Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bubbla -59

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Show/demo: Bubbla -59

    Jag håller på att bygga en enkel stereo i min gamla bubbla från -59. Tanken är att det skall synas så lite som möjligt att det finns en anläggning i bilen. Jag vill att det mesta skall vara dolt så långt som möjligt går. Anläggningen kommer att innehålla framsystem och en bashögtalare. Detta kommer inte på något sätt bli någon tävlingsanläggning. Det finns redan en värsting stereo på originalplatsen monterad. Akkord Autotransistor 715 med stöldkassett.
    Lite historia först. Jag har haft bilen ett antal år och åkt runt på diverse träffar runt om i Sverige men även Danmark, Norge, Belgien och Holland. Det har väl blivit ett och annat pris de senaste åren i klassen Resto-Look. Vid förra årets Vallåkraträff var det några roliga killar som använde min bil som träningsredskap när de praktiserade Parkour. Slutsatsen av förra säsongen blev att jag fått riva ner hela bilen under vintern då de lyckades repa nästan hela bilen, trycka in tak och buckla bagagelucka och motorhuv. Tanken är nu att bilen skall bli klar att visas upp på ELMIA i påsk. Det kommer att bli en långtur ut i Europa i sommar med vad det lider och då vill jag gärna ha lite bra ljud i bilen.

    Så här såg det ut när den skickades iväg idag för att få nytt innertak monterat.


    Jag har lite frågor men behöver även tips och idéer. Ni får gärna spy ur er kommentarer osv om ni tycker att jag är helt fel ute eller borde göra på något annat sätt.

    Stommen i systemet är en Pioneer DEH-80PRS. Den får sitta dold i handskfacket bredvid Innovate bredbands lambda.


    Framhögtalarna är Canton QS 2.130. De kanske inte de allra senaste men jag fick ett nytt kit till skänks så jag kunde inte tacka nej. Jag tänkte prova och se hur det låter annars får jag hitta på något annat.


    Framhögtalarna kommer sitta monterade i en så kallad ”benknäckarhylla” Här kommer första problemet. Att spela högtalarna ”open air” är väl inte att tänka på så jag behöver tips på hur jag skall få till en lämplig burk till högtalarna? Finns det några färdiga att köpa? Tyvärr har jag inte hittat vad för volym Cantonhögtalarna helst vill ha. Canton högtalarna är bara 5.25” stora men det finns plats att sätta i 6.5” stora högtalare om man nu inte blir nöjd.

    Bild på hur ”benknäckarhyllan” sitter monterad i bilen.


    En konkret fråga är vilket slutsteg jag skall välja? Jag vill ha ett så litet som möjligt och som drar så lite ström som möjligt. De steg jag tittat på är Hertz HCP 4D och JL Audio XD400/4. Finns det något mer liknande steg som är att rekommendera? Steget skall ju så klart driva framsystemet och en bas eller kanske 2.

    De bashögtalare jag läst om som kräver mycket små lådor men det jag främst söker är låg bygghöjd är Hertz ESF25.5, Hertz ESF20.5, JL Audio 10WXV2, JL Audio 10W0v3 och JL Audio 8W3V3-4. Jag har även kollat in LJ Audio färdiga låda CP108LG-W3V3 men vet inte alls hur den låter.
    Jag är främst ute efter en musikalisk bas

    Då platsen inte är den bästa och kablar osv inte skall synas har jag även letat efter en RCA kablel med 4 kanaler för att spara plats. Anslutningskontakten måste vara så kort som möjligt då det inte finns så mycket plats framför handskfacket där huvudenheten är monterad.

    Behöver man ha en kondensator? Jag har ett Optima Batteri men mitt stora problem är att generatorn bara ger 25 amp

  • #2
    Re: Bubbla -59

    Hai! Mycket intressant projekt som jag ska försöka följa så bra jag kan :3 Är det 6volts system i bilen? Hur som är väl det likströms-generator?
    When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
    Shinichi Kudo (Detective Conan)

    Comment


    • #3
      Re: Bubbla -59

      Ett tips är att ta kontakt med Roger på Ljudstudion i Växjö, han har/haft en demoanläggning med en frontmoterad JLAudio 8v3 och tror det var ett av JLAudios digitala steg. Har lyssnat på denna och den lät extremt bra med tanken på denna nätta anläggning.
      Tror även han har erfarenhet av Cantonhögtalarna.
      /Conny
      Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
      SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

      Comment


      • #4
        Re: Bubbla -59

        Nej 12v är det men med likström generator.

        Comment


        • #5
          Re: Bubbla -59

          Antar att du vill behålla så mycket som möjligt i bilen original? :3 Men det är ju inte helt möjligt att plocka upp en äldre modell Bosch generator och byta? :3 Sedan så har jag för mig att min bubbla från -73 hade växelströms-generator.
          When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
          Shinichi Kudo (Detective Conan)

          Comment


          • #6
            Re: Bubbla -59

            Nej det är inte aktuellt. Jag har alla de prylarna med men Porsche generator är mycket snyggare i motorrummet än en stor växelströmmare.

            Comment


            • #7
              Re: Bubbla -59

              härlig inredning,
              kul du behåller orginal utseendet och gömmer sakerna.
              NMIAB.se
              http://www.facebook.com/nmiab
              http://www.facebook.com/Ampire.sverige

              Comment


              • #8
                Re: Bubbla -59

                Nu äntligen har jag både fått tillbaka bilen efter att nytt innertak monterats. Tyvärr så är inte DHL så snabba så helgen fick gå åt till att få i motor och färdigställa det mesta av inredningen.

                Efter lite överläggningar så blev det Nyberg från Mulitimediaimport som fick mig att satsa på Ampires digitala förstärkare MBM 100.4. Då mina Canton högtalare inte passade riktigt så blev det även framhögtalare från Ampire. Deras grunda SF165 blev perfekt för ändamålet. Även basen blev en Ampire Flat 10. Den kommer att sitta monterad i en sluten låda på 15liter.


                Safarirutan på plats för varma sommardagar


                Motor på plats. Nu skall "bara" IDA48r och avgassystemet monteras med.


                Det mesta av instrumentpanelen är klar. Nu är det bara stereon som skall in i handskfacket.


                Fixade till handsfacket idag. Det är inte lätt att få till något tidsenligt med det övriga i bilen men detta får duga så länge.


                Min snälla far har fått ställa upp och bygga ännu en baslåda. Det har blivit några genom åren som han fått till. Lådan är byggd av 22mm MDF förutom fronten som är gjord i 30mm. Lådan "kexar" han ihop. Bra eller inte vet jag inte men det har fungerat bra på de vi byggt förut.



                Igelkotten Det går åt några skruvtvingar för att få bästa resultat.


                Här under baksätet är det tänkt att slutsteget skall trängas med kompressor och batteri.
                Har lite funderingar. Är det någon som förtennarkabeändarna som skall in i slutsteget eller är det "obra"? Är kondensator något som är en fördel att ha även till ett sådant här litet system. Har införskaffat en på 2 farad men vet inte om jag behöver den?

                Comment


                • #9
                  Re: Bubbla -59

                  Då var det dags för en liten uppdatering. Det är mycket som skall monteras nu på slutet så stereon fick ligga åt sidan någon dag medan hyllan och lite andra prylar var på lack.


                  Stereon och lambdam på plats. Fin kontrast med den gamla Akkord radion från slutet av -50talet. Det var stöldkassett redan på den tiden. Denna kan man dra ut och ha som en vanlig transistorradio på tex campingbordet.


                  Test av hur långt ner skålarna hamnar. Vill ju inte att de skall vara ivägen när man skall köra


                  EMPI oljetrycksmätare i Motometer hållare.


                  Motorn på plats redo för uppstart.


                  Nu är hyllan tillbaka från lack.




                  Det skall bli spännande att höra hur det låter. KAnske blir total katastrof

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bubbla -59

                    Då var äntligen bashögtalaren klar. Lådan blev en sluten låda på 15l och basen är en Ampire Flat 10. Tanken med bilen är inte att vinna db drag med den utan dragracing
                    Nu spelar inte denna basen avgrundsdjupt precis men det djupa och höga ljudet sköter motorn.


                    Lådan spacklad och testad.


                    Min gamla "skomakarväska" eller läkarväska fick sätta livet till idag.


                    Jag vill ju som sagt att ljudsystemet skall vara så dolt som möjligt.


                    Man kan ju knappast se att det är en högtalare utifrån.


                    Jag tycker den passar rätt bra bredvis min original VW väska.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bubbla -59

                      Hehe, cool ide! Snyggt utfört också

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bubbla -59

                        Jäkligt coolt med att förklä lådan som en väska, sett det nån gång på bug run bland annat.

                        Men hur sätter du fast den eller står den löst?
                        Builder of the Metallica Tribute Car

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bubbla -59

                          Riktigt läckert med basväskan.
                          Audi A6 2,4 Quattro
                          HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
                          Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bubbla -59

                            Grym baslåda! Om du någonsin kommer in på att börja köra stora steg så har du ju gubb-väskan bakom som det kan ligga i
                            Lincoln Mark Viii
                            Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                            Sub: 4x DD 1508
                            Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                            Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bubbla -59

                              Originally posted by Tokken View Post
                              Jäkligt coolt med att förklä lådan som en väska, sett det nån gång på bug run bland annat.

                              Men hur sätter du fast den eller står den löst?
                              Den kommer att stå helt löst. Gött att veta om man krockar med bubblan så dör man snabbt
                              Jag är tvungen att kunna flytta på den när jag skall köra på strippen men även när jag skall ha in och ut prylar. Jag har funderat på någon form av platta i botten som med slits. Får montera trämuttrar i bottern av lådan som jag skruvar bultar i. Bulthuvudet trär man sedan in i slitsen. Den kommer tyvärr inte sitta helt stumt monterad men det förhindrar att den kan flyga framåt i alla fall.

                              Kanske någon annan har något bra tips?

                              Comment

                              Working...
                              X