Announcement

Collapse
No announcement yet.

Resultat av Auto-EQ på Pioneer AVH-P4200DVD

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Resultat av Auto-EQ på Pioneer AVH-P4200DVD

Provade en autokalibrering av min Pioneer AVH-P4200DVD idag, använde min Audyssey-mic som kom med en av mina hemmabioförstärkare. Det lät extremt illa, mina 3.5" lät som dom satt 20 cm ner i bilen och spelade genom ett täcke. Någon som har någon ide om vad som gått snett, eller är det bara bajs att tro det ska kunna ge ett bra ljud?

Jag följde instruktionerna, men visst kan det ha kommit vissa ljud utifrån under mätningen. Men vet inte vilket ljud som kan påverka så mycket på just diskant.

Vet att tåg och lastbilar kan sabba basen rejält, men aldrig hört en automätning som gett såhär konstigt ljud.
    Min erfarenhet är dock endast mätning av hemmabiostärkare.

Re: Resultat av Auto-EQ på Pioneer AVH-P4200DVD

Undrar ju då om audessymicken och den som kom med spelaren mäter likadant?.

Min erfarenhet med pioneers auto-eq är förvisso gammal, men då fick man oftast omvänd effekt. Den försöker få till rak frekvensgång vilket sällan låter bra i bil.
    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
      Undrar ju då om audessymicken och den som kom med spelaren mäter likadant?.

Min erfarenhet med pioneers auto-eq är förvisso gammal, men då fick man oftast omvänd effekt. Den försöker få till rak frekvensgång vilket sällan låter bra i bil.
      Visst kan micen skilja, men den jag använt är standard för hemmabio och säljs till riktigt dyra produkter.
      Men kanske är det som felar.

Tack för svaret.

Comment

Min erfarenhet av pioneer, är att ljud utifrån stör VÄLDIGT.. Gjort det några gånger, när ljud stör så blir det ofta bara skit. men när det varit riggtigt tyst så har det blivit skapligt..
        men så är jag relatift halv döv så kanske inte är något att tävla med...

Men leta reda på ett rigtigt tyst garage, typ parkerings garage mitt i natten =)
        och prova så =)
        Change is the only constant.

https://www.facebook.com/groups/massql/

Comment

Originally posted by Shidapu View Post
          Min erfarenhet av pioneer, är att ljud utifrån stör VÄLDIGT.. Gjort det några gånger, när ljud stör så blir det ofta bara skit. men när det varit riggtigt tyst så har det blivit skapligt..
          men så är jag relatift halv döv så kanske inte är något att tävla med...

Men leta reda på ett rigtigt tyst garage, typ parkerings garage mitt i natten =)
          och prova så =)
          Jobbar sent och bor i litet samhälle, så visst kan jag lätt ordna tystnad.
          Ska prova igen och se hur det går.

Comment

Min erfarenhet är att autokalibreringar är skräp. Både i bil och i hemmet.
            Lägg en stund på att ändra själv. Värt varenda minut.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by octan View Post
              Min erfarenhet är att autokalibreringar är skräp. Både i bil och i hemmet.
              Lägg en stund på att ändra själv. Värt varenda minut.

Hemma tycker jag det är helt ok även om man kan göra bättre manuellt.

Comment

Ganska säker på att det funkar bättre med Pioneer mic:n som är gjord för ändamålet!
                Har testat på en äldre pioneer dex-p99r som fanns i slutet på 90-talet med en helt annan mic och det blev klart sämre än det dåliga resultat man fick med originalet tyvärr.....

När det gäller autokalibreringar av eq så brukar det sällan bli bättre då den försöker göra för mkt tyvärr.
                När det gäller kalibrering hemma gällande hemmabio och avstånd och nivåer brukar det fungera bra dock.
                Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Working...
                X