Announcement

Collapse
No announcement yet.

HD kopplad till USB på Alpine iDA-X311

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HD kopplad till USB på Alpine iDA-X311

    Tänkte koppla en USB HD (Samsung M2 750Gb) till en Alpine iDA-X311. På pappret fingerar det inte då HD'n drar 0,85A och stereon kan leverera 0,5A via USB porten. Finns det marginaler så att den kanske orkar med det ändå eller kan någon rekomendera en riktigt strömsnål USB HD? Grejen är att den ska drivas via USB uttaget och inte behöva extern ström.

  • #2
    Re: HD kopplad till USB på Alpine iDA-X311

    Varför inte köra en dubbel USB-kabel så du kan köra försörjningen via omvandlare i cigguttaget?
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: HD kopplad till USB på Alpine iDA-X311

      Tack för svaret. Visste faktiskt inte att det fanns en sådan kabel. Vill dock inte att strömkabeln ska synas så då behöver jag koppla in den bakom stereon och omvandla 12V till 5V. Tänkte göra det riktigt enkelt....men jag är ny på detta så jag är tacksam för alla tips.

      Comment


      • #4
        Re: HD kopplad till USB på Alpine iDA-X311

        Du kan använda en Seagate Expansion 500 GB 2,5". Den klarar sig med strömmen som ett USB-uttag kan leverera (1A).

        Jag kör min i bilen utan extra kraft och det funkar fint. Finns lite överallt, köpte min på Clas Ohlson (700 SEK).
        Chevrolet Avalanche 2010 - "Moby Dick"

        Comment


        • #5
          Re: HD kopplad till USB på Alpine iDA-X311

          Annars kanske SSD är ett alternativ? Finns modeller på marknaden som har USB kontakt direkt på disken och dom drar mindre än mekaniska hårddiskar, samt är ju immuna mot stötar, nånting som snabbt kan ta kål på en vanlig hårddisk. Jag skulle satsat på en SSD om jag skulle ha den i bilen.

          Typ som den här:

          http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=763389

          Kostar ju en slant per GB iof. Den där drar 6,4 W i drift.
          Last edited by Vita_Vargen; April 7, 2012, 14:56.

          Comment


          • #6
            Re: HD kopplad till USB på Alpine iDA-X311

            Originally posted by Vita_Vargen View Post
            Annars kanske SSD är ett alternativ? Finns modeller på marknaden som har USB kontakt direkt på disken och dom drar mindre än mekaniska hårddiskar, samt är ju immuna mot stötar, nånting som snabbt kan ta kål på en vanlig hårddisk. Jag skulle satsat på en SSD om jag skulle ha den i bilen.

            Typ som den här:

            http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=763389

            Kostar ju en slant per GB iof. Den där drar 6,4 W i drift.
            Hur tänker du nu?
            Börja med att kolla hur många ampere en ssd disk drar (P = U * I)
            P är watt, U är volt, I är ampere. Usb är 5 volt.

            Jag säger som de andra, pröva först med en 2,5" usb disk. Förhoppningsvis fungerar det direkt. Ganska många usb enheter klarar att ge lite mer än 500 mA.

            Angående SSD vs vanlig disk och hållbarhet så är min personerliga erfarenhet inte så bra. Det är inte helt ovanligt att SSD diskas minnes segment går sönder. Och när tillräckligt många gått sönder är det gameover för den disken.
            Det är en av anledningarna intel kan sälja sina SSD diskar dyrare än de andra. För att de påstås hålla bättre och har bättre ryckte.

            Comment


            • #7
              Re: HD kopplad till USB på Alpine iDA-X311

              Originally posted by heddan99 View Post
              Hur tänker du nu?
              Börja med att kolla hur många ampere en ssd disk drar (P = U * I)
              P är watt, U är volt, I är ampere. Usb är 5 volt.

              Jag säger som de andra, pröva först med en 2,5" usb disk. Förhoppningsvis fungerar det direkt. Ganska många usb enheter klarar att ge lite mer än 500 mA.

              Angående SSD vs vanlig disk och hållbarhet så är min personerliga erfarenhet inte så bra. Det är inte helt ovanligt att SSD diskas minnes segment går sönder. Och när tillräckligt många gått sönder är det gameover för den disken.
              Det är en av anledningarna intel kan sälja sina SSD diskar dyrare än de andra. För att de påstås hålla bättre och har bättre ryckte.
              1,28 A max i drift. Den drog rätt mkt den. Intels 320 serie 40GB drar 0,4 A bara(sekventiell skrivning).
              Länkade den för att den hade USB direkt på disken, tänkte inte mycket på effekten utan kopierade den bara från prisjakt sidan. Lat och klantigt är man


              Return-rate på Intels SSD diskar ligger på 0.3%, värsta tillverkaren är OCZ med 3.5%. SSD diskar är snäppet mer tillförlitliga än vanliga hårddiskar om man kollar snitt.
              Du bör inte heller märka av att celler slits ut i disken. Du kan skriva över 5000 skrivningar till samma cell innan den börjar tappa data. Verkar som du haft otur helt enkelt.

              http://www.tomshardware.com/reviews/...rate,2923.html
              Last edited by Vita_Vargen; April 9, 2012, 17:24.

              Comment


              • #8
                Re: HD kopplad till USB på Alpine iDA-X311

                En sådan USB-laddare man sätter i cigarettändaruttaget plus en sådan http://www.kjell.com/sortiment/el/bi...gguttag-p39014 bakom stereon.

                Comment

                Working...
                X