Announcement

Collapse
No announcement yet.

En liten tanke om olika klasser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • En liten tanke om olika klasser

    Satt och kollade hur högt alla spelade i olika klasser och blev lite smått orolig när jag såg att Frippe spelade över 150 dB i streat 100 klassen.

    Vad jag förstod så var denna klassen för nybörjare. När det kommer en gammal veteran (förlåt Frippe) och spelar så högt så skrämmer det självklart nybörjarna och dom tappar lusten för att komma ut och tävla.

    Är det så vi vill ha det ?

    Detta var bara en liten tankeställare. Vad tycker ni ?
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

  • #2
    Re: En liten tanke om olika klasser

    Det kommer alltid vara så att kunskap & nerlagd tid kommer att vara avgörande om du vinner eller inte.
    Tanken med säkringsklass är bra, men 100A håller för bra mycket innan den brinner (Frippe kan säkert berätta hur mycket effekt han får ut). Ska man få ner priset på stegen så är det mindre säkringar som gäller alt att man måste köra ett genomsnitt på 30sek, då går det inte att ta ut hur mycket effekt som helst innan säkringen brinner.

    Comment


    • #3
      Re: En liten tanke om olika klasser

      Originally posted by Mikka View Post
      Satt och kollade hur högt alla spelade i olika klasser och blev lite smått orolig när jag såg att Frippe spelade över 150 dB i streat 100 klassen.

      Vad jag förstod så var denna klassen för nybörjare. När det kommer en gammal veteran (förlåt Frippe) och spelar så högt så skrämmer det självklart nybörjarna och dom tappar lusten för att komma ut och tävla.

      Är det så vi vill ha det ?

      Detta var bara en liten tankeställare. Vad tycker ni ?
      Veteran? man tackar :-)
      Första tävlingen var i Juli 2008, är man veteran då?

      Effekten man får ut på en 100A ANL säkring är mellan 13-1400w sen blir det tyst i bilen, enligt uppgift från när Dreddan testade ifjol när han började tävla i klassen.

      Jag själv har inte brytt mig om annat än siffran på skärmen.
      Har inte mätt upp varken effekt ut på bas eller strömåtgång på B2 M1s steget jag använder nu.

      Jag spelade 145,8 på elmia med ca 350w ut på de 4 8" basarna jag hade då med mitt gamla mutant mt800 steg. så det är inga jättegrejer man behöver för att spela hyfsat högt, med ett vanligt "1500w" steg hade det nog blivit en 147dB nåt sånt.

      På mantorp spelade jag 148,6 på fredagkvällen och säkringen höll.....

      Förra året spelades det mellan 147 och 148 på sm finalen på 1-3 plats.

      Tack för tankarna


      Mvh Frippe

      Nybliven Svensk mästare i Street 100A med inkvalat resultat på 150,4 dB och finalresultat på 150,0

      Ha en trevlig kväll.
      Last edited by Frippe_L; August 22, 2011, 10:42. Reason: lade till lite tydligare text.
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

      www.garaget.org/Frippe_L

      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

      Comment


      • #4
        Re: En liten tanke om olika klasser

        Originally posted by Mikka View Post
        Satt och kollade hur högt alla spelade i olika klasser och blev lite smått orolig när jag såg att Frippe spelade över 150 dB i streat 100 klassen.

        Vad jag förstod så var denna klassen för nybörjare. När det kommer en gammal veteran (förlåt Frippe) och spelar så högt så skrämmer det självklart nybörjarna och dom tappar lusten för att komma ut och tävla.

        Är det så vi vill ha det ?

        Detta var bara en liten tankeställare. Vad tycker ni ?
        Två sidor på myntet! Å ena sidan kan det vara rätt att en klass bara innehåller rookies. Å andra sidan kommer det att bli ohållbart eftersom det till slut handlar om kunskap, kontakter och support.

        Alla strävar efter att maximera sin prestanda i förhållande till insatsen, så även i ljudtryck. Att Fripp-gubben tävlar i den klassen ser jag enbart som en vitamininjektion. Han har kunskapen och har under den tiden jag kännt honom aldrig visat diva-fasoner utan ställer gärna upp med att svara på frågor från nybörjare även om dem är korkade (frågorna alltså).

        Skall man hålla en klass ren från gamla rävar skall man kalla den rookie-klass och inget annat.
        Jag ÄR Gandalf!!!

        Comment


        • #5
          Re: En liten tanke om olika klasser

          Originally posted by Gandalf View Post
          Två sidor på myntet! Å ena sidan kan det vara rätt att en klass bara innehåller rookies. Å andra sidan kommer det att bli ohållbart eftersom det till slut handlar om kunskap, kontakter och support.

          Alla strävar efter att maximera sin prestanda i förhållande till insatsen, så även i ljudtryck. Att Fripp-gubben tävlar i den klassen ser jag enbart som en vitamininjektion. Han har kunskapen och har under den tiden jag kännt honom aldrig visat diva-fasoner utan ställer gärna upp med att svara på frågor från nybörjare även om dem är korkade (frågorna alltså).

          Skall man hålla en klass ren från gamla rävar skall man kalla den rookie-klass och inget annat.
          Vem kollar upp alla "nybörjare" som kommer till tävling om det nu blir en "rookie-klass"?

          Håller med att det kommer inte hålla.

          Bilen kan ju lika gärna vara byggd av en "gammal räv" sen får Rookien instruktionen att spela spår 3, köra subvolume på 15 och vol på 27 sen trycka play.....

          (Har själv hjälpt en kompis att bygga sin första tävlingsbil och den vann på första tävlingen med 1dB marginal till tvåan, som innan dess vunnit alla ggr han ställt upp i den klassen.... dock var denna gossen inte så ödmjuk så ja tyckte det kunde gott komma en utmanare.)
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • #6
            Re: En liten tanke om olika klasser

            Min åsikt/erfarenhet är att det är antalet deltagare som är det viktiga för att få fler att prova. Inte hur bra de i toppen är. Att gå in i en klass med femton deltagare är lättare än en med tre. Där finns ju då alltid någon på ungefär samma nivå man kan jämföra sig mot!

            ...men för övrigt så är det på butiksevent nybörjarna ska starta.
            // Gurra
            BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

            Comment


            • #7
              Re: En liten tanke om olika klasser

              Sen så som nybörjare satsar man väl inte på att man måste vinna häller!?jag skulle mer se de som utmaning att försöka komma upp i dom resultaten så de uppenbarligen går.tycker de är coolt hur högt dom spelar i 100a fan jag drog 100a säkringar på ett par sek när jag körde nå spår på spl listan i min bil med t8002 steget och cdt 12an och de är ju ljusår ifrån såna tryck

              Grattis frippe till sm
              saab 9000 pioneer-

              www.garaget.org/micke999

              Comment


              • #8
                Re: En liten tanke om olika klasser

                jag är jue nybörjare så jag kan yttra mig här :P
                jag har kört så att i sommar har jag bara gjort ljudmätningar som vi i Umeågatbilar haft i sammarbete med ljudverkstan, och trots det bara varit mätningar så har vi haft mkt folk och det blivit som "tävlingar". För alla har labbat och pillat här och där och jag är glad att det varit endel bra där för det är dom man lär sig av.
                Eller jag har kört en tävling och det var på våran vårträff och då gick det inte alls bra, men man lär sig (nu på ugt med men utan egna basar och en snabbt ihopskruvad låda kvällen innan).
                Ska man bli något så är det svårt om man inte möter och tävlar mot dom bra anser jag, man lär sig så enormt mkt av att möta dom och se vad dom gör.
                Visst man kan titta på dom om man tävlar i en annan klass men det blir inte samma sak.
                Det är jue helt upp till var och en, om man vill tävla och möta sånna som kan eller inte. Det har varit likadant i skotercross exempel. Ville man tävla så var det sm-serien som gällde men det har blivit ändring nu och det tycker jag är synd.
                Jag pratar ju dock bara om hur jag tycker, som nu jag har samlat på mig bra grejer nu är det bara en annan bil som fattas och jag ska bygga till nästa sommar. Då blir det tävla i SM och försöka ta sig till final för det är dit jag vill, och jag vill inte tävla i en klass med bara rookies! :P
                Men alla har jue olika tävlingsanda !
                ja, jag lider av en sjukdom !

                Comment

                Working...
                X