Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Vad är på gång?"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: "Vad är på gång?"

    Nu menade jag självklart att man skall ha en logga som tydligt framställer vilken tävlingsform man deltager i. Om det sen är EMMA eller S.B.F eller Nisses.Crankar.Cup kvittar lika, det handlar om att visa upp en enad front.

    Sen tror jag inte att någon är så korkad att man tycker en skabbig, skitig och allmänt risig bil är något som publiken tappar trosorna över. Undantaget renodlade Rat-Racers som ex J-sons Bubbla. En smutsig och ostädad Nissan Primera har inte samma budskap.

    Om man har en högst original utrustad bil med en helt ok installation är det bra. Väljer man sen att göra bilen attraktiv för publiken, ännu bättre. Men kom inte sen och gnäll på varför publiken inte lägger märke till din bil. DU väljer själv hur DU vill presentera DIN bil.

    Jag blir så trött på dem som tycker att det inte spelar någon roll hur bilen ser ut. Har man den inställningen skall man kanske lägga sina pengar på bil-bingo istället, där spelar det verkligen ingen roll hur den ser ut.

    I vilken annan sport tillåts fria tolkningar av regelverket?? Ingen vad jag vet. Alla medlemmar har tillåtelse att komma med förslag till regler och även jobba mer aktivt för förbundet. Tyvärr är det oftast dem som inte öppnar käften förutom när det är dags att gnälla som märks mest på forumet.

    Låt nu inte nästa säsong starta med osämja och grubb utan lägg fram vettiga förslag som en styrelse kan ta i beaktning och skapa ett 2012 som blir riktigt bra på alla sätt.

    För min egen del är det ELMIA som gäller oavsett om det blir tävling där eller inte. Min publik skall få både det ena och det andra tillfredställt. Ljud/Show/Styling/Prestanda och rolig underhållning. För ärligt talat hur många andra sporter kan ge dig den fullständiga njutningen som en häftig, välspelande bil kan? Eller högtspelande för den delen?

    Jag hoppas verkligen att jag trampar riktigt många på deras ömma tår nu och retar fram deras riktigt dåliga sidor med mina uttalanden. Om inte kanske ni håller med
    Jag ÄR Gandalf!!!

    Comment


    • #62
      Re: "Vad är på gång?"

      Originally posted by Gandalf View Post
      Sen tror jag inte att någon är så korkad att man tycker en skabbig, skitig och allmänt risig bil är något som publiken tappar trosorna över. Undantaget renodlade Rat-Racers som ex J-sons Bubbla. En smutsig och ostädad Nissan Primera har inte samma budskap.

      Om man har en högst original utrustad bil med en helt ok installation är det bra. Väljer man sen att göra bilen attraktiv för publiken, ännu bättre. Men kom inte sen och gnäll på varför publiken inte lägger märke till din bil. DU väljer själv hur DU vill presentera DIN bil.

      Jag blir så trött på dem som tycker att det inte spelar någon roll hur bilen ser ut. Har man den inställningen skall man kanske lägga sina pengar på bil-bingo istället, där spelar det verkligen ingen roll hur den ser ut.
      Tror inte du har fattat min poäng, min poäng är att BILSTEREOförbundet inte ska utesluta folk som har en billig bil. Fine att man har krav på att det ska vara rent och städat, det kan ALLA fixa. Men det är inte alla som har råd med en bil i bra skick, ska vi då peka ut dem och säga "Du har en risig bil så du får betala mer för att tävla, för egentligen så skäms vi över dig och vill inte att du tävlar i vår organisation!" Om folk inom BSF har den inställningen så är det väl inte konstigt att folk utanför inte vågar ställa upp. Det finns redan nu massor med folk som åker och kollar på tävlingar i FINA bilar, som inte vågar ställa upp p.g.a att de inte vill bli slagna med 10dB eller att de inte vill få "spö" av polaren.
      Ska vi då lägga till att folk måste ha en fin bil så lär det inte öka antalet deltagare, eller?

      Villken är den största målgruppen? 16-25åringar skulle jag gissa på, rätta mig gärna om jag har fel, är denna målgruppen de med stadigast ekonomi?

      Bilstereointresset är inte så pass stort i Sverige längre att bilstereoförbundet har råd att välja vilka de vill ha som tävlande. Dessutom så kanske man bör ha i åtanke att ens egna första bygge kanske inte var så snyggt (i mitt fall är inte ens mitt nuvarande det ), men alla måste vi börja någonstans.

      Du trampade inte på en öm tå, men jag vet hur det är att leva på en vanlig lön och hur det är att leva på t.ex CSN, jag har gjort båda. Jag har dessutom byggt bilstereo under båda de två förutsättningarna så jag vet hur stor skillnaden är rent ekonomiskt. Ibland känns det som att folk alltid utgår från sin egna ekonomiska situation när de lägger fram vad som är "rimliga krav på de som tävlar".

      Min bil är lååångt ifrån någon skönhet, men det finns anledningar till det. Jag skaffade den när jag levde enbart på CSN, jag hade helt enkelt inte råd att köpa en dyrare bil och dessutom en dyr stereo. I mitt fall var det antingen eller, köp en billig bil och ha råd att köpa stereo eller köp en dyrare bil och skippa stereon. I mitt fall så är stereon viktigare än bilen, därav mitt val.

      Vilket gynnar Bilstereoförbundet mest? En billig bil som tävlar eller en dyr bil som inte gör det?

      Det finns dessutom en annan anledning till att jag inte vill stoppa 550kg i en dyrare bil, 150dB+ vid lite roligare frekvenser än 60-70Hz sliter bokstavligen sönder bilarna. "Big Oki" fick (enligt andrahandsuppgifter) lägga 3000€ på att fixa sitt tak i sin Touran p.g.a att det inte pallade med ljudtrycket. Så kul är det inte att spela sönder pengar Jag kunde svetsa ihop mitt tak själv då det inte spelar någon större roll för bilens värde om det blev perfekt lack o.s.v.

      Om man har en SQ-bil så kanske det är viktigt med en snygg bil, det behovet är inte lika stort om du har en bil som klarar 150dB+ med musik, om du inte tro mig så kolla när jag, Stickan eller Techno_Bass demar...

      På Gatebil så stod MDS-Audin och spelade, Grosso rullade upp en bit därifrån och började dema. Resultatet blev att folk lämnade Audin och gick till Grosso, var på Audin åker därifrån. Nu har inte Grosso en risig bil, men den är långt ifrån så stylad som Audin...

      Var t.o.m en kille som kom fram till mig på Emmaboda 2010 och sa att han uppskattade min bil mer än Björns Astro (och den får väl anses som en av de snyggare spela-högtbilarna som finns..?) p.g.a att min bil var något som vem som kunde ha råd att bygga. Vill inte med detta framhålla min egen bil på något sätt, utan bara visa på att folk har olika uppfattning om vad man uppskattar.

      Comment


      • #63
        Re: "Vad är på gång?"

        Nu tror jag det handlar om missförstånd.

        Jag tror att ni menar att bilen ska vara Tvättad, Dammsuga upp sågspån, Bortplockat godispapper, Tömd på sovsäckar och kuddar, Bort med resväskor, Panta burkarna innan tävling m.m

        Sen om bilen kostar 5000:- eller 500000:- ska inte ha någon som helst betydelse då alla ska vara välkomna oavsett ekonomi

        Är jag rätt ute?

        MVH//Björn

        www.dbakuten.se

        Comment


        • #64
          Re: "Vad är på gång?"

          Du är rätt ute Björn och Kim är ute och cyklar igen hehe

          Enligt mig
          sigpic

          Ägare av DekorTeknik
          Gå in och gilla!

          Comment


          • #65
            Re: "Vad är på gång?"

            Originally posted by dBAkuten View Post
            Nu tror jag det handlar om missförstånd.

            Jag tror att ni menar att bilen ska vara Tvättad, Dammsuga upp sågspån, Bortplockat godispapper, Tömd på sovsäckar och kuddar, Bort med resväskor, Panta burkarna innan tävling m.m

            Sen om bilen kostar 5000:- eller 500000:- ska inte ha någon som helst betydelse då alla ska vara välkomna oavsett ekonomi

            Är jag rätt ute?

            MVH//Björn

            www.dbakuten.se
            Givetvis är det så, att alla är välkomna och har så ALLTID varit.
            Men att kräva att bilen är urstädad och tvättad borde vara självklart.
            Alla bilstereotävlingar är en form av bilutställning och bilarna bör vara "tillfixade" för det.

            Lite kabelsallad eller oklädd spånskiva har ingen dött av, men McDonalds paket och dynga hör inte hem i bilarna och deltagarna borde bli hänvisade till parkeringen till det är åtgärdat.
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

            Comment


            • #66
              Re: "Vad är på gång?"

              Vissa vill verkligen inte förstå poängen Det finns de som anser att det spelar roll om bilen kostar 5000:- eller 500 000:-, det har vi sett på forumet ett flertal gånger. Det var ju t.o.m snack om olika uppställningsplatser beroende på om bilen var fin eller ful..

              Jalle´s sista mening summerar det viktiga rätt bra.

              Comment


              • #67
                Re: "Vad är på gång?"

                Tänka sig Folk har börjat fatta vad jag menar Även Extra-Kim

                Det skall inte spela någon roll om du har en Opel Granada från 1977 eller en plastig Chrysler från 2011. Båda skall presenteras på bästa sätt.
                Jag ÄR Gandalf!!!

                Comment


                • #68
                  Re: "Vad är på gång?"

                  Originally posted by dBAkuten View Post
                  Panta burkarna innan tävling m.m
                  www.dbakuten.se
                  Klockrent uttalande

                  Jag ger dig all heder för att du uttalar dig i detta eftersom just dina bilar alltid ligger i framkant när det gäller utseende och show.
                  Jag ÄR Gandalf!!!

                  Comment


                  • #69
                    Re: "Vad är på gång?"

                    Ett par saker att betänka:

                    Officiella siffror från Bilsport ang. Elmia: sedan reglerna blivit hårdare och en stor del av allt "demande" i A-hallen försvunnit har antalet besökare i denna hall ökat med 40%... (det året stoppet infördes).

                    Det senaste året har det i lokal-tv (Borås) visats inslag om tävlande tre gånger. Varje gång presenteras detta som något helt nytt och informationen till tv-publiken är väldigt enkel. Vad säger då detta? Jo, majoriteten av Sveriges befolkning har inte en aning om att det går att tävla i billjud. Den genomsnittlige mässbesökaren ser heller ingen skillnad på en demobil, en tävlingsbil, en promotionbil osv. det enda dom reagerar på är ljudnivån i hallen.

                    Att gå och trängas med x-tusen besökare och ständigt höra ett basdunk från tio olika bilar som kontinuerligt försöker överrösta varandra är ingen positiv upplevelse, om man inte redan är med i matchen.

                    Det jag skulle vilja se på en mässa som Elmia (för ni behövs på Elmia), är en stor tydlig banner där det står "VILL DU TÄVLA I BILLJUD?" eller liknande, det är på den nivån förbundet behöver marknadsföra sig på för att väcka nyfikenhet hos gemene namn, det själva praktiska tävlandet vill jag inte uttala mig om, men marknadsföringen på plats är fruktansvärt viktig. Dela ut flyers, samla namn och mailadresser, visa på ett enkelt sätt med enkla medel för totalt oinsatta vad denna "sport" innebär.

                    (OBS. Inte 12 Volt Sveriges åsikter och tankar, det är mina egna)

                    /Johan
                    Svensk importör/generalagent av:

                    Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

                    Best European Distributor 2011 - Alpine

                    Comment


                    • #70
                      Re: "Vad är på gång?"

                      Originally posted by 12 Volt Sverige View Post
                      Ett par saker att betänka:

                      Officiella siffror från Bilsport ang. Elmia: sedan reglerna blivit hårdare och en stor del av allt "demande" i A-hallen försvunnit har antalet besökare i denna hall ökat med 40%... (det året stoppet infördes).

                      Det senaste året har det i lokal-tv (Borås) visats inslag om tävlande tre gånger. Varje gång presenteras detta som något helt nytt och informationen till tv-publiken är väldigt enkel. Vad säger då detta? Jo, majoriteten av Sveriges befolkning har inte en aning om att det går att tävla i billjud. Den genomsnittlige mässbesökaren ser heller ingen skillnad på en demobil, en tävlingsbil, en promotionbil osv. det enda dom reagerar på är ljudnivån i hallen.

                      Att gå och trängas med x-tusen besökare och ständigt höra ett basdunk från tio olika bilar som kontinuerligt försöker överrösta varandra är ingen positiv upplevelse, om man inte redan är med i matchen.

                      Det jag skulle vilja se på en mässa som Elmia (för ni behövs på Elmia), är en stor tydlig banner där det står "VILL DU TÄVLA I BILLJUD?" eller liknande, det är på den nivån förbundet behöver marknadsföra sig på för att väcka nyfikenhet hos gemene namn, det själva praktiska tävlandet vill jag inte uttala mig om, men marknadsföringen på plats är fruktansvärt viktig. Dela ut flyers, samla namn och mailadresser, visa på ett enkelt sätt med enkla medel för totalt oinsatta vad denna "sport" innebär.

                      (OBS. Inte 12 Volt Sveriges åsikter och tankar, det är mina egna)

                      /Johan

                      Jag håller med till fullo, det är väldigt få som vet om att det går att tävla i billjud och då tänkter jag inte enbart på "gemene man" utan även på de som ställer ut sina bilar som även de är fyllda med bilstereo.

                      Dock är det kostsamt med marknadsföring och frågan är väl hur man når ut med budskapet att det går att tävla i billjud och att det varken är farligt eller behöver vara dyrt (jämfört med andra hobbies).

                      Något som är välidgt viktigt är att alla medlemmar stävar mot samma mål och det är att göra detta bättre och bättre för varje år, jobba tillsammans och frammåt. Tycker olika gör vi alla men att basunera ut det högljut och publikt skrämmer tyvärr bort en hel del nyfikna, så istället för att älta tidigare händelser, negativa saker så försök att hitta något positivt att jobba vidare med.

                      Så hur når vi ut med budskapet att det går att tävla i billjud (i alla dess former)? Samt hur lockar vi nya deltagare att komma ut på tävlingarna och ha lika kul som oss?

                      (Det var min personliga reflektioner)

                      Mvh Jens
                      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                      Comment


                      • #71
                        Re: "Vad är på gång?"

                        Originally posted by 12 Volt Sverige View Post
                        Ett par saker att betänka:

                        Officiella siffror från Bilsport ang. Elmia: sedan reglerna blivit hårdare och en stor del av allt "demande" i A-hallen försvunnit har antalet besökare i denna hall ökat med 40%... (det året stoppet infördes).


                        /Johan
                        Har aldrig hört något om att besökandet har ökat efter slutat dema med 40% Vilken är den källan. Bilsport själva?

                        Jag tycker att det ska få demas men i KONTROLLERADE former MAX 1-2 gånger Max 5Min /dag om det är demo begränsningar på ett event.

                        Jag personligen tycker det är lugnt utan demospelning men besökarna som kommer fram till oss tycker det är extremt dåligt då det är ett flertal som Enbart åker till denna mässa för att se tunga demobilar inom ljudbiten!

                        Hade det varit inne på mässans schema samt ropat ut i högtalarna att kl 12 och kl 13 då Max 5min så visar bilstereo bilarna vad de går för tycker jag skulle vara ett bra alternativ och ett spännande moment för besökarna.
                        Och de som miss sköter sig i ska få ett kännbart straff inte att släcka en monter då förlorar ju mässan ännu mera bra ryckte om sig.

                        Under den tiden kan de som INTE tycker om hög ljudnivå gå och ta en kopp kaffe eller kolla i en annan hall.

                        Det handlar om att hitta en lösning så alla blir nöjda!

                        MVH//Björn

                        www.dbakuten.se

                        Comment


                        • #72
                          Re: "Vad är på gång?"

                          Man gör det som Elmia vill, dvs har en monter där man på ett så snyggt sätt som möjligt presenterar de olika tävlingsformaten istället för att fokusera på att få in så många tävlande som möjligt. Elmia är det största, bästa tillfället att visa upp hobbyn men det betyder tyvärr inte samma sak som bästa tillfället att arrangera den största tävlingen.

                          Comment


                          • #73
                            Re: "Vad är på gång?"

                            Banner som lockar intresserade till sig borde gå att lösa. Bra idé Johan.

                            Jens: Nu vet jag att Elmia-arrangörerna har vissa krav på bilar som skall stå inne.
                            En en välvårdad ren städad bil med originalutseende med ett vettigt installerat ljud (tävlingsbil) BORDE kunna få visas upp i montern som kontrast till de tunga bilarna som har stått i montern innan just för att visa att man KAN tävla med alla sorters bilar.... Rejält moddade som originalutseende.
                            MEN det är inte ngr förbundet kan bestämma
                            I övrigt så har jag inte alltför många idéer på billig effektiv marknadsföring.

                            Jalle, Gandalf, Kim mfl: Är inte renlighet en del av bedömningen? Rätta mig om jag har fel
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #74
                              Re: "Vad är på gång?"

                              Renlighet kan vara en del av SQ (vet inte vad det är för regler där), men det är inte en del av dB Dragracing/Bass Race.


                              Sen det där med att antalet besökare i A-hallen har ökat (om det nu stämmer, är tveksam att man kan mäta det på ett tillförlitligt sätt), det kan ju bero på flera faktorer t.ex det faktum att mässan slår nya besöksrekord VARJE år...

                              Comment


                              • #75
                                Re: "Vad är på gång?"

                                Siffran kommer från Per Östman, känns lite onödigt att hitta på något bara för sakens skull, jag har inte en aning om hur dom uppskattar antalet besökare i varje hall, men det är i alla fall min källa...
                                Svensk importör/generalagent av:

                                Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

                                Best European Distributor 2011 - Alpine

                                Comment

                                Working...
                                X