en plastgrej ivägen(vill ej kapa sönder brädan) så gör det att jag endast kan montera upp lådan rakt framifrån eller rakt underifrån, så det begränsar formerna en del. Nu har jag bara smältlimmat dit bitar kors och tvärs för att se så att lådan går att lyfta i och ur. Denna form kommer sedan plastas upp och snyggas till lite

    Det finns dock massor med plats under brädan så det går att göra lösningar med en tvådelad låda t.ex om volymen inte skulle räcka till när jag är klar!
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #47
      Re: Saab 9-5 Kombi -02

      går i samma tankar på en front sub i min 9-5a så detta ska bli intressant.

      Comment


      • #48
        Re: Saab 9-5 Kombi -02

        Varför inte kapa bort plastbiten?
        Jag har gjort det och den dagen man vill återställa är det bara skruva dit den igen med typ plåtbitar eller nåt.
        Det som är så bra är att handskfacket täcker hela biten så det kommer iaf inte synas!
        __________________
        Mvh Jonas
        Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
        8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

        Comment


        • #49
          Re: Saab 9-5 Kombi -02

          Originally posted by dickbender View Post
          går i samma tankar på en front sub i min 9-5a så detta ska bli intressant.
          Jag tycker också det här ska bli intressant haha
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • #50
            Re: Saab 9-5 Kombi -02

            Originally posted by joj View Post
            Varför inte kapa bort plastbiten?
            Jag har gjort det och den dagen man vill återställa är det bara skruva dit den igen med typ plåtbitar eller nåt.
            Det som är så bra är att handskfacket täcker hela biten så det kommer iaf inte synas!
            Jag gick i de tankarna först igår tills jag såg att bottenplasten satt skruvad i den. Tanken är att jag ska ha en låda, med en bas i, sen ska jag göra en stor mängd STORA hål<30mm i diamter i bottenplasten så får den agera högtalargaller. "Gallret" kläs sedan med en grå alternativt en svart matta av något slag så allt så allt ser så OEM ut som möjligt.

            MEN.... Sen slog mig ytterliggare en tanke igårkväll när jag satt och grubbla. Om jag kapar bort den där biten som sitter ivägen, så kan jag ju helt enkelt fästa upp den på frontsublådan istället, så den följer med lådan upp, och på så sätt så kan jag fortfarande fästa bottenplasten och handskfacksluckan i den osv.

            Slutsats: den kommer med all sannorlikhet kapas bort
            Sponsor:
            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
            Tudor Batteries - www.tudor.se
            Sonax Bilvård - www.sonax.se

            Comment


            • #51
              Re: Saab 9-5 Kombi -02

              Originally posted by ppk View Post
              MEN.... Sen slog mig ytterliggare en tanke igårkväll när jag satt och grubbla. Om jag kapar bort den där biten som sitter ivägen, så kan jag ju helt enkelt fästa upp den på frontsublådan istället, så den följer med lådan upp, och på så sätt så kan jag fortfarande fästa bottenplasten och handskfacksluckan i den osv.

              Slutsats: den kommer med all sannorlikhet kapas bort
              Precis så det är gjort i min bil!
              http://i356.photobucket.com/albums/o...5/IMG_0712.jpg
              __________________
              Mvh Jonas
              Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
              8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
              Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

              Comment


              • #52
                Re: Saab 9-5 Kombi -02

                Originally posted by joj View Post
                Precis så det är gjort i min bil!
                http://i356.photobucket.com/albums/o...5/IMG_0712.jpg
                Ah! Jag måste haft din tråd djupt i bakhuvudet när jag började klura! Tjusigt! hur stor är lådan där bakom?
                Sponsor:
                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                Tudor Batteries - www.tudor.se
                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                Comment


                • #53
                  Re: Saab 9-5 Kombi -02


                  Hoppsan, nu blev det mer plats där
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • #54
                    Re: Saab 9-5 Kombi -02

                    Tid bokad hos lackerare, V.29 ska bilen in. Det blir att fräscha upp de största skavankerna, och lackera dörrhandtagen och vingen som jag köpt. Så nu har jag några veckor på mig att blästra lite rost

                    Håller på och mekar med frontsubben, blivit lite ändrade planer jämfört med i början, det kommer väl upp någon bild snart när jag känner att jag har någonting som kommer att fungera Jag tror att jag kan få ut närmre 20 liter iallafall!
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

                    Comment


                    • #55
                      Re: Saab 9-5 Kombi -02

                      Jag blir ju lite sugen på att bygga en låda jag med. Mest för att se hur bra det går att få till det. Är ringen du sågat ut anpassad till en åtta eller en tia?

                      Comment


                      • #56
                        Re: Saab 9-5 Kombi -02

                        Originally posted by Bengt View Post
                        Jag blir ju lite sugen på att bygga en låda jag med. Mest för att se hur bra det går att få till det. Är ringen du sågat ut anpassad till en åtta eller en tia?
                        En åtta går i, och lite till på den ringen Dock så är det inga problem att få i en tia om man vinklar baffeln lite, skyddsplasten under är rätt tacksam att böja neråt
                        Sponsor:
                        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                        Tudor Batteries - www.tudor.se
                        Sonax Bilvård - www.sonax.se

                        Comment


                        • #57
                          Re: Saab 9-5 Kombi -02

                          Originally posted by ppk View Post
                          Ah! Jag måste haft din tråd djupt i bakhuvudet när jag började klura! Tjusigt! hur stor är lådan där bakom?
                          Drygt 20L är min låda.
                          Har dock minskat volymen lite då min bas ville ha lite mindre volym = angenämnt problem!
                          __________________
                          Mvh Jonas
                          Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                          8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                          Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                          Comment


                          • #58
                            Re: Saab 9-5 Kombi -02

                            Originally posted by joj View Post
                            Drygt 20L är min låda.
                            Har dock minskat volymen lite då min bas ville ha lite mindre volym = angenämnt problem!

                            Okej! Ja det lär ju som ett problem man kan leva med
                            Sponsor:
                            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                            Tudor Batteries - www.tudor.se
                            Sonax Bilvård - www.sonax.se

                            Comment


                            • #59
                              Re: Saab 9-5 Kombi -02

                              Ja, nu kommer det lite blandade bilder här. Jag har redan kablage draget sedan tidigare i bilen, så jag har pillat litegrann med det, men det kommer dras om seriösare när jag har tålamod till det och om det blir aktuellt att tävla med bilen Men i det stora hela får det vara som det är


                              En av de få grejerna jag har pillat med var att skydda pluskabeln från att skavas mot ett par plåtar som satt vid genomföringen in i bilen.


                              Här kommer den ut ifrån bilen. (Bredvid en styrbox jag vet, än så länge fungerar det bra tror jag)


                              Här kommer det ut genom en gummidamask.


                              Här ligger det lite plast över. Tog av lite material för att de inte ska nöta.


                              List på, ser helt ok ut. Jag har dock fått ner kabeln lite mer så listen ligger bättre nu



                              Sedan så hittade jag ett bra ställe att skruva fast säkringshållaren på. Skönt att grejerna sitter fast då det har hängt och dinglat lite halvdant innan


                              Sedan så går vi över lite på lådbygget. Ser inte så mycket ut för världen än, men jag har beslutat att integrera lådan med bottenplasten, på detta sätt får jag ut betydligt mer volym. Jag har kapat av plasten för att behålla ena delen i orginalskick, alltså den synliga delen av den som skruvas fast under handskfacket. På så sätt behöver jag ej klä den i något annat material vilket gör att det kommer se skapligt orginal ut


                              Sedan blev det lite mer plastic på lådan, ser lika jävligt ut som vanligt! Den känns lika stor som en annan 20liters låda jag har ligger i garaget, om inte några liter större till och med. Det visar sig väl inom kort


                              Öhh, kass bild! Men jag har rivit skuffen och dragit lite cables och installerat monosteget so far.


                              Såhär blev det på plats. Ingenting överhuvudtaget kommer bli synligt i bilen(förutom under handskfacket), vilket känns riktigt skönt. Tidigare har jag haft stegen legat löst och hoppat runt under golvet i bagaget, och haft en kabelsallad utan dess like! Nu blir det iallafall lite struktur och hyfsat cleant installerat, även om det inte sitter strumpa och krympslang på allt än


                              Vad sa vi om kabelsallad? ÄH VAD TUSAN! Jag lägger dem där sålänge bara
                              Sponsor:
                              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                              Tudor Batteries - www.tudor.se
                              Sonax Bilvård - www.sonax.se

                              Comment


                              • #60
                                Re: Saab 9-5 Kombi -02


                                Plastat lite mer på lådan idag och rensat ur lite onödigt skit. Avvaktar lite nu då jag för tillfället håller på och testar lite lådalternativ till Hippo 8an.


                                Började även montera D800,4 steget. Fick kapa ur lite i orginaltyg/plasten för att få det att passa bra!


                                Såhär blev det med allt på plats. Då bilen är så grå och tråkig så gjorde jag fästplattor till steget i rosa metallic som synes lite på bilden


                                Här är en 20liters låda som jag testat idag efter allt var färdiginkopplat. Det spelar på bra, det öser på tillräckligt för att det ska röra om i ryggstöden på stolarna, även på ganska djupa frekvenser. Dock saknas det liite botten, men det fungerar och är roligt att lyssna, och jag tycker i övrigt att bilen börjar låta oförskämt bra med tanke på hur systemet ser ut Jag har lite att bita i med 9-3an

                                Imorgon åker det i en 3" port i lådan, vilket blir spännande, hoppas på mer djupbas Jag har haft lite strul med huvudenheten idag då den har börjat glappa i fronten, så jag hoppas det vill vara med imorgon, sen har jag fått något jordfel jag ska försöka utvärdera imorgon också Hinner jag med så åker dörrsidorna ner för lite mer dämpning också
                                Sponsor:
                                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                                Tudor Batteries - www.tudor.se
                                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                                Comment

                                Working...
                                X