Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Vad är på gång?"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: "Vad är på gång?"

    Originally posted by jonash View Post
    Kan bara instämma.

    Frågan är då; är butikerna "redo"? Vad anser de sig behöva och vad kan Förbundet ge?

    Nivån hos butikerna ute i landet varierar ju ganska kraftigt. Vissa kan nog fixa "allt" själva, dvs alla tävlingsformat. Andra behöver kanske hjälp med en hel del.

    Jag tippar på att det skulle behövas utbildas lite domare ute i landet/butikerna. Både SQ samt dB-grenar.?
    Ni kan erbjuda ett färdigt tävlingskoncept och kontakta de återförsäljare som vill hugga tag i- och anordna ett större event utanför sina butiker (behöver inte vara butiker som gått in med sponsorpengar), gå ut i god tid till de leverantörer (fabrikat) som är på något sätt inblandade (vi hör av från förbundet en gång om året, och det är när det är dags att förnya sponsoravtalet). Håll era sponsorer uppdaterade mailledes när något event är planerat...
    Svensk importör/generalagent av:

    Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

    Best European Distributor 2011 - Alpine

    Comment


    • #92
      Re: "Vad är på gång?"

      Väcker lite liv i tråden igen.


      Det svåra är att hitta individer som är intresserade av att ta ansvar (utan ersättning?) för mer än en tävling, en bedömning, en dB-mätning eller sig själv.

      Förbundet behöver starka individer som brinner för att organisera och "samla trupperna". Det är tufft uppdrag. Dels är de geografiska avstånden stora i Sverige, dels är "bilstereo-Sverige/Europa" väldigt fragmenterat med flera olika sub-grupper.

      Jag önskar en diskussion om vilka uppgifter som egentligen bör ligga hos Svenska Bilstereoförbundet. Arrangera tävlingar? Licensiera tävlingar? Utbilda domare? Marknadsföra "bilstereo"? Arrangera SM? Dokumentera tävlingsresultat? ...och naturligtvis, hur bör organisationen för detta se ut? Bör förbundet innehålla bransch-folk med ekonomiska intressen?

      Hur finaniserar vi ett förbund?
      // Gurra
      BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

      Comment


      • #93
        Re: "Vad är på gång?"

        Originally posted by gurenius View Post
        Väcker lite liv i tråden igen.


        Det svåra är att hitta individer som är intresserade av att ta ansvar (utan ersättning?) för mer än en tävling, en bedömning, en dB-mätning eller sig själv.

        Förbundet behöver starka individer som brinner för att organisera och "samla trupperna". Det är tufft uppdrag. Dels är de geografiska avstånden stora i Sverige, dels är "bilstereo-Sverige/Europa" väldigt fragmenterat med flera olika sub-grupper.

        Jag önskar en diskussion om vilka uppgifter som egentligen bör ligga hos Svenska Bilstereoförbundet. Arrangera tävlingar? Licensiera tävlingar? Utbilda domare? Marknadsföra "bilstereo"? Arrangera SM? Dokumentera tävlingsresultat? ...och naturligtvis, hur bör organisationen för detta se ut? Bör förbundet innehålla bransch-folk med ekonomiska intressen?

        Hur finaniserar vi ett förbund?
        Mycket att fundera på för att få detta och fungera.

        men en sak som är viktig att poängtera är att många har helt fel föreställningar förbundet egentligen är...

        Flera gånger har man hört:
        "Förbundet inte har gjort ett skit för MIG!!! varför skall jag stödja dem???"

        men verkligheten är tvärt om... DU som deltagare har all möjlighet att styra förbundet i den riktning DU önskar... men det kräver engagemang... inget serveras på silverfat...
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

        Comment


        • #94
          Re: "Vad är på gång?"

          Originally posted by gurenius View Post
          Väcker lite liv i tråden igen.


          Det svåra är att hitta individer som är intresserade av att ta ansvar (utan ersättning?) för mer än en tävling, en bedömning, en dB-mätning eller sig själv.

          Förbundet behöver starka individer som brinner för att organisera och "samla trupperna". Det är tufft uppdrag. Dels är de geografiska avstånden stora i Sverige, dels är "bilstereo-Sverige/Europa" väldigt fragmenterat med flera olika sub-grupper.

          Jag önskar en diskussion om vilka uppgifter som egentligen bör ligga hos Svenska Bilstereoförbundet. Arrangera tävlingar? Licensiera tävlingar? Utbilda domare? Marknadsföra "bilstereo"? Arrangera SM? Dokumentera tävlingsresultat? ...och naturligtvis, hur bör organisationen för detta se ut? Bör förbundet innehålla bransch-folk med ekonomiska intressen?

          Hur finaniserar vi ett förbund?
          Arrangera tävlingar:
          Som någon sa; jobba mer aktivt med butikerna, vi är på XX-antal butiksevent varje år, stora som små, det finns möjligheter till aktiviteter men det kräver jobb från både butikernas sida- och er (förbundets), ring runt till butikerna och erbjud er att komma till självkostnadspris, kör stenhårt ett år så bör ju intresset vara stort kommande år om allt sköts snyggt.

          Utbilda domare
          Jag vet inte vad bilstereo går under för kategori, men har ni pratat med SISU?

          Marknadsföring
          Produkterna marknadsförs av oss, eller våra kunder, det ni ska fokusera på är att marknadsföra tävlandet och skapa återväxt.

          Tävlande/licenser/poäng
          Den praktiska biten bör väl ha vänts och vridits till förbannelse, måste finnas system för allt som bevisat har fungerat?

          Branschfolk
          Det finns oftast inget utrymme förr oss leverantörer att engagera oss utöver det vi redan gör för våra ÅF, men butikerna ni arrangerar tävlingar hos gör ju det (oftast) i hopp om att locka nya potentiella kunder.

          Struktur
          Dela upp tävlingssverige i olika områden? (är dåligt insatt i hur det ser ut idag, men Sverige är stort, bensin är dyrt)

          Finansiering
          Sponsorintäkter är väl a- och o. Med struktur och engagemang bör ni kunna locka med er alla stora drakar.

          ----------

          Som jag skrev tidigare, vi hör av från förbundet en gång per år, då kryper det fram en lite försiktig förfrågan om sponsorpengar, uteslutande utan uppföljning vad som hänt föregående år, var det hänt, eller när det hänt, vilka som är planerna inför kommande år osv.

          Detta i kombination med att det har varit rörigt med styrelser, samt ett ständigt flöde av klagomål och smutskastningar både på tävlingar och i olika forum ang. regler m.m. etc. osv. Det hela är väldigt...diffust och rörigt.

          -----------

          Som liknelse: Vi har nu dragit igång Borås Rhinos igen (Amerikansk fotboll), vi måste jobba från grunden även om denna förening på 90/00-talet var stor i ett litet land för sporten, det är mycket jobb, det ger inget betalt, och det kräver löjligt mycket engagemang. Den viktigaste delen är helt klart att återigen skapa ett intresse för sporten med det gjort kan vi, jaga nya spelare, få tag i folk som vill göra allt från att jobba i kiosker till att krita planer, marknadsföra varumärket osv. Alltså; Det är mycket jobb att vara inblandad i en ideell verksamhet, oftast extremt otacksamt, men man gör det ändå, för min del pga kärleken till sporten och intresset att sprida den, det bör inte vara några problem att skaka liv i- och återuppliva intresset för bilstereotävlande, bara att spotta i nävarna och ge sig fan på att det ska gå!
          Svensk importör/generalagent av:

          Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

          Best European Distributor 2011 - Alpine

          Comment


          • #95
            Re: "Vad är på gång?"

            Tråkigt att ingen svarar dig johan.
            Du kommer med mycket bra info om hur det är för dig.
            Hoppas att vissa kan ta till sig och inte se det kritik.

            Dock orkar jag inte med disskutionen längre då vissa alltid ska prata om
            att dom har dom finaste matserviserna hela tiden.
            sigpic

            Ägare av DekorTeknik
            Gå in och gilla!

            Comment


            • #96
              Re: "Vad är på gång?"

              Det största problemet i dagsläget är väl vem som vill ta hand om förbundet till nästa år? Innan dess kan ju de flesta saker vara underordnade.

              Som vanligt när det gäller Svenskt föreningsliv så måste där finnas några eldsjälar som roddar i det mesta. Sen finns där en svans som tar tag i saker de själva tycker är roligt.

              Tyvärr kommer nog förbundet ligga i vacum tills en ny styrelse utsetts och en helt ny agenda för 2012 spikats.

              Mitt förslag är att vi utser JensClaudius till Kejsare med oinskränkt makt och med en marknadsmässig lön för allt arbete han utför 2012.
              Jag ÄR Gandalf!!!

              Comment


              • #97
                Re: "Vad är på gång?"

                Finns det några kompetenta personer MED erfarenhet av svenskt billjud som kan tänka sej att vara ordförande och sekreterare?
                Jag tycker (om jens vill) att Jens skall sitta kvar. För han har gjort ett bra jobb.
                Sätt igång med förslagen! så att förslag finns tills årsmötet!
                Jag tycker att en officiell lista skall finnas i en ny tråd.
                Observera att personen bör ha god kännedom inom organisationen.
                Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                Comment


                • #98
                  Re: "Vad är på gång?"

                  När och var blir årsmötet?
                  Svensk Mästare 5 gånger...

                  Comment


                  • #99
                    Re: "Vad är på gång?"

                    Vi behöver ha fram några kandidater till styrelsen först.

                    Jonas gjorde ett kanonjobb, framförallt med uppstarten av sesongen och mycket bakom kulisserna. Han har dock varit mycket tydlig med att han inte tänker ställa upp 2012.

                    Jens har jobbat storartat både som kassör och med tävlingar, men även han behöver support.

                    Jag hoppade i stort sett av förra året och har engagerat mig väldigt lite. Jag kan möjligen tänka mig att göra lite mer under 2012.

                    Vi har ett hyfsat ekonomiskt läge inför nästa år och tankarna i den nuvarande styrelsen ligger mycket nära det som talats om hittills. MEN det krävs HJÄLP.
                    Vill DU tävla nästa år - fundera på vad du kan göra för ditt förbund. Det behövs folk som kan döma, ringa sponsorer, koka kaffe, svara butiker på vad som behövs för en tävling mm. Och vi behöver ha in några nya i styrelsen.

                    Som tidigare sagts får denna inte ha betalningsanmärkningar, vara beredd på att jobba en hel del utan annan ersättning än att man på forum får reda på vilket uselt jobb man gör eftersom det inte hålls en tävling i max 14 basar med obligatorisk kromkant i Hjärnum på söndag, och vara beredd på att lösa massor på vägens gång.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • Re: "Vad är på gång?"

                      Originally posted by dBAkuten View Post
                      1.Tvättad(helst)
                      2.Dammsuga upp sågspån
                      3.Bortplockat godispapper
                      4.Tömd på sovsäckar och kuddar
                      5.Bort med resväskor
                      6.Panta burkarna innan tävling m.m
                      Lika självklart som att tanka bilen för att ta sig till en tävling!
                      Oavsett fordon/finish/ekonomi.

                      Pierre (ställer upp med samma arbetsuppgift 2012)
                      Last edited by Horsyhorse; October 9, 2011, 22:19.
                      SEASTREAMS GARAGE


                      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                      Comment


                      • Re: "Vad är på gång?"

                        En sak som är viktig att man måste kunna ta tills sig kritik!
                        Många ger det på ett dåligt sett men har hört många här inne som gör det på
                        ett bra sett och får noll respons i alla fall.

                        Om alla tävlingar vore som hos Pierre så skulle jag lätt få suget att börja tävla igen!!
                        Kanske ska ta lärdom av det?
                        sigpic

                        Ägare av DekorTeknik
                        Gå in och gilla!

                        Comment


                        • Re: "Vad är på gång?"

                          Jag håller med Roger, tävlingar skall ligga hos butikerna.

                          Förbundet kan möjligen arrangera några få större.

                          Men det viktigaste just nu är att hitta folk som är villiga att ta på sig lite ansvar, just nu är Jens ende kvar.
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • Re: "Vad är på gång?"

                            Kan bara säga de att hela styrelsen har gjort en kanon sässong 2011 ,massaor av jobb som inte syns för alla,men som sagt kan ändå bli bättre.en eventgrupp behövs som fixar med allt inför tävlingar
                            Huvuddomare för db Dragracing/bassrace/Psychlone
                            sigpic
                            Tack till Ljudia AB

                            Comment


                            • Re: "Vad är på gång?"

                              Anledningen till att vissa blir frustrerade och kläcker ur dig kritik på ett klumpigt sätt är nog för att många förstår inte alls jobbet bakom kulisserna pga att vi vanliga medlemmar inte får reda på nåt under året och då tolkas d gärna so
                              Att inget händer eller görs, men ni som vet att ni gör ett bra jobb å lägger ner så mycket av er tid för att allt ska funka ta inte åt er av d dåliga utan fokusera er på alla som faktiskt tycker att ni gör ett bra jobb för d gör ni!
                              Om d kommer en domarutbildning så kommer jag iaf gå den plus att jag gärna hjälper till med butikskontakter här on the west side ( ) och fixar gärna d praktiska inför tävlingar , både i samband med att butiker vill ordna tävlingar samt utanför något samarbete med butiker, om den hjälpen behövs vill säga.
                              Europeisk mästare bassrace 129.9 2010
                              VM 2:a bassrace 129.9 2010
                              SM 2:a bassrace 129.9 2010

                              www.bilradiohuset.se
                              www.blekingebilradio.se

                              Comment


                              • Re: "Vad är på gång?"

                                Som sagt, det är svårt att göra något innan styrelsen är satt.
                                Men jag håller med Kransvik!
                                Vi måste börja kämpa lite tillsammans i samma riktning!
                                Det är vi butiker som skall se till så tävlingarna fungera.
                                Vilka butiker som är online här är intresserade av detta?
                                kanske är dags att vi butiker har ett möte och diskutera?

                                Comment

                                Working...
                                X