Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 2.0t -97

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Seat Ibiza...(skrot högen)

    JAHAPP!! får bli en liten update med betoning på liten

    Mitt i bygget så blir det ett bilbyte då jag såg en bil till salu för en rätt så billig peng med tanke på vad jag fick med... plus att jag sålde Seaten för en billig peng i befintligt skick till polaren då hans kylare på sin kadett brakade ihop ^^

    bilder kommer på söndag efter att jag har fått hem bilen.


    som sagt en liten update

    over and out!

    Comment


    • #17
      Re: Seat Ibiza...(skrot högen)

      Vad blev det för bilmodell då?
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • #18
        Re: Seat Ibiza...(skrot högen)

        en SAAB 900

        Comment


        • #19
          Re: Seat Ibiza...(skrot högen)

          som sagt ny bil vilket blev Deerhunter(frippe_L's gamla saab) en saab 900 2,0 turbo -97

          Click image for larger version

Name:	IMG_0253.jpg
Views:	1
Size:	149.9 KB
ID:	586624

          sorry för den lilla texten men måste iväg och hämta pizza till flickvännen och tanka saaben :P
          Last edited by lillkimpa; November 13, 2012, 13:36.

          Comment


          • #20
            Re: Saab 2.0t -97

            Sådär nu fick tråden ett namn byte också =) tackar admins =)...
            det första som måste åtgärdas på bilen är att åka till returbilen imorgon och köpa 2st dörr klädlsar(om dom har) för att sedan modda om och även se om dom har 2st vinterdäck som är godkänt mönster i då 2 av däcken var näst intill blank slitna och inte ens godkända som sommar däck :P

            Comment


            • #21
              Re: Saab 2.0t -97

              Kul med fler Saabar Blir spännande att se vad det blir av detta
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • #22
                Re: Saab 2.0t -97

                en modell av lådan.. kommentera gärna vad ni tycker om den.!!

                Click image for larger version

Name:	baslåda.jpg
Views:	1
Size:	23.2 KB
ID:	586625

                Comment


                • #23
                  Re: Saab 2.0t -97

                  Originally posted by lillkimpa View Post
                  en modell av lådan.. kommentera gärna vad ni tycker om den.!!

                  [ATTACH]16547[/ATTACH]
                  Du får gott om utrymme över iallafall Är det utvändiga mått?? Jag tror min låda är 95cm bred utvändigt och då är det någon cm till övers vid hjulhusen!
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • #24
                    Re: Saab 2.0t -97

                    Japp alla mått är utvändiga, men blir nog att försöka flytta upp basarna samt portarna lite för att kunna bygga upp ett golv på ca 6-8cm

                    Skrivet från min iphone

                    Comment


                    • #25
                      Re: Saab 2.0t -97

                      Va tror ni kommer det att bli bra om man flyttar upp basar och portar eller kommer det bli fel att inte ha dem "centrerade" i lådan..
                      Dock borde det funka då vissa vägg bilar inte har basarna centrerade... men frågar ändån för att vara på den säkra sidan innan man börjar kapa bitar

                      om ni kollar/jämnför föregående bild och denna så kanske det syns lättare va jag menar =)

                      Click image for larger version

Name:	3baslåda.JPG
Views:	1
Size:	28.2 KB
ID:	586627
                      Last edited by lillkimpa; November 15, 2012, 16:08.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Saab 2.0t -97

                        En liten update igen..

                        Har nog kommit fram till den modell som jag tänker köra med dock så skall jag mäta lite bättre på onsdag när det är ljust ute, då golvet framför baslådan med slutstegen är hur jag vill ha det på bilden men måste mäta ordentligt om jag kan få ut golvet lite längre än på bilden vilket gör att det blir mer rum för steg och kablar och lite annat.

                        Sloppade dock Idén med fler portar då det blir för jobbigt med 4st 3,5" portar visst dom är mycket snyggare men kommer nog bli för tajt mot bakväggen, så det blir 1st 6" port.



                        Click image for larger version

Name:	baslåda framsida.png
Views:	1
Size:	24.0 KB
ID:	586641
                        Baslådan framifrån


                        Click image for larger version

Name:	baslådan sida.jpg
Views:	1
Size:	39.4 KB
ID:	586642
                        Baslådan från sidan det genomskinliga(ljusblåa) kommer inte att vara där utan är för att visa hur det ser under vid slutstegen.
                        Kommer dock finnas fläktar i sidorna eller på ovan sidan för att kyla slutstegen annars kommer dom bli överhettade :P
                        Kommer även att finnas luckor över stegen för att kunna göra inställningar på stegen vid tävling om så behövs.

                        Click image for larger version

Name:	baslåda baksida.jpg
Views:	1
Size:	33.2 KB
ID:	586643
                        Baksidan med hur det kommer se ut med Batterina ungefärligt.

                        Måtten på lådan kommer att bli 435x960x391mm och kommer att bli 1st 6" port på 200mm i totallängd och då blir lådvolymen bli 110L med basar och portar med en avstämning på 40hz vilket jag tro blir en bra allround låda samt kanske kan spela någolunda högt..

                        Allt kommer att kläs i svart filt tyg....
                        Last edited by lillkimpa; November 19, 2012, 22:45.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Saab 2.0t -97

                          Originally posted by lillkimpa View Post
                          En liten update igen..

                          Har nog kommit fram till den modell som jag tänker köra med dock så skall jag mäta lite bättre på onsdag när det är ljust ute, då golvet framför baslådan med slutstegen är hur jag vill ha det på bilden men måste mäta ordentligt om jag kan få ut golvet lite längre än på bilden vilket gör att det blir mer rum för steg och kablar och lite annat.

                          Sloppade dock Idén med fler portar då det blir för jobbigt med 4st 3,5" portar visst dom är mycket snyggare men kommer nog bli för tajt mot bakväggen, så det blir 1st 6" port.



                          [ATTACH]16569[/ATTACH]
                          Baslådan framifrån


                          [ATTACH]16570[/ATTACH]
                          Baslådan från sidan det genomskinliga(ljusblåa) kommer inte att vara där utan är för att visa hur det ser under vid slutstegen.
                          Kommer dock finnas fläktar i sidorna eller på ovan sidan för att kyla slutstegen annars kommer dom bli överhettade :P
                          Kommer även att finnas luckor över stegen för att kunna göra inställningar på stegen vid tävling om så behövs.

                          [ATTACH]16571[/ATTACH]
                          Baksidan med hur det kommer se ut med Batterina ungefärligt.

                          Måtten på lådan kommer att bli 435x960x391mm och kommer att bli 1st 6" port på 200mm i totallängd och då blir lådvolymen bli 110L med basar och portar med en avstämning på 40hz vilket jag tro blir en bra allround låda samt kanske kan spela någolunda högt..

                          Allt kommer att kläs i svart filt tyg....
                          Lådan kommer spela på bra iaf, den lådan du fick med bilen är på 100L och då är ju porten helt utanför, kan även göras 120L utan problem med att spela högt, bara peaken som hamnar runt 45hz istället för 47-48, skiljer bara nån tiondel i dB när jag mätt men låter så mkt goare till lite djupare musik med den större lådan.
                          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                          www.garaget.org/Frippe_L

                          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                          Comment


                          • #28
                            Re: Saab 2.0t -97

                            Originally posted by Frippe_L View Post
                            Lådan kommer spela på bra iaf, den lådan du fick med bilen är på 100L och då är ju porten helt utanför, kan även göras 120L utan problem med att spela högt, bara peaken som hamnar runt 45hz istället för 47-48, skiljer bara nån tiondel i dB när jag mätt men låter så mkt goare till lite djupare musik med den större lådan.
                            Det var därför jag satt avstämningen på 40Hz för att lådan skall funka till lite djupare musik.

                            Hur lång var totallängden på porten i lådan som jag fick med??.


                            frågan är om man skall satsa på att öka avstämningen till 45-47Hz dock så blir ju musiken lidande tror jag men men får väl labba mig fram om jag kan få tag i att låna ett TL.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Saab 2.0t -97

                              Originally posted by lillkimpa View Post
                              Det var därför jag satt avstämningen på 40Hz för att lådan skall funka till lite djupare musik.

                              Hur lång var totallängden på porten i lådan som jag fick med??.


                              frågan är om man skall satsa på att öka avstämningen till 45-47Hz dock så blir ju musiken lidande tror jag men men får väl labba mig fram om jag kan få tag i att låna ett TL.
                              vet inte men du har väl en tumstock? men typ 20cm totalt, höj inte avstämningen till 45-47hz det spelar inte högre i den bilen, bara låter sämre.
                              Jag spelade tex 145,2 vid 45hz med en 12" GZ och ett alpine pdx1000.1 i en baslåda avstämd runt 32hz.
                              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                              www.garaget.org/Frippe_L

                              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                              Comment


                              • #30
                                Re: Saab 2.0t -97

                                Originally posted by Frippe_L View Post
                                vet inte men du har väl en tumstock? men typ 20cm totalt, höj inte avstämningen till 45-47hz det spelar inte högre i den bilen, bara låter sämre.
                                Jag spelade tex 145,2 vid 45hz med en 12" GZ och ett alpine pdx1000.1 i en baslåda avstämd runt 32hz.
                                självklart har jag tumstock men tänkte om du visste det på rak arm:P.

                                skall kasta in allt i bilen och testa med den lådan hur det låter. måste ju ha något att lyssna på mellan hem och jobb:P

                                Comment

                                Working...
                                X