Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

    Ja ett par AW3or i diskanternas original position blir det utan tvekan! Det är nästan så att man kan tro att nuvarande diskant positionen nästan är original Sen ett par mellanregister där dom aldrig kommer synas så blir det ju alldeles mumma!
    Hål runt middarna? Aj då :P I mitt försvar så var det nå kopiöst kallt när jag stoppade i dom så jag hade ingen känsel kvar i fingrarna för att kunna upptäcka något överhuvudtaget :P
    Lincoln Mark Viii
    Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
    Sub: 4x DD 1508
    Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

    Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

    Comment


    • Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

      Ett par AW3, ett par filter samt lite kabel så är det ju klart sen, å tänk så fint det kommer låta! Hade egentligen velat ha diskantpoddarna lite smidigare men det blev svårt med en plåt som var bakom, dom ligger ca 1mm ifrån den nu så det är tight. Dom där hålen runt middarna ska jag nog försöka täcka för, får dra hit nån kompis som inte har nåt bättre för sig.

      Fick en del mer gjort idag men inte mycket som är värt att visa på bild, mest klistra dämpmatta och finlira med lite saker, ska lösa tätningen mellan låda och hatthylla imorrn på nåt bra sätt. Gjorde grunden för portinsatserna idag iaf så dom ska fräsas imorrn, sen går det faktist att provspela! Påbörjade täckväggen nu på kvällen, ska sågas ut i massonit i morgon och kläs med lite tyg så ser det inte så illa ut när man öppnar bakluckan.

      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

        Trevligt att se såna fina saker här nu när man sitter på flygplatsen i Shanghai och väntar på att få flyga hemåt :P
        Lincoln Mark Viii
        Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
        Sub: 4x DD 1508
        Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

        Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

        Comment


        • Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

          Nu har det hänt lite mer här! Enligt planen så skulle bilen ha lämnats över i söndags, så blev det inte... Jag skyller på Murphys lag samt min bristande planering, tiden räckte helt enkelt inte till och på sluttampen kom jag på att vissa vitala delar fattades, typ distributionsblock och en lågnivåkabel. Så nu är planen istället att bygga klar den här veckan och köra ner i helgen och då passa på att kolla Power Big Meet!

          Mallarna från föregående bild ritades av på en massonitskiva som sen kläddes, lite kardborre på mitten gjorde susen för fastsättningen som för övrigt förlitar sig på bra passform!



          Sen sågades dom sista delarna av portarna till, rundades i kanten och monterades i lådorna. Sen fick lådorna lite tyg på sig också för att ha nån dämpning mot plåtytorna.



          På med lite dämpmatta på hatthyllans undersida och fylla upp mellan ojämnheterna och sen på med en tätningslist (riktigt bra skumgummilist med klister som fanns på Biltema, kommer användas mellan högtalare och baffel i fortsättningen!), sen i med lådorna för sista gången och skruva fast.






          Sen gav jag mig på slutstegsmonteringen, mata bak all kabel och börja måtta för alltihop. Insåg rätt snabbt att den planerade monteringen skulle skita sig då det inte skulle bli mycket luft mellan stegen samt att dom skulle bli svåra att skruva fast.



          Började spåna fram nya metoder tillsammans med Tim och till slut kom vi fram till ett alternativ, vilket får du se längre ner.




          Medans jag satt där och måttade så kollade jag lite på TA2 steget, kliade mig lite i huvudet och insåg att strömanslutningarna är lika små som högtalarutgångarna! Så max 16mm2 kabel in där, tur det är dubbla ingångar. Insåg även att det måste vart rea på lågnivåkabel när Tim shoppade, den är inkopplad där fram i enheten, i en bil som mäter en bra bit över 5m, och jag står ca 3m bakom...



          När jag insåg att jag hade en hel vecka till på mig (tidsoptimist) så gav jag mig på dörrarna en liten sväng också. På med lite mer dämpmatta för att täcka över kvarvarande hål och sen tejpa fast fuktspärren runt middarna så det ska bli minimal risk för luftläckage och därmed akustisk kortslutning. Satte dit en remsa av ovan nämda skumgummitätning också på middarnas baksida för att täta mot bafflarna.



          Så här blev slutstegsmonteringen till slut, nu ska det bara på lite tyg på plattan i mitten, göras distanser mellan Mosconistegen och sen i med kabel så man kan koppla ihop allt! Ska dit med ett par extra batterier nånstans också, men det löser sig i morgon.

          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

            Tim, när får du hem bilen och vart gömmer du nycklarna till den???

            Comment


            • Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

              Christoffer är faktiskt påväg över nu inför Power Meet. Så då kan vi definitivt rocka på fint på Pååver Meat!
              Ser fram emot som fan att höra den! Speciellt nu när jag i torsdags körde sönder min T-bird... Riktigt sämst
              Lincoln Mark Viii
              Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
              Sub: 4x DD 1508
              Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

              Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

              Comment


              • Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                Christoffer är faktiskt påväg över nu inför Power Meet. Så då kan vi definitivt rocka på fint på Pååver Meat!
                Ser fram emot som fan att höra den! Speciellt nu när jag i torsdags körde sönder min T-bird... Riktigt sämst
                Lincoln Mark Viii
                Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                Sub: 4x DD 1508
                Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                Comment


                • Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                  Kanske dags att jag skriver ett avslutande projektinlägg, var ju faktist några dagar sen bilen överlämnades nu. Körde ner den till Tim i lördags och passade sen på att kolla Power Big Meet, hade tänkt komma iväg i tid men saker drog ut lite på tiden så det blev sen eftermiddag innan vi kom iväg. Detta trots att jag stod ute rätt länge och höll på kvällen innan, trots regn och mörker men det löstes med en presenning och bilen inbyggda mekbelysning. Undrar just var grannarna tänkte om en då...


                  Enda större grejen som egentligen hände på slutet var väl plattan till batterierna, som skruvades fast i plåten, runt den drogs ett spännband samt att batterierna låstes fast i ett par klackar så det vore då väl tusan om dom skulle lossna! Skulle ha gjort ett lock åt dom också men det hanns inte med, fast det är ju trots allt en bruksbil...


                  Sen kläddes slutstegsplattan, kablar drogs och stegen monterades. Det blev lite krångligare än jag tänkt mig p.g.a platsbrist men det gick ihop iaf. Enda större problemet nu är väl ifall man vill komma åt det nedre Mosconisteget, då det övre måste bort och kablarna till dom inte så långa så det kan bli lite klurigt. Skulle behövts göra det då subsonicen ställdes lite lågt, jag är van min lågavstämda låda...


                  Ljudet ställdes in någorlunda på vägen ner, lite finns det väl ännu kvar att göra men det poppar på bra och funkar till det mesta, Tim verkade då nöjd och jag blev nöjd så resultatet får väl ses som godkänt då. Kul projekt att göra men det drog ut alldeles för mycket på tiden, måste lära mig att planera bättre och inte tänka så mycket "jag gör det sen". Men det blir i nästa projekt, får se i vilken tråd jag dyker upp i då!

                  Tack för mig!
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                    Jag är minst sagt mycket nöjd!
                    Snyggare än om jag hade gjort det
                    Och vilken skillnad på ljudet i TA-2 och alla andra steg jag har hört hittils. Gigantisk skillnad, går inte ens att jämföra! I det bättre eller sämre vet jag inte än, jag brukar gilla diskanterna lite mer "skrikiga" och TA-2 gör det helt och hållet tvärt om, men ett mellanregister också på TA-2 lär ju ge det hela ett helt annat lyster kanske? Men sånt kommer senare, först bygga andra bilen.

                    Nu är det bara dags för att se vad man kan spela med den! Funderar på Gävle nästa helg om bilen inte strular för mycket. Har haft en halvtrasig växellåda i över 2500 mil som börjar ge upp nu. Tapper gosse den lådan!
                    Och dom 2500 milen har det varit mycket rejsa, burna, sladda osv
                    Lincoln Mark Viii
                    Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                    Sub: 4x DD 1508
                    Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                    Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                    Comment


                    • Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                      Lite uppdatering då!

                      När Christoffer lämnade över Lincolnen till mig så sa han att det poppade till i diskanterna första uppstarten. Jag tänkte direkt att det var TA-2an som gick igång efter sin typ 5 sekunders värmning av rören och tänkte inte mer på det.
                      Körde runt och tyckte det lät bra, aningen varmt ljud som jag nämnde ovan.

                      Började sedan polera bilen i garaget med ljudet igång från bilen så klart. Märkte sedan att diskanterna inte spelade! Kondingarna som Christoffer har suttit i för delningen var speccade på 6.3v Inte mycket kvar av dom med andra ord. Köpte nya kondingar speccade på 16v och tada! Nu låter det, och det låter nå inåthelvete bra!

                      MEN!
                      Jag är förvånad över hur bra det egentligen spelade med allt ljud kommande endast från mina AW6.5or i dörrarna, jävla bra dom spelade alla register! Saknade på toppen som sagt men för hur det var så är jag jävligt förvånad.
                      Men vad jag är mest förvånad över är inte hur bra dom spelade utan diskanter, utan att jag inte märkte att diskanterna var tysta när jag var nykter men istället märkte det när jag var halvfull i garaget och mekade... :P

                      Men nu har jag kört lite och haft kul! Bra som fan det spelar.
                      Demade bilen igår kväll för några polare i garaget, ett lysrör i taket pajjade och står och blinkar nu och har sig efter att jag spelade lite Dire Straits :P
                      Men här får ni två filmer på det hela iallafall!

                      http://www.youtube.com/watch?v=R4HlX...wP4Uf3qNSWH-SA

                      Och lite SQ
                      http://www.youtube.com/watch?v=8dY04...wP4Uf3qNSWH-SA

                      Suttit bra stund inne i garaget bara för att lyssna på bilen den senaste veckan
                      Lincoln Mark Viii
                      Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                      Sub: 4x DD 1508
                      Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                      Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                      Comment


                      • Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                        Originally posted by Tim View Post
                        Lite uppdatering då!

                        När Christoffer lämnade över Lincolnen till mig så sa han att det poppade till i diskanterna första uppstarten. Jag tänkte direkt att det var TA-2an som gick igång efter sin typ 5 sekunders värmning av rören och tänkte inte mer på det.
                        Körde runt och tyckte det lät bra, aningen varmt ljud som jag nämnde ovan.

                        Började sedan polera bilen i garaget med ljudet igång från bilen så klart. Märkte sedan att diskanterna inte spelade! Kondingarna som Christoffer har suttit i för delningen var speccade på 6.3v Inte mycket kvar av dom med andra ord. Köpte nya kondingar speccade på 16v och tada! Nu låter det, och det låter nå inåthelvete bra!

                        MEN!
                        Jag är förvånad över hur bra det egentligen spelade med allt ljud kommande endast från mina AW6.5or i dörrarna, jävla bra dom spelade alla register! Saknade på toppen som sagt men för hur det var så är jag jävligt förvånad.
                        Men vad jag är mest förvånad över är inte hur bra dom spelade utan diskanter, utan att jag inte märkte att diskanterna var tysta när jag var nykter men istället märkte det när jag var halvfull i garaget och mekade... :P

                        Men nu har jag kört lite och haft kul! Bra som fan det spelar.
                        Demade bilen igår kväll för några polare i garaget, ett lysrör i taket pajjade och står och blinkar nu och har sig efter att jag spelade lite Dire Straits :P
                        Men här får ni två filmer på det hela iallafall!

                        http://www.youtube.com/watch?v=R4HlX...wP4Uf3qNSWH-SA

                        Och lite SQ
                        http://www.youtube.com/watch?v=8dY04...wP4Uf3qNSWH-SA

                        Suttit bra stund inne i garaget bara för att lyssna på bilen den senaste veckan
                        verkar spela bra följt din tråd.. o fyfan 4 8or e nice ångrar att ja gjorde mig av med mina 2 jl audio 8w7
                        Last edited by ville91; July 16, 2013, 11:48.

                        Comment


                        • Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                          Fyra stycken åttor är bra stöddigt!
                          Lincoln Mark Viii
                          Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                          Sub: 4x DD 1508
                          Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                          Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                          Comment


                          • Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                            Originally posted by Tim View Post
                            Fyra stycken åttor är bra stöddigt!
                            fick mitt spelandes igår... dock för mkt Gain så brände ena pro80
                            http://s1103.photobucket.com/user/vi...tml?sort=3&o=0
                            hann filma innan de paja

                            Comment


                            • Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                              Jag får kika sen när jag kommer hem, sitter på jobbet
                              Lincoln Mark Viii
                              Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                              Sub: 4x DD 1508
                              Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                              Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                              Comment


                              • Re: Lincoln Mark Viii - Vardagsljud

                                ja tkr mina 10or e stöddiga

                                Comment

                                Working...
                                X