Announcement

Collapse
No announcement yet.

Weine, The Comeback BMW E34

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Weine, The Comeback BMW E34

    Tjo!

    Här kommer min projekttråd alltså hamna.
    Än så länge handlar det en hel del om att samla på sig saker och börja projektera anläggningen.

    Detta är alltså lite av en comeback för mig, sa till mig själv för nått år sen att jag skulle sluta med billjud och ägna mig åt annat. MEEEEN, hur gör man det? Abstinens är bara förnamnet och nu är det tänkt med ett "all-in" bygge. Alltså se hur långt man kan gå utan med mina kunskaper.

    Förhoppningsvis ska detta bygge bjuda på lite roliga detaljer och hyfsat hög kvalité. Även om jag byggt väldigt mycket billjud genom åren så har jag alltid genat någonstans känns det som.

    Bilen jag ska bygga i är alltså en BMW E34, en 525 24v. Valet av bil föll sig rätt naturligt. Har alltid varit svag för denna modell.
    Kan kanske dröja en stund innan det kommer upp bilder på byggandet, dels för att jag jobbar lite mer än heltid , dels för att jag fortfarande inte börjat bygga utan samlat på mig de prylar jag vill ha i bygget

    Men jag bjuder på en bild av kärran iaf!



    Systemlayout ser ut ungefär såhär!

    Attached Files

  • #2
    Re: Weine, The Comeback BMW E34

    Kommer att bli riktigt kul när bygget kommer igång

    Älskar förövrigt att du köpte tillbaka go fälgarna!
    Saab 9-3 SQ style

    Comment


    • #3
      Re: Weine, The Comeback BMW E34

      Originally posted by BaDiS View Post
      Kommer att bli riktigt kul när bygget kommer igång

      Älskar förövrigt att du köpte tillbaka go fälgarna!
      Ja detta kan nog bli riktigt skoj och förhoppningsvis så kommer det låta bra också

      Comment


      • #4
        Re: Weine, The Comeback BMW E34

        Nice bil att bygga i..!
        Kul att se fler som gillar den "riktiga" beemern'! )
        Joakim Skovlund
        Autodesign AS
        Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
        Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

        BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

        Comment


        • #5
          Re: Weine, The Comeback BMW E34

          Originally posted by Joakim Skovlund View Post
          Nice bil att bygga i..!
          Kul att se fler som gillar den "riktiga" beemern'! )
          Ja detta är en riktig beemer
          Rolig fakta är att fälgarna som sitter på denna är exakt samma fälgar som jag hade på min första E34 för många år sedan, när tillfället fanns så fick jag bara lov att köpa tillbaka dom
          Har haft många olika bmw genom åren, men 525 24v E34 är en bil som jag alltid har hållit högt...

          Kan väl avslöja att det kommer hamna både oldschool och nya prylar i denna bil och eftersom jag alltid varit en DLS anhängarna när det gäller högtalare så får dom även nöjet av att leverera till detta bygge.

          Comment


          • #6
            Re: Weine, The Comeback BMW E34

            Då är det äntligen dags att dra igång detta bygge på riktigt! Har nu samlat på mig en hel del prylar som jag tror ska trivas i min beemer.

            Har väl inte hunnit hända allt för mycket än, men lite har hänt och hoppas nu att det kommer gå framåt med lite fart. Har kommit lite i mellan, två veteranbilar, en lastbil, grävare och en massa annat jobb som gjort att kvällarna inte varit så lediga som jag tänkt mig!

            Detta är det som hänt iaf!
            Jag började med att bygga mig ett litet verktyg för att kunna fräsa fina runda hål med min överhandsfräs





            Detta fungerar mycket bra, kan göra hål med diameter ner till 40mm.

            Sen har jag börjat kapa lite i en instrumentbräda för att få in mina mellanregister där.





            Fullständig systemspecifikation kommer senare!

            Comment


            • #7
              Re: Weine, The Comeback BMW E34

              Så har jag börjat att tillverka kickpanelerna till middarna. Passagerarsidan är rätt lätt att göra på E34:an, förarsidan lite värre. Men jag hoppas det blir bra till slut ändå


              Första steget mot en kickpanel för 8"


              Efter en del fräsning för försänkning av högtalare


              Någonting liknande detta blir det i slutändan

              Det ska fräsas en del till mot dörren, spacklas och slipas, kläs och göras en ordentlig fastsättning. Och självklart dämpas en hel del.

              Comment


              • #8
                Re: Weine, The Comeback BMW E34

                Med dom kickarna, får du upp handskfacket då ?
                BilstereoPiraten
                CDT Fantast

                Comment


                • #9
                  Re: Weine, The Comeback BMW E34

                  Kommer nog bli kalas bra det där om jag känner dig rätt
                  Saab 9-3 SQ style

                  Comment


                  • #10
                    Re: Weine, The Comeback BMW E34

                    Originally posted by henkz View Post
                    Med dom kickarna, får du upp handskfacket då ?
                    Javisst, det är inget som helst problem att öppna det hela vägen Sen om handskfacket blir kvar eller ej, det är inte helt bestämt än.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Weine, The Comeback BMW E34

                      Självklart har det hänt lite idag också. Börjat med kicken på förarsidan. Där blir det plötsligt lite mer meck med det hela. Massor av kablar, kontakter och annat som är i vägen. Dessutom är det huvöppnare och fotstöd där.

                      Men grundformerna börjar vara klara iaf!


                      Första början efter att ha mallat ut formerna


                      Efter lite fräsning för högtalare och huvöppnare


                      Ursäkta röran, vi bygger om

                      Hoppas någon tycker detta är intressant... :P

                      Comment


                      • #12
                        Re: Weine, The Comeback BMW E34

                        Och för att klargöra lite.

                        Såhär ser det ut när handskfacket är helt öppet Alltså inga som helst problem att öppna det.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Weine, The Comeback BMW E34

                          ser riktigt fint ut, och bara att det är i en e34 gör saken bättre!
                          \m/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Weine, The Comeback BMW E34

                            Var inte för att inte för att vara elak jag frågade utan var mest så att du inte gjort en baffel som sen inte passar då du ska öppna facket... men nu när du provat och visat så är det ju kalas..

                            håller sen med föregående talare... E34or är charmiga som faan... och ljudet går att få nå djuriskt bra i dom...
                            BilstereoPiraten
                            CDT Fantast

                            Comment


                            • #15
                              Re: Weine, The Comeback BMW E34

                              Jag gillar bmw, har väl haft en sisådär 10-12 stycken. Äger för tillfället 2st. Men däremot är jag inte riktigt lika förtjust i dom nyare... Vet inte varför, tycker dock att dom känns "tyngre" än dom äldre.

                              Har tappat lite koll på alla bilar jag ägt genom åren, har väl dock inte varit alla som jag brukat speciellt mycket Har gått igenom rätt många olika märken, men det finns alltid två märken som jag faller tillbaka till och det är BMW och SAAB, vet att många har saker emot SAAB men jag tycker om dom.

                              Sen har jag en liten böjning för Golfar också, kan bero på att vi åkt rally med golf i 12års tid...

                              Har en liten golf nu också som står på gården och ska göras i ordning lite.

                              Henkz: Ingen fara, tog det inte som ett påhopp! Ville mest bara visa att man kan göra på det här sättet och ändå behålla handskfacksöppningen

                              Comment

                              Working...
                              X