Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tävla med hybridbil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tävla med hybridbil?

    Nu kommer jag troligen aldrig att tävla med vår hybrid men eftersom att hybriderna kommer starkt så slänger jag ut frågan i alla fall.

    Hur hanteras hybridbilar som inte har någon varvtalsindikering, utan enbart mäter kW, rent regelmässigt?
    Bromsar jag t.ex. vår bil medan jag ger full gas så begränsas kraften till en fjärdedel tror jag (och givetvis även varvtalet) men jag får ut ca 50-60kW från de tre motorer/generatorer vi har till hybridpaketet.

  • #2
    Re: Tävla med hybridbil?

    Originally posted by barajag View Post
    Nu kommer jag troligen aldrig att tävla med vår hybrid men eftersom att hybriderna kommer starkt så slänger jag ut frågan i alla fall.

    Hur hanteras hybridbilar som inte har någon varvtalsindikering, utan enbart mäter kW, rent regelmässigt?
    Bromsar jag t.ex. vår bil medan jag ger full gas så begränsas kraften till en fjärdedel tror jag (och givetvis även varvtalet) men jag får ut ca 50-60kW från de tre motorer/generatorer vi har till hybridpaketet.
    Förklara mer vad du tänker göra..
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: Tävla med hybridbil?

      Lite dålig förklaring kanske.

      Vad jag har förstått finns det regler beroende på klasser för maximalt motorvarvtal, poängbedömning för generatormissljud, test med förbränningsmotor av och på osv.

      Dessa saker finns ju inte eller i alla fall inte i samma tappning på en hybridbil. Det är ingen skillnad tex på om besinmotorn i vår hybridbil körs eller inte. Bilen är ju "körklar" i alla fall då det är en inverter som sköter spänningsomvandlingen mellan de olika batterisystemen. Jag kan visserligen vrida på tändningen men utan att initiera hybridsystemet.

      När det gäller varvtalsbegränsningar så kan jag tvinga igång motorn för att varva den och låta motorgeneratorerna ladda men varvtalsräknare saknas vilket innebär att det blir svårt att kontrollera regelavvikelser.

      Hur skulle dessa fall hanteras på en tävling?
      Är det möjligt att tävla med en sådan bil utan ovillkorliga poängavdrag?

      Comment


      • #4
        Re: Tävla med hybridbil?

        Originally posted by barajag View Post
        Lite dålig förklaring kanske.

        Vad jag har förstått finns det regler beroende på klasser för maximalt motorvarvtal, poängbedömning för generatormissljud, test med förbränningsmotor av och på osv.

        Dessa saker finns ju inte eller i alla fall inte i samma tappning på en hybridbil. Det är ingen skillnad tex på om besinmotorn i vår hybridbil körs eller inte. Bilen är ju "körklar" i alla fall då det är en inverter som sköter spänningsomvandlingen mellan de olika batterisystemen. Jag kan visserligen vrida på tändningen men utan att initiera hybridsystemet.

        När det gäller varvtalsbegränsningar så kan jag tvinga igång motorn för att varva den och låta motorgeneratorerna ladda men varvtalsräknare saknas vilket innebär att det blir svårt att kontrollera regelavvikelser.

        Hur skulle dessa fall hanteras på en tävling?
        Är det möjligt att tävla med en sådan bil utan ovillkorliga poängavdrag?
        ??? Var ligger problemet? Du blir bedömd om där finns störningar i systemet. Kan du starta motorn så är där inga problem. Många bilar saknar varvtalsräknare och det har aldrig varit problem med det tidigare. Finns där störningar vid 1200varv så brukar dem även finnas vid 2400varv. Finns där inga störningar så finns där inget att ge poängavdrag.

        Jag misstänker att du stött på rejäla störningar och undrar om det går att komma förbi.

        Du kan inte skaffa en fribiljett så att du slipper bli bedömd på den punkten tyvärr
        Jag ÄR Gandalf!!!

        Comment


        • #5
          Re: Tävla med hybridbil?

          Originally posted by Gandalf View Post
          ??? Var ligger problemet? Du blir bedömd om där finns störningar i systemet. Kan du starta motorn så är där inga problem. Många bilar saknar varvtalsräknare och det har aldrig varit problem med det tidigare. Finns där störningar vid 1200varv så brukar dem även finnas vid 2400varv. Finns där inga störningar så finns där inget att ge poängavdrag.

          Jag misstänker att du stött på rejäla störningar och undrar om det går att komma förbi.

          Du kan inte skaffa en fribiljett så att du slipper bli bedömd på den punkten tyvärr
          Är det inte lite fult att anklaga någon för att mygla när man inte har någon som helst aning?

          Jag tycker inte att det är konstigt att TS frågar som man gör, man vill ju göra det på rätt sätt om man ska ge sig in och börja tävla.
          BMW E38 740
          BMW M5 -01
          bilradiohuset.se
          SM-guld 2012

          Comment


          • #6
            Re: Tävla med hybridbil?

            Det med maxvarv tror jag är ngt han minns från tidig db-drag då man fick ha motorn igång.

            Som Gandalf säger så startars motorn bara för att kolla störningar (på/slag av anläggningen, start av motorn, störningar vid motorn igång och kanske ngt mer, har inte regelboken i telefonen) Kontentan är dock att det är INTE mtorn som testas utan om anläggningen har störningar ifrån bla. motorn och övrigt elektronik i bilen. Eller andra störningar.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #7
              Re: Tävla med hybridbil?

              Haha.
              Nejdå inget sådant alls. Reagerade mest på att regelverket är skrivet för bilar med traditionella motorer och generatorer.
              Och funderade då på hybrider tex då de skiljer sig pass.

              Det skulle ju kunna innebära mindre problem med störningar i och med att allt går genom inverter, hybridpaket samt batteri ett flertal gånger. Kanske ska mäta upp spänningen med ett scope någon gång och se.

              Comment


              • #8
                Re: Tävla med hybridbil?

                Originally posted by Kulan View Post
                Är det inte lite fult att anklaga någon för att mygla när man inte har någon som helst aning?

                Jag tycker inte att det är konstigt att TS frågar som man gör, man vill ju göra det på rätt sätt om man ska ge sig in och börja tävla.
                Vem F-N har skrivit om att mygla??? Eftersom denna fråga uppenbarligen inte ställts tidigare i Sverige är den befogad men jag tror att svaret finns att finna ute i Europa. Regelverket är baserat på "vanliga" förbränningsmotorer och det kommer med största säkerhet justeras för nya och framtida allternativ.

                Rent teoretiskt skall man kunna åka in och tävla med en renodlad el-bil. Störningarna som bedöms behöver inte vara skapade av en fysisk generator utan kan vara ett flertal andra störningskällor med. Moderna bilar är ganska svåra att få tysta med tanke på all Can-bus och andra signaler som bilen styrs av.

                I regelverket nämns inga restriktioner om vilken kraftkälla bilen skall drivas med.

                Jag hoppas verkligen inte att frågeställaren tog det lika illa som Kulan och valde att missförstå mitt inlägg.
                Jag ÄR Gandalf!!!

                Comment


                • #9
                  Re: Tävla med hybridbil?

                  Det finns en begränsning inom dB drag som säger max 2000RPM, så frågan är berättigad.

                  Dock så kommer ingen domare att godkänna att du varvar motorn "uppenbart" över 2000RPM även om du inte har någon varvräknare.

                  Comment

                  Working...
                  X