Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ticcen`s Volvo 940 (SPL/Show)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

    Originally posted by Lillalilja View Post
    Vad tycker du om Mtx suben och middarna? Blev riktigt snygga dörrar, har gruvat mig länge för att göra samma sak, får se om man tar tag i det i sommar efter studenten
    Mtx suben är jag riktigt nöjd med, men det gäller att ha tillräckligt med effekt till den.

    Matade den först med 600rms i 4 ohm men det kändes som att det inte räckte till så kopplade i 1ohm 1500rms. Upplevde ljudet mkt renare och basen mkt rappare, passar bra till både discodunk som bra lungt välljud som räcker till mig jag kör sluten låda så vet inte hur det låter med portat middarna har jag inte prövat ännu

    tycker verkligen du ska göra det, det är verkligen inte så svårt, mest tid ich tålamod du ska ha gott om!

    Comment


    • #47
      Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

      Originally posted by Ticcen View Post
      Mtx suben är jag riktigt nöjd med, men det gäller att ha tillräckligt med effekt till den.

      Matade den först med 600rms i 4 ohm men det kändes som att det inte räckte till så kopplade i 1ohm 1500rms. Upplevde ljudet mkt renare och basen mkt rappare, passar bra till både discodunk som bra lungt välljud som räcker till mig jag kör sluten låda så vet inte hur det låter med portat middarna har jag inte prövat ännu

      tycker verkligen du ska göra det, det är verkligen inte så svårt, mest tid ich tålamod du ska ha gott om!
      Hehe 1500 rms är en bit över den specade effekten Jag byggde en sluten först, men sedan tyckte jag att det blev "för lite" så jag byggde en portad som jag har nu. Skulle vara roligt att se vad du tycker om middarna, det är ju alltid roligt om man kan ha samma märke genom bilen.
      Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

      Comment


      • #48
        Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

        Originally posted by Lillalilja View Post
        Hehe 1500 rms är en bit över den specade effekten Jag byggde en sluten först, men sedan tyckte jag att det blev "för lite" så jag byggde en portad som jag har nu. Skulle vara roligt att se vad du tycker om middarna, det är ju alltid roligt om man kan ha samma märke genom bilen.
        Men ger den absolut inte den effekten konstant till den, bra att ha mer än vad som behövs så belastar man ju inte steget så mycket

        Hur tycker du att den är i portad då?

        Hinner nog med en provspelning idag ned middarna så ska bli kul att höra
        Last edited by Ticcen; April 22, 2012, 16:31.

        Comment


        • #49
          Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

          Originally posted by Ticcen View Post
          Men ger den absolut inte den effekten konstant till den, bra att ha mer än vad som behövs så belastar man ju inte steget så mycket

          Hur tycker du att den är i portad då?

          Hinner nog med en provspelning idag ned middarna så ska bli kul att höra
          Ja mitt monoblock gick ju sönder så just nu kör jag den på en större två-kanalerna på runt 400 wrms så jag kan väl egentligen inte ge ett ärligt uttalande om den, håller på att labba lite med lådan för att få den att spela som jag vill, en del låtar blir det en jäkla kräm i och en del spelar den riktigt snyggt, får dock den inte riktigt att göra bägge samtidigt. Funderar på att bygga en ny låda när jag får pengar för jag tänkte bygga en som är vinklad efter baksätet.

          Återkom gärna om middarna! Du har inte provat några Dls-middar som du kan jämföra med?
          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

          Comment


          • #50
            Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

            Originally posted by Lillalilja View Post
            Ja mitt monoblock gick ju sönder så just nu kör jag den på en större två-kanalerna på runt 400 wrms så jag kan väl egentligen inte ge ett ärligt uttalande om den, håller på att labba lite med lådan för att få den att spela som jag vill, en del låtar blir det en jäkla kräm i och en del spelar den riktigt snyggt, får dock den inte riktigt att göra bägge samtidigt. Funderar på att bygga en ny låda när jag får pengar för jag tänkte bygga en som är vinklad efter baksätet.

            Återkom gärna om middarna! Du har inte provat några Dls-middar som du kan jämföra med?
            Hoppas du får det att lira bra med en nya låda sen ist Hade nog själv byggt portad om jag hade fått plats xD

            Har nu provspelat middarna och är mycket nöjd med dom
            Tycker att dom har bra mellanregister som spelar högt och rent men går inte jättedjupt ner i basen, men troligvis skulle de bli bättre om man hade det riktigt slutet bakom
            Nej har tyvär inte provlyssnat några dls överhuvudtaget

            Comment


            • #51
              Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

              Originally posted by Ticcen View Post
              Hoppas du får det att lira bra med en nya låda sen ist Hade nog själv byggt portad om jag hade fått plats xD

              Har nu provspelat middarna och är mycket nöjd med dom
              Tycker att dom har bra mellanregister som spelar högt och rent men går inte jättedjupt ner i basen, men troligvis skulle de bli bättre om man hade det riktigt slutet bakom
              Nej har tyvär inte provlyssnat några dls överhuvudtaget
              Ja det hoppas jag med Låter bra att du är nöjd med middarna. Vad är det för modell du har och vad kostade de?
              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

              Comment


              • #52
                Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                Originally posted by Lillalilja View Post
                Ja det hoppas jag med Låter bra att du är nöjd med middarna. Vad är det för modell du har och vad kostade de?
                Mtx ths 652 heter dom listpris på ca 1900

                Comment


                • #53
                  Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                  Dörrsidor ditsatta, bara gallrerna på högtalarna som ska dit nu

                  Börjat i bagaget och gjort ställning för slutstegen så där behövs bara lite spånskiva så äre klatt

                  De tråkiga är nu att 15" verkar skrapa...
                  Attached Files

                  Comment


                  • #54
                    Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                    Ser ut som att du vinklat högtalarna väldigt olika, finns det någon tanke bakom det?
                    Fd tävlande med min Citroën C5.

                    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                    sigpic

                    Samarbetspartners:
                    Ljudbyggaren

                    Comment


                    • #55
                      Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                      Originally posted by Expoze View Post
                      Ser ut som att du vinklat högtalarna väldigt olika, finns det någon tanke bakom det?
                      Tro det eller ej men det har de
                      De ena är vinklad mer för att höras bättre med dörren öppen, som sagt de är lite utav ett showbygge med, men den spelar ganska exakt rakt mot passagerarens öra med
                      Last edited by Ticcen; April 26, 2012, 21:40.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                        15" gungade trumhinnorna för sista gången idag, bara slutade spela på låg volym
                        Försöker hitta omkoningssats men verkar inte finnas ngr till den??

                        Sitter nu och funderar på en SPL Dynamics XTR-380D ist som tål 1000 rms och har billiga omkoningssatser om olyckan skulle vara framme Den borde även funka ganska hyggligt till mitt Spl 1500.1

                        Comment


                        • #57
                          Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                          Ja xtr380 är schysst bas som tål en hel del misshandel innan den gnäller.
                          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                          www.garaget.org/Frippe_L

                          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                          Comment


                          • #58
                            Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                            Jag borde förhoppningsvis spela lite högre med, mer xmax och mer effekt

                            SPL basarna har väl ganska bra rykte med har jag fått uppfattning av ?

                            Comment


                            • #59
                              Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                              Ja då rullade de på lite idag igen. Har inte kunnat göra något med bilen för gått i väntan på en ny bas, och idag kom den äntligen

                              Blev en SPL XTR-380D2S som förhoppningsvis klarar av lite mer pulver
                              Den spelade på sjukt gott utan att jag ens hade tätat ut mot bagaget så de kommer bli bättre Tätar med fogskum som funkar smidigt tycker jag, jobbiga är bara att ta bort det när man ska ha ur lådan.....

                              Drog även om lite kablar och buntade upp dem så de inte blir en stor sallad nere i baljan

                              Rev ur lådan och massa byggskum


                              Ser riktigt fin ut


                              Slutstegsracket

                              Comment


                              • #60
                                Re: Första ljudbygge, 940 inför Elmia

                                Hann med lite idag med, mallade av bagaget och gjorde den första plattan som ska ligga över slutstegen


                                Ritade upp allt


                                vipps, uppsågade hål och allt passade perfekt!


                                Som en smäck tkr ja

                                Comment

                                Working...
                                X