Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9000CD 2,3T långtidsprojekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saab 9000CD 2,3T långtidsprojekt

    Tjenixen! jag har nu äntligen skaffat mig en bil jag känner att jag vill bygga lite seriösare i, har även jobb nu så det ska nog kunna gå hela vägen denna gång!

    har inte mycket till systemskiss ännu men kommer att börja med det jag redan äger.

    HU: någon gammal pioneer
    Framsystem: något 5,25 eller 6,5" kit. ej bestämt vilket men skall monteras på brädan.
    Steg fram: RF p2002 så länge.
    Steg sub: Macaudio fearless 1000D så länge.
    Sub: har för tillfället någon gammal magnat 12:a jag tänkt använda då jag brände min T1 154. :P

    systemet kommer att utvecklas med tiden, mycket som skall inhandlas!

    här är iaf en bild på bilen sålänge!
    \m/

  • #2
    Re: Saab 9000CD 2,3T långtidsprojekt

    här kommer en lista på vad jag är villig att köpa vid nästa löning och någon följdfråga på några saker!

    begagnat kitsystem: 2-väg. hur stor är skillnaden på 5,25 och 6,5" kitt? i midbas alltså, är det mycket lättare att hitta ett billigt 6,5" som levererar bra mid eller tvärt om? är väl medveten om att monteringen och elementets förutsättningar att prestera väger väldigt tungt också. en liten ledtråd är att aluminium kommer att användas vid montage av mid på brädan.

    Bas: begagnat även här. vill ha något som kan spela allt från metal, rock och balader till dubstep, hardstyle och allmän "pop".. kanske höga krav men frågan är då om mitt MAC-steg lämnar tillräckligt med kräm och kontroll.. ingen världsklass direkt.

    HU: lägre prio men vid ett riktigt klipp så slår jag till, skall kunna användas till min iPhone4.
    \m/

    Comment


    • #3
      Re: Saab 9000CD 2,3T långtidsprojekt

      6.5" utan tvekan. Om du inte skall ha subben fram.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: Saab 9000CD 2,3T långtidsprojekt

        Okej, suben blir bak och 6,5" får det väl bli då!
        Några förslag på placering av diskanter? Har ju elspeglar så den lilla plastbiten är ju ett alternativ. Och någon tumregel för hur man skall vinkla dem? Läste någonstans "höger riktad mot förarens nackstöd och vänster riktad mot passagerarens nackstöd".
        Det är ju dock lätt att prova sig fram men vill gärna ha några riktlinjer!
        \m/

        Comment


        • #5
          Re: Saab 9000CD 2,3T långtidsprojekt

          har en Kicker L5 12:a för vettigt pris om det kan vara intressant, skicka pm

          Comment


          • #6
            Re: Saab 9000CD 2,3T långtidsprojekt

            Tjena! nu har det hänt lite saker, om än väldigt lite så tar jag mig sakta framåt!
            har fått tag på ett steg till framsystemet, metallbafflar för 6,5" och lite förstärkningar jag tänkt använda i baslådan.. tyck gärna till!

            provade med ett par gamla koax jag hade liggandes.
            passar nästan perfekt, någon tiondel till måste jag avverka!



            det är tänkt att alla sidor på lådan skall stagas med bitarna till höger, får se hur jag löser det! det fattas några skruvar och "brickor" på steget, men det har jag några liggandes som förhoppningsvis ska passa!


            Kvar att inhandla är:

            1: motivation
            2: HU, börjar bli äckligt leds på den gamla skorven jag har...
            3: sub
            4: dämpmatta, kablar och diverse monteringsdetaljer!
            \m/

            Comment


            • #7
              Re: Saab 9000CD 2,3T långtidsprojekt

              Titta vad jag hittade, min egen projekttråd!
              Har inte hänt jättemycket sedan sist, har fortfarande inte bestämt mig för hur jag ska göra med framsystem osv. har iaf köpt bas och byggt en låda!

              Limmar baffel


              limma, limma, limma




              börjar ta sig!




              måla lite!

              Tätningslist!


              klar!


              lådan sitter nu monterad i bilen och spelar, som kanske många förstår, genom skidluckan!
              Last edited by LuffarN; April 22, 2013, 17:47.
              \m/

              Comment


              • #8
                Re: Saab 9000CD 2,3T långtidsprojekt

                snyggt ser stabilt ut

                Comment

                Working...
                X