Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 95 -73

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SQ: Saab 95 -73

Tjobido allihopp

För någon vecka sedan så fick jag hem "Nya" pärlan som jag hade planerat att köpa i ett år. Körde mer eller mindre ut den från ladan, körde den till besiktningen och fick enbart en tvåa på hög CO. Motorn som sitter i är ganska slut men det följde med en Sonett motor :3 Så denna tvåa kommer ju lösas med ett motorbyte eller massa ethanol, k-sprit och nerställd förgasare så har jag två år på mig att byta motorn.

I alla fall, det första jag tänkte när jag såg denna bilen ståendes längst in i ladan var hur tufft det skulle vara att bygga en SQ bil av den

Hela historien om hur det får börja i denna bilen blir att jag plockade ur allt av värde ur min gamla 9000. Det är det som får bli det första cruising ljudet medans saker får röra sig sakta frammåt.

Det som jag plockade ur min 9000 var:

+ Lite kablar som min G-Snake, strömkabel mm.

Sedan så åkte jag iväg till Trollhättan och hälsade på BRL och fick med mig följande hem:

Detta bör ju räcka för att kunna köra sommaren ut :3 Då jag just nu är sjukskriven pga. en operation för 6 veckor sedan så kommer detta projektet att få sträcka sig över vintern, eventuellt över till nästa vinter.

Det jag har planerat att införskaffa härnäst i element väg är EAD E60(http://www.eadsweden.com/drive-units...e60?grp=555713) och sedan så får det räcka med element i den stackars gamla Saaben :3

Sedan så har jag funderingar kring att byta enheten och slutsteget när jag ska uppgradera till Alpinee grejer.. Det finns några enkla anledningar:
    1. Grejerna spelar rätt så bra.. dock skulle jag vilja lyssna i några alpinee bilar.
    2. Grejerna är små och rätt smarta.
    3. Du kan styra Processor fullt ut direkt från enheten därav slippa massa små grejer som med t.ex. bit-onen. Slipper förstöra så mycket inredning :3

Då jag vet hur ni alla gillar massa bilder så lägger jag upp några här:

Nästa steg i detta bygge som jag kan utföra nu är i alla fall att montera in enheten ordentligt, just nu så ligger den i hålet eftersom jag tyckte det var synd att förstöra montaget för orginal stereon så ska jag försöka göra en ny platta för enheten. Sedan koppla in mitt DLS CA31, bygga bafflar och lådor till 4,5orna(Det är någon som har gjort hål i dörrsidorna redan för 5.25or.. för både gott och ont.. lite synd på en sån här bil faktiskt när man kan använda papperskorgarna.. men det är ju egentligen bara bra för detta bygge.). Sedan så ska jag påbörja all installation under baksätet. Mr Ensamfox här på forumet ska hjälpa mig komma igång med att plasta plattan som allt ska skruvas i. Efter allt detta så ska jag sätta igång med det som jag tycker verkar svårast och det är front-sub montaget av DLS Nordican.

Hela idéen med detta bygget är att allt någorlunda enkelt skall kunna återställas till original efteråt, så få saker som möjligt ska vara uppenbara. Detta kommer att bli en utmaning men en riktig kul bil att tävla med sedan! :3

Om ni står ut med mig och detta bygge under en längre tid så önskar jag er en rolig läsning! jag känner att jag kommer lära mig massor. Ett steg i taget och försöka göra allt ordentligt första gången kommer vara mitt mål här.
    When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
    Shinichi Kudo (Detective Conan)

Re: Saab 95 -73

Klart fräck bil!
    Har för mig att det varit med en sq v4 i något nummer av bilstereo tidningen. Där hade de byggt i papperskorgarna fram.

Detta kommer följas!

Comment

Byggde inte gandalf av en V4 för ett gäng år sedan, dock ej sq om jag kommer ihåg rätt
      BilstereoPiraten
      CDT Fantast

Comment

Mr Bates byggde i en Saab V4!
        (en galen norrman som flyttade till Thailand. Han flyttade btw tillbaks till Norge nyligen)
        Det var mkt riktigt en sq bil som tävlade framgångsrikt.

Gandalf buggde en hårig V4 som han "lastade av" på väg till Tullingfe ett år...
        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Riktigt fint skick på bilen med tanke på ålder.
          Blir säkert kanon.
          sigpicMS-SOUND
          Micke7406

Comment

Originally posted by joj View Post
            Mr Gandalf buggde en hårig V4 som han "lastade av" på väg till Tullingfe ett år...
            Det var väl amazonen?
            Fd tävlande med min Citroën C5.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

sigpic

Samarbetspartners:
            Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by Mica
              Tjobido allihopp

För någon vecka sedan så fick jag hem "Nya" pärlan som jag hade planerat att köpa i ett år. Körde mer eller mindre ut den från ladan, körde den till besiktningen och fick enbart en tvåa på hög CO. Motorn som sitter i är ganska slut men det följde med en Sonett motor :3 Så denna tvåa kommer ju lösas med ett motorbyte eller massa ethanol, k-sprit och nerställd förgasare så har jag två år på mig att byta motorn.
              Har nån V6 stående om du vill ha det istället. Bara att skruva i typ. Samma motorfästen och passar mot samma växellåda iallafall.

sigpic

Samarbetspartners:
              Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by Expoze View Post
                Har nån V6 stående om du vill ha det istället. Bara att skruva i typ. Samma motorfästen och passar mot samma växellåda iallafall.
                Jag kommer väldigt gärna och tittar på den om du vill bli av med den :3 Minns dock inte riktigt var du bodde.. Jönköping? Jag ska till Linköping den 18e och då åker jag ju förbi :3
                When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

Comment

Grymt fin, vilket skick.

Bates kommer jag väl ihåg. Fick smisk av den jämt...
                  /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                    Grymt fin, vilket skick.

Bates kommer jag väl ihåg. Fick smisk av den jämt...
                    Låt inte min mobilkamera lura dig, inte så att den är i dåligt skick eller något men den har bättre garage-lack på sig om man säger så :3

Comment

Måste också skriva, han som sålde mig bilen berättade hela historien om den

Den började sitt liv i Trollhättan som tjänstebil på Saab. Sedan så köpte en gammal gubbe loss den som körde jorden runt några gånger tills han dog. Sedan så köpte någon den från dödsboet och mer eller mindre slängde av massa plankor från taket på den, vred på nyckeln och körde iväg. Sedan så såldes den nästan direkt till en i Partille som också körde ganska mycket med det. Sedan så såldes den till personen som jag köpte den av som har haft bilen i 7 år.. varav 3 år den stått still i en lada. Under tiden han jag köpte den av hade den så fick den sig skärmar från norrland, både bak och fram som är helt rostfria och aldrig svetsade och sedan en garage lack. Han fixade lite tillbehör som original stereon, klockan som sitter mitt på instrumentbrädan istället för bara ett "95" emblem osv.

När han var här och vi skulle skriva papper så kom han alltid på något nytt att berätta hela tiden medans han gick mot sin egna bil :3 Han hade lite svårt att släppa den tror jag. Han kommer att gråta ifall han kommer se vad jag kommer göra med bilen då han har satsat på att få den fullt utrustad original :3

Lite annan rolig information så har jag lyckats få tag på original takräcket som jag ska få ge 500:- för, sedan så en ombyggnadssats för bakvagnen så att jag kan få på stötdämparna från en 96a. 95orna är lite svampiga :3

That's it for now I guess ^^

Comment

Originally posted by Expoze View Post
                        Det var väl amazonen?
                        Jo så var det ja!
                        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Kul bil! Ska bli spännande att se ditt bygge och dina planer
                          Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

Comment

Härlig bil, bygget kommer absolut att följas!! gillar skarpt byggen i äldre "riktiga" bilar..

Comment

Vid närmare kontroll har jag bara 2,9liters insprutare kvar. Passar mot låda och så men kan bli trångt med insprutet på den som sticker fram rätt långt högt upp på motorn.

sigpic

Samarbetspartners:
                              Ljudbyggaren

Comment

Working...
                              X