Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor ang. SQ tävlingar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Frågor ang. SQ tävlingar.

    Originally posted by PontusA View Post
    4. Ska även basen komma framifrån? Kan bli lite knivigt då.
    OK! Skall förtydliga mig lite. Tanken är att ljudet skall hålla samman. Detta kan man uppnå med lite olika medel.
    De flesta kör med ett fett framsystem och en bas i skuffen. Det som händer då är att basljudet inte kommer i synk med övriga högtalare. Du sitter helt enkelt längre ifrån basen.

    Processor med tidskomp. Tidskompensation gör så att högtalarsignalen fördröjs tillräckligt mycket så att du upplever det som att högtalaren sitter längre ifrån dig. Detta kräver en hel del inlyssning och några timmars tweakande i bilen

    Frontsub. Basen placeras oftast under handskfacket. Ljudet kommer ungefär samtidigt som från övriga högtalare.

    Slutsatsen blir att ljudet skall kännas homogent och sammanhållet.
    Jag ÄR Gandalf!!!

    Comment


    • #17
      Re: Frågor ang. SQ tävlingar.

      Kommer ha basarna precis bakom främre stolarna så de blir väl kanske samma effekt som frontsub?

      Nu i början så blir det bara att köra på tidskompen i HU'n, får se hur långt det räcker. Så får man uppgradera det senare då ekonomin är mer stabil.

      Skrev även dessa frågor i nybörjar tråden men ingen har svarat så frågar här med.

      Hur viktigt är det med vinklar etc i en baslåda?
      För man ser vissa bygga lådorna helt rektangulär, medans andra bygger med vinklar till höger och vänster, vad är bäst? Eller ja, vad är det för skillnad?

      Sen, vad är bäst, bygga alla basar i samma låda, eller en låda per bas? För/nackdelar?

      Comment


      • #18
        Re: Frågor ang. SQ tävlingar.

        Originally posted by PontusA View Post
        Kommer ha basarna precis bakom främre stolarna så de blir väl kanske samma effekt som frontsub?
        Känslan kommer bli att subben sitter bak...Och den fysiska känslan av subben ingår (tror jag) i bedömningen. Men här kan en domare svara bättre.

        Hur viktigt är det med vinklar etc i en baslåda?
        För man ser vissa bygga lådorna helt rektangulär, medans andra bygger med vinklar till höger och vänster, vad är bäst? Eller ja, vad är det för skillnad?
        Vinklar är viktigt om baslådan skall spela högt upp i frekvens. Skall du dela under 100Hz kan du skippa vinklarna.

        Sen, vad är bäst, bygga alla basar i samma låda, eller en låda per bas? För/nackdelar?
        För SQ bruk är det oftast bättre att bygga separata lådor, den stora anledningen är att lådan blir stabilare.

        För dB bruk skall jag låta vara osagt vad som är bäst.
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment

        Working...
        X