Announcement

Collapse
No announcement yet.

Input Elmia 2012

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EMMA Input Elmia 2012

    Nu vill jag passa på att tacka alla inblandade för en riktigt trevligt helg och en väl genomförd tävlingt!

    Inte för att jag vet hur många som kommer ihåg det, men efter Elmia 2010 skrev jag ett långt inlägg om hur jag uppfattat tävlingen då som besökare. Denna gång var jag väl kanske lite mer än bara besökare, men jag tittade ändå på det med samma ögon och måste säga att det verkligen var ett STORT lyft uppåt på arrangemanget. Av dom senaste årens Elmia så måste jag säga att detta var det mest överskådliga.
    Dock så vill jag än en gång komma med lite input om vad jag tycker skulle underlätta överskådligheten för "utomstående" när det gäller först och främst SQ, men i många delar även DB.

    1. Mitt tjat om skyltar...
    Här borde det finnas en regel om att alla tävlande ska ha en enhetlig skylt med:
    *Namn på tävlande
    *Klasstillhörighet
    *Ev. tillägsinformation som team eller liknande
    Detta för att det lät ska gå att se vilken bil som tävlar i vilken klass, för som alla vet är det rätt svårt att kolla på ett bygge och veta det!
    Denna skylt bör för övrigt finnas med vid alla tävlingstillfällen under året och finnas som nerladdningsbar PDF-mall eller liknande på bilstereoförbundets hemsida. Alla att det ska finnas ett regelkrav på detta!

    2. Utställarkarta
    Jag tycker det borde vara ganska lätt att ordna detta! När man kommer på morgonen så ställer man bilen på en plats utomhus, man går sedan in till bilstereoförbundets monter och fyller i vart man står på en översiktskarta.
    Ännu viktigare tycker jag detta är om det finns tävlingsbilar som står inomhus, alltså i någon monter då det är rätt svårt att skilja på en bil som står som demo och som tävlande.

    Annars vill jag passa på och tacka för en riktigt trevlig helg men fina bilar och trevliga människor.
    Kul att få ansikten på många av personerna på forumet och att få se lite byggen på annat än bild.

    Och en stor eloge till Mica som förgyllde min dag med sin utstrålning och pepp när det gällde att få folk att tävla i "lyfta baskorgen"

    Avslutar med:
    Dom synpunkter jag kommit med är just synpunkter, inte klagomål, gnäll eller påhopp! Jag vet att det är mycket att hålla koll på när man anordnar tävlingar, och därför tycker jag att man kan lyfta tillbaka en hel del ansvar på de tävlande!

  • #2
    Re: Input Elmia 2012

    Tycker det är konstigt att SQ bilarna måste stå ute medans showbilarna får stå inne o störa!

    Comment


    • #3
      Re: Input Elmia 2012

      Originally posted by Noiseprojekt View Post
      Tycker det är konstigt att SQ bilarna måste stå ute medans showbilarna får stå inne o störa!
      Inte alls konstigt. Nivån på bilarna som ställer ut på Elmia blir bara högre och högre.
      De flesta av Emmas bilar platsar inte inne på mässan längre. Inget fel med att ha en standardbil att tävla med, men man får förstå kraven från arrangörerna för mässan.
      sigpic

      -C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

      Comment


      • #4
        Re: Input Elmia 2012

        Mats, jo det förstår jag.
        Syftade mer på att en SQ knappt hörs när man stänger dörrarna.
        Enligt mig så är även byggkvalitéten högre än på showbilar

        Comment


        • #5
          Re: Input Elmia 2012

          Att bilarna inte får stå inne tycker inte jag är speciellt konstigt, dels så drar inte sq-bilar lite mycket folk som bling-bling, spackel och effektlack. Dels så är det ju inte bilsport som arrangerar ljudtävlingarna...

          Comment


          • #6
            Re: Input Elmia 2012

            För att stå inne på en sån mässa som Elmia är det först och främst en utsida man ska ha att visa upp. Har man inte det så ska det vara en insida som verkligen sticker ut som gemena man lägger märke till. De flesta SQ bilar är väldigt diskreta i mina ögon och det är väl en stor anledning till att vi hamnar lite i skymundan. Personligen tycker jag det är kul att man överhuvudtaget kommer in på området med en gammal bruksbil, det är ett privilegium vi ska vara glada över sålänge billjudstävlingarna inte har högre status än de har.
            Fd tävlande med min Citroën C5.

            Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

            sigpic

            Samarbetspartners:
            Ljudbyggaren

            Comment


            • #7
              Re: Input Elmia 2012

              Sen tror jag att Bilstereoförbundet har massor att vinna på att deltagarnas bilar syns lite bättre på större utställningar. Något som kan gå att lösa med mer markerade uppställningsplatser och lite skyltar med mera. Hjälper gärna till och ordnar lite med detta om intresse finns. Kan någon tex bocka till lite plåt till skyltar så kan jag trycka upp text till dem osv.
              Fd tävlande med min Citroën C5.

              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

              sigpic

              Samarbetspartners:
              Ljudbyggaren

              Comment


              • #8
                Re: Input Elmia 2012

                Ur egen synpunkt tyckte jag att svenska bilstereoförbundet gjorde en miss i montern.
                Bilarna som stod där var rena och dörrarna var öppna Men var var all info om bilarna?
                bilarnas ägare skall ju representera sina bilar och förbundet.
                Jag gick förbi vid ett flertal tillfälle men inte en enda gång fanns en representant i montern.
                Inte heller såg jag någon form av information om hur svenska bilstereoförbundet arrangerar tävlingar, tävligsformat, etc..
                Tyvärr en stor miss då elmia är årets pr-event!
                Där har vi i evenemangsgruppen mycket att lära.
                Jag tycker att Deltagarna och medlemmarna skall yttra sig så vi får ett bra underlag att jobba på.
                Mvh stefan
                Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                Comment


                • #9
                  Re: Input Elmia 2012

                  Håller inte riktigt med där Trucken, vilken dag/dagar var du där? Tyckte allt att Jens och Hewi var där för det mesta när jag gled förbi.
                  Niklas Bengtsson

                  LjudiBil.Com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Input Elmia 2012

                    Då missade jag typ alla sq bilar med andra ord..hade inte en aning om att dom stod ute?

                    Typ enda anledningen till att jag åkte dit så de va ju synd
                    Audi A4 B5 -98
                    Pioneer P90 + DEQP90
                    Sinfoni amplitude 50.4x
                    Sinfoni shadow 100.2
                    Sinfoni S165W x4
                    Sinfoni S100M
                    Sinfoni S25T

                    Vw up -12
                    På gång..
                    New car, hi end old school..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Input Elmia 2012

                      Originally posted by Kofoten View Post
                      Håller inte riktigt med där Trucken, vilken dag/dagar var du där? Tyckte allt att Jens och Hewi var där för det mesta när jag gled förbi.
                      Lördag från 13. Det kan ju vara så att jag gått förbi de ynka tillfällena de inte var där.
                      Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                      Comment


                      • #12
                        Re: Input Elmia 2012

                        Det var lunch mellan 1300-1400 för sq-deltagarna...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Input Elmia 2012

                          Originally posted by Kofoten View Post
                          Håller inte riktigt med där Trucken, vilken dag/dagar var du där? Tyckte allt att Jens och Hewi var där för det mesta när jag gled förbi.
                          Där måste jag verkligen hålla med, tyckte dom var riktigt duktiga på att stå där hela tiden. Tror aldrig jag gick förbi montern utan att någon var där.

                          Men jag tycker det är viktigt att säga vad man tycker både som tävlande och besökande på mässan. Mest bara för att kunna skapa bättre och bättre arrangemang och få mer folk intresserade av billjud.
                          Dock fanns det ju faktiskt en stor fin skylt ovanför utgången där det stod "billjudstävling" och den såg man ända från ingången till hall A. Stort +

                          Och som jag skrev tidigare, mina åsikter i detta ämne är bara åsikter. Inte något påhopp på någon, utan bara tankar om hur man skulle kunna göra det ännu ett litet snäpp bättre nästa gång!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Input Elmia 2012

                            Då tar jag tillbaka mitt ord.
                            Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                            Comment


                            • #15
                              Re: Input Elmia 2012

                              Måste hålla med. Vi har mycket att lära. Tidigare hade vi till viss del hyfst bra info. Detta och mycket annat skall diskuteras och säkert fixas under sesong.
                              Reine. BMW M3

                              www.rayder.se

                              Comment

                              Working...
                              X