Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dr. Mabuses sub-bygge 2012

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

    Originally posted by Horsyhorse View Post
    Limfogen blir starkare än "träet" i sig självt.

    Pierre
    Det är sant, men mdf har väldigt lätt för att delaminera. Limmet sitter bara i det yttre tunna hårda skalet när man limmar kant mot yta.

    Hade sovit väldigt dåligt utan massa skruv även om det teoretiskt inte behövs.
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment


    • #17
      Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

      Originally posted by Mats H View Post
      Det är sant, men mdf har väldigt lätt för att delaminera. Limmet sitter bara i det yttre tunna hårda skalet när man limmar kant mot yta.

      Hade sovit väldigt dåligt utan massa skruv även om det teoretiskt inte behövs.
      Därför 45-graderkapar man så delalimmarimmadelar blir bra.

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #18
        Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

        ser bra ut! även jag använder skruv fast det kanske inte behövs, bara för att det känns stabilare. gjorde spackel av trälim och fint spån en gång, det blev hårt kan man säga... :P
        \m/

        Comment


        • #19
          Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

          Dämpullen instoppad, och första elementet laddat. Här ser man också bra hur excenterlåsen ska hålla ihop lådorna. Jag skruvade bort kåporna som sitter över magneten, de tar bara upp en massa onödig (och viktig) volym.




          "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

          "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

          Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

          Comment


          • #20
            Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

            Subben tillslut monterad i bilen. Baksätet kan fällas i två separata delar, 60/40. Den vänstra lådan på bilden har den största delen på sätet, och är den som är tänkt att kunna kopplas loss och plockas bort om man skulle behöva frakta något som kräver att man fäller framsätet. Det högra lådan på bilden är fastdragen med spännband, och sitter stadigt.



            "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

            "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

            Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

            Comment


            • #21
              Re: Dr. Mabuses sub-bygge 2012

              Kvar är nu att hitta rätt inställningar på DSP:n. (Alpine H700)

              Just nu skär jag både front-basen och hatthyllan vid 63Hz och skickar resten till subben.

              För Subwoofer-inställningen har jag satt lågpassfiltret på 110Hz för att få med transienterna i de låtar som har lite snärtigare bas, men oftast har jag sub-kontrollen ställd ganska lågt.

              Min fru uppskattar inte lågbas (lång historia), så jag har sparat två program med -6db och -9dB sänkning till sub-slutsteget.
              "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

              "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

              Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

              Comment

              Working...
              X