Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 523 Touring bruksis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Bmw 523 Touring bruksis

    Originally posted by Lind4hl View Post
    min fläkt har 3. den har 2 hastigheter..

    får fixa ett relä med andra ord
    Eh vad är det för fläkt?

    För snackar vi datorfläktar så sköts hastigheten med variabel spänning.
    Antingen manuellt via motstånd. potentiometer eller dirakt via inställningar eller automatik i moderkortet/kontrollerkort.

    Men relä är att föredra iaf då jag har lagt märke till att de vinande störningar från fläktarnas impullsräknare inte flyter med strömmen i remoten när man använder relä.

    Se bara till att relät har en backdiod i sig eller sätt dit en, annars är det risk att du skjuter remoten i enheten pga backspänningen somkan komma när spolen i relät släpper.

    Eftersom min farsa vart Volvomek i herrans massa år och har samlat på sig lite "dynga" så jag jag bara tipsa om ett Volvorelä (tillverkat av Hella) som har inbyggd diod i sig.

    Volvonummer: 9130269
    Hellanummer: 003 510-73
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • Re: Bmw 523 Touring bruksis

      Originally posted by Lonefox View Post
      Eh vad är det för fläkt?

      För snackar vi datorfläktar så sköts hastigheten med variabel spänning.
      Antingen manuellt via motstånd. potentiometer eller dirakt via inställningar eller automatik i moderkortet/kontrollerkort
      .

      Men relä är att föredra iaf då jag har lagt märke till att de vinande störningar från fläktarnas impullsräknare inte flyter med strömmen i remoten när man använder relä.

      Se bara till att relät har en backdiod i sig eller sätt dit en, annars är det risk att du skjuter remoten i enheten pga backspänningen somkan komma när spolen i relät släpper.

      Eftersom min farsa vart Volvomek i herrans massa år och har samlat på sig lite "dynga" så jag jag bara tipsa om ett Volvorelä (tillverkat av Hella) som har inbyggd diod i sig.

      Volvonummer: 9130269
      Hellanummer: 003 510-73


      finns datorfläktar med 3 kablar åxå, har hittat några såna några gånger när jag slaktat gamla datorer på delar som kan vara bra att ha.
      // Benny


      Dom bästa grejorna och bästa supporten får du hos http://ljudbyggaren.se

      Audi A4 avant

      Comment


      • Re: Bmw 523 Touring bruksis

        Originally posted by madcap View Post
        finns datorfläktar med 3 kablar åxå, har hittat några såna några gånger när jag slaktat gamla datorer på delar som kan vara bra att ha.
        Tre kablar är det vanligaste.

        Plus, minus och vartvtalsindikation. Det är dessa man reglerar hastigheten med spänning.

        Sedan har vi PWM-fläktarna (4 kablar).
        Hastigheten på dem sköts med pulser som skickas in, plus att den har indikationen ut.
        Plus, minus, varvtalsindikation och den fjärde som sköter hastigheten.

        Alltid använt mig av fläktar med tre kablar, klippt bort kontakten och kabeln för varvtalsindikationen. Men som det har nämnts tidigare, dessa fläktar kan ge upphov till vinande ljud om det är direktkopplat på remoten. Därför förespråkar jag reläkopplad fläkt.
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • Re: Bmw 523 Touring bruksis

          Några riktiga bilder på en skitig bil, besökte en polare igår och då var en kille där som är grym på att fota

          ganska bra bilder för att vara på lortig bil och dålig bakgrund..

          anyway:



          Ja jag ska fixa röd blinkers idag

          Billös!

          Comment


          • Re: Bmw 523 Touring bruksis

            Såg ni nån ful jäkel som kånkade runt på en Spl bas utan kon så var det jag ( på lördagen)

            köpte omkoningssats på elmia. och konade om den på en parkering i jönköping man var ju tvungen att ha lite dunka-dunka på vägen hem

            däremot så dippar volten ner till 13,2 på multimetern så jag kommer behöva mer batterier innan jag trycker på något..
            Billös!

            Comment


            • Re: Bmw 523 Touring bruksis

              ah justeja..

              bidrar med en liten bild från karavanåkningen..

              Billös!

              Comment


              • Re: Bmw 523 Touring bruksis

                dubbelpost..
                Billös!

                Comment


                • Re: Bmw 523 Touring bruksis

                  Originally posted by Lind4hl View Post
                  Såg ni nån ful jäkel som kånkade runt på en Spl bas utan kon så var det jag ( på lördagen)

                  köpte omkoningssats på elmia. och konade om den på en parkering i jönköping man var ju tvungen att ha lite dunka-dunka på vägen hem

                  däremot så dippar volten ner till 13,2 på multimetern så jag kommer behöva mer batterier innan jag trycker på något..
                  Haha härligt

                  13,2 du är att gnällig på motorvägen i kön in mot elmia hade vi bara 8volt när jag kika på kondningen jävla skit bil att inte ladda vid tomgång
                  RE, DD, Pioneer

                  Comment


                  • Re: Bmw 523 Touring bruksis

                    Originally posted by __snow__ View Post
                    Haha härligt

                    13,2 du är att gnällig på motorvägen i kön in mot elmia hade vi bara 8volt när jag kika på kondningen jävla skit bil att inte ladda vid tomgång
                    Värmland - Anledningen att det fortfarandes säljs ny bilstereo i sverige.

                    btw Lindahl, testade du mitt tips om det med inkopplingen av basen?
                    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                    www.garaget.org/Frippe_L

                    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                    Comment


                    • Re: Bmw 523 Touring bruksis

                      Originally posted by Frippe_L View Post
                      Värmland - Anledningen att det fortfarandes säljs ny bilstereo i sverige.

                      btw Lindahl, testade du mitt tips om det med inkopplingen av basen?
                      Ditt tips? pratade jag med dig där nere minnet sviker..
                      Billös!

                      Comment


                      • Re: Bmw 523 Touring bruksis

                        Originally posted by Lind4hl View Post
                        Ditt tips? pratade jag med dig där nere minnet sviker..
                        Du ringde kimmo men ja svarade, angående inkoppling av basen till 1ohm

                        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                        www.garaget.org/Frippe_L

                        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                        Comment


                        • Re: Bmw 523 Touring bruksis

                          Originally posted by Frippe_L View Post
                          Du ringde kimmo men ja svarade, angående inkoppling av basen till 1ohm


                          Hahaha tyckte väl att kim lät konstig:P

                          Jaja, hejhej!

                          satt på parkeringen i jönköping och yrade runt, är det något jag aldrig lär mig så är det inkoppling av talspolar
                          Billös!

                          Comment


                          • Re: Bmw 523 Touring bruksis

                            Originally posted by Lind4hl View Post
                            Hahaha tyckte väl att kim lät konstig:P

                            Jaja, hejhej!

                            satt på parkeringen i jönköping och yrade runt, är det något jag aldrig lär mig så är det inkoppling av talspolar
                            Spec inte när tipsen du får av folk är att stoppa kablarna i röven innan inkoppling bättre kontakt då

                            Comment


                            • Re: Bmw 523 Touring bruksis

                              Pioneer P88RSII införskaffad, och jag och kim har slängt ihop en SPL låda på 10min.

                              inte vackert, men det resulterade i 141Db till musik.

                              problem med att basen ploppar vid högre frekvenser dock, och vi kommer inte på nån lösning..

                              bilder kommer när jag hittar kabeln till mobilen :P
                              Billös!

                              Comment


                              • Re: Bmw 523 Touring bruksis

                                Tror de behövs en uppdatering här spec med tanke på vad karlstad verka njuta av din bil tidigare ikväll
                                RE, DD, Pioneer

                                Comment

                                Working...
                                X