Announcement

Collapse
No announcement yet.

ESPL frågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: ESPL frågor

    Originally posted by JALLE View Post
    Stickan behöver nog läsa på reglerna lite först...

    Fogskum får inte användas som dämpmaterial i någon annan klass än Master.

    Men om du använder fogskum för att bygga upp en form eller liknande är detta ok så länge det inte bryter någon annan regel.

    Men tänk på att vi bedömer totalt intryck av din installation... och fogskum resulterar garanterat i 0pinnar

    Men jag rekommenderar att ALDRIG använda fogskum i en bil då det inte hör hemma där och kan ge deltagarna problem...
    Tycker inte jag har nämnt att det skulle dämpas med fogskum, utan tätas, men men, skit samma, han har fått svar på frågan.

    Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

    VEM FAAAN VAR WIECHERT?

    Comment


    • #17
      Re: ESPL frågor

      Originally posted by Stickan View Post
      Tycker inte jag har nämnt att det skulle dämpas med fogskum, utan tätas, men men, skit samma, han har fått svar på frågan.
      Att TÄTA något räknar jag som att dämpa...
      Roger Edvinsson
      Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
      helst på saker av kolfiber :-)

      Comment


      • #18
        Re: ESPL frågor

        Originally posted by JALLE View Post
        Att TÄTA något räknar jag som att dämpa...
        okej så då hade stickan rätt med andra ord och jag kommer bli uppklassad då blir inge ESPL för mig för att det e totalt omöjligt att få bra tryck i en 850 utan att täta bakåt! kommer köra entry tills jag vinner där iaf sen blir bassrace för resten

        Comment


        • #19
          Re: ESPL frågor

          Originally posted by Snoogiloo View Post
          okej så då hade stickan rätt med andra ord och jag kommer bli uppklassad då blir inge ESPL för mig för att det e totalt omöjligt att få bra tryck i en 850 utan att täta bakåt! kommer köra entry tills jag vinner där iaf sen blir bassrace för resten
          Du kan ju täta med något annat en fogskum ju. Du kan ju trycka in vad som helst runt lådan och täta med.
          SM GULD 2009 ESPL 4
          SM GULD 2010 ESPL Unlimited
          HiFiMicke
          2011 BMW SQ EDITION Black On Black
          Team dBAkuten
          BMW e91 m-sport

          Comment


          • #20
            Re: ESPL frågor

            Originally posted by HiFiMicke View Post
            Du kan ju täta med något annat en fogskum ju. Du kan ju trycka in vad som helst runt lådan och täta med.
            skumgummi av en viss typ funkar skitbra! så ja micke

            Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

            VEM FAAAN VAR WIECHERT?

            Comment


            • #21
              Re: ESPL frågor

              Originally posted by HiFiMicke View Post
              Du kan ju täta med något annat en fogskum ju. Du kan ju trycka in vad som helst runt lådan och täta med.
              mjo de e ju sant. kan ju plasta runt hela också ^^ men tar o skippar de tror jag och kör på bassrace. jävla jobb att få bort allt fogskum nu ju xD

              Comment


              • #22
                Re: ESPL frågor

                Originally posted by Snoogiloo View Post
                mjo de e ju sant. kan ju plasta runt hela också ^^ men tar o skippar de tror jag och kör på bassrace. jävla jobb att få bort allt fogskum nu ju xD
                Vi bedömer din bil på tävlingsdagen och ser vilken klass du kan köra i...
                Roger Edvinsson
                Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                helst på saker av kolfiber :-)

                Comment


                • #23
                  Re: ESPL frågor

                  en liten fråga om jordkabel till batteriet..

                  Jag har 2 st 21mm2 kablar dragna till slutsteget och sen 21mm2 dragna från slutstegen till jord (bältesfästet)

                  Sen när jag ska fixa bättre jord till batteriet så har jag ungefär 20m 16mm2 kabel liggandes, får jag lov att använda dessa eller måste det vara minst 21mm2 kablar? hallin snackade nånting om att jag var tvungen att ha minst 21mm2 men frågar endån innan jag går o köper mig en 50mm2 kabel så att jag förstod honom rätt :P

                  en sista fråga också xD
                  om jag vinner i ESPL entry när jag e enda startande, kommer jag att bli uppflyttad då också? verkar ju bara bli jag i entry på vallåkra så :P
                  Last edited by Snoogiloo; August 11, 2009, 22:38.

                  Comment


                  • #24
                    Re: ESPL frågor

                    Du kan ha flera jordkablar från batteri till plåt! Men den sammanlagda arean på kablarna måste vara lika stor som det du tar ut från plusen! Så tar du ut 2 st 21mm2 så kan du ha 3 st 16 mm2 kablar då detta blir mer än dubbla 21mm2! Om detta ej ändrats sedan jag slutade tävla! Om du vill så kan du låna min regelbok! Har en som jag ej kommer använda mer! Mvh han i korsed

                    Comment


                    • #25
                      Re: ESPL frågor

                      enligt hallin så får jag inte de :S

                      Originally Posted by Hallin
                      Du får givetvis använda 16mm2 kabel om du vill.. MEN då får du inte ha större säkringar på dina 21mm2 pluskablar än vad 16mm2 kabel max får avsäkras med!

                      Det är ALLTID den klenaste kabeln i "kretsen" som styr hur stor en säkring får vara...
                      annars e de jag o hallin som missförstått varandra.

                      EDIT:
                      det blev 4st 16mm2 kablar till slut pierre ringde till jalle och han sa att det var OK så problemet är löst
                      Last edited by Snoogiloo; August 12, 2009, 14:14.

                      Comment


                      • #26
                        Re: ESPL frågor

                        Har tagit denna fråga till domarforumet för att reda ut den då det finns olika åsikter om hur det skall vara..
                        Återkommer med svar!



                        Originally posted by Snoogiloo View Post
                        enligt hallin så får jag inte de :S



                        annars e de jag o hallin som missförstått varandra.

                        EDIT:
                        det blev 4st 16mm2 kablar till slut pierre ringde till jalle och han sa att det var OK så problemet är löst
                        //Hallin
                        TEAM 1 member

                        Comment


                        • #27
                          Re: ESPL frågor

                          tyvär redan monterat kabeln :S

                          Comment


                          • #28
                            Re: ESPL frågor

                            Nu ska vi inte ändra oss under säsong, så det ksa vara minst samma area på jordkablarna, alltså 2x21 plus, så ska det vara 2x21mm jord, så är det sagt hela detta året iaf...

                            Jag vet, för jag fick byta....
                            Svensk Mästare 5 gånger...

                            Comment


                            • #29
                              Re: ESPL frågor

                              Originally posted by Morre_W View Post
                              Nu ska vi inte ändra oss under säsong, så det ksa vara minst samma area på jordkablarna, alltså 2x21 plus, så ska det vara 2x21mm jord, så är det sagt hela detta året iaf...

                              Jag vet, för jag fick byta....
                              men där är även folk som INTE har behövt byta. och senast i morse så sa jalle att man fick lov att ha 4 st 16mm2. olika domare säger olika, men dom skall komma överrens om ett beslut snart.

                              och om dom vill ha minst samma area så måste du även plocka bort original jordningen för annars måste du säkra av enligt den eftersom den oftast är den minsta där e. och då blir det även att du inte kommer få koppla 1st 50mm2 jord till batteriet om du har 1 50mm2 plus dragen för då har du för liten area på jorden så då måste du dra 2 st 50mm2 för att få godkännt

                              men.. vi får se vad dom kommer fram till
                              Last edited by Snoogiloo; August 12, 2009, 23:49. Reason: Fyllde på med lite text

                              Comment


                              • #30
                                Re: ESPL frågor

                                Originally posted by Morre_W View Post
                                Nu ska vi inte ändra oss under säsong, så det ksa vara minst samma area på jordkablarna, alltså 2x21 plus, så ska det vara 2x21mm jord, så är det sagt hela detta året iaf...

                                Jag vet, för jag fick byta....
                                Det vore inte första gången!

                                Jag hade klenare kablar till jorden på spring break o emmaboda. Men den totala mm2 blev mer än vad jag tog ut i + och det fick jag godkännt! Men som jag sa innan så kan jag ha fel!

                                Comment

                                Working...
                                X