Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av klass, VW Passat sedan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • dBDrag Val av klass, VW Passat sedan

    Hej gott folk! Hoppas att den här frågan hamnade rätt nu. Det är nämligen som så att jag hjälpt en kompis med ett litet bygge inför den här säsongen och tanken är nu att han ska ut och tävla på riktigt. Premiären blir troligtvis på Elmia så jag sitter nu och kollar på vilken klass han ska anmäla sig till.

    Det som finns i bilen nu är 2st 12" basar i en låda placerad i skuffen tillsammans med ett monoblock på lite över 2kW. Fram sitter ett batteri som dock är sålt, han har två nya på väg hem. Antingen så hamnar dom båda där bak och ett annat startbatteri där fram (så var tanken från början) eller så hamnar ett fram och ett bak.

    Utifrån det jag läst så verkar Street Stock vara uteslutet då han har för kraftigt slutsteg (visserligen med bara några hundra watt, men regler är regler). Kvar är då Street B och Super Street. Street B borde han kunna tävla i om vi placerar ett batteri fram och ett bak, eller? I övrigt så ska den funka där. Annars blir det Super Street som jag förstått det.

    Hoppas få lite klarhet i det här! Känner mig ha skaplig koll på SQ klasserna men det här med dBDrag är nåt helt nytt. Förresten, tävlar man med musik (hoppas!) eller ton?


    MVH// Christoffer
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

  • #2
    Re: Val av klass, VW Passat sedan

    Originally posted by ChriZtoffer
    Hej gott folk! Hoppas att den här frågan hamnade rätt nu. Det är nämligen som så att jag hjälpt en kompis med ett litet bygge inför den här säsongen och tanken är nu att han ska ut och tävla på riktigt. Premiären blir troligtvis på Elmia så jag sitter nu och kollar på vilken klass han ska anmäla sig till.

    Det som finns i bilen nu är 2st 12" basar i en låda placerad i skuffen tillsammans med ett monoblock på lite över 2kW. Fram sitter ett batteri som dock är sålt, han har två nya på väg hem. Antingen så hamnar dom båda där bak och ett annat startbatteri där fram (så var tanken från början) eller så hamnar ett fram och ett bak.

    Utifrån det jag läst så verkar Street Stock vara uteslutet då han har för kraftigt slutsteg (visserligen med bara några hundra watt, men regler är regler). Kvar är då Street B och Super Street. Street B borde han kunna tävla i om vi placerar ett batteri fram och ett bak, eller? I övrigt så ska den funka där. Annars blir det Super Street som jag förstått det.

    Hoppas få lite klarhet i det här! Känner mig ha skaplig koll på SQ klasserna men det här med dBDrag är nåt helt nytt. Förresten, tävlar man med musik (hoppas!) eller ton?


    MVH// Christoffer
    I street B gäller samma regler som Street C var förra året. Så svar ja, men batteriet måste sitta på orginal plats framme, och inte vara för stort. En ny grej för i år, är att man även får ha bilen igång i street klasserna. Max en generator dock! Du kan spela vad du vill, men högst spelar man ju med ton...
    TEAM STALLBASVERKSTAN
    Tack till min sponsor:
    AI-GROUP.se
    Samt stort tack till:
    Elektronikservice i hemse
    Seastreamsgarage.se

    Comment


    • #3
      Re: Val av klass, VW Passat sedan

      Okej så ett batteri fram och ett bak i Street B alltså? Då får det nog bli så. Mer än en generator kommer iaf inte användas. Var det i ESPL man körde enbart musik?
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: Val av klass, VW Passat sedan

        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Okej så ett batteri fram och ett bak i Street B alltså? Då får det nog bli så. Mer än en generator kommer iaf inte användas. Var det i ESPL man körde enbart musik?
        Svar ja. En kul grej är att man får ha hur stor generator man vill, så länge det bara är en. Ett tips är att fixa någon lösning för att få bilen att hålla 2000 varv som är max varvet, högre volt = lika med mer effekt ur dom flesta steg! Dom har även ändrat gränsen för hur högt man får sitta kvar i bilen från 140-150Db, om det även kommer gälla i Sverige är jag dock osäker på.
        Ja och även psyclone va?
        TEAM STALLBASVERKSTAN
        Tack till min sponsor:
        AI-GROUP.se
        Samt stort tack till:
        Elektronikservice i hemse
        Seastreamsgarage.se

        Comment


        • #5
          Re: Val av klass, VW Passat sedan

          Det kommer nog vara originalgenerator ett tag till iaf, får se hur mycket spänningen droppar när man drar på, ska bara lära ägaren att hålla max 2000RPM då. Bra att dom höjt gränsen, tvivlar på att han kommer över 150dB men 140dB+ måste det då vara redan nu. Psyclone kanske man också ska lura in honom på.

          Tack för hjälpen iaf!
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: Val av klass, VW Passat sedan

            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Det kommer nog vara originalgenerator ett tag till iaf, får se hur mycket spänningen droppar när man drar på, ska bara lära ägaren att hålla max 2000RPM då. Bra att dom höjt gränsen, tvivlar på att han kommer över 150dB men 140dB+ måste det då vara redan nu. Psyclone kanske man också ska lura in honom på.

            Tack för hjälpen iaf!
            Som sagt jag vet into om man kommer ha den här nya regeln i Sverige, skulle inte förvåna mig om dom behåller 140 regeln...

            Lugnt det!
            TEAM STALLBASVERKSTAN
            Tack till min sponsor:
            AI-GROUP.se
            Samt stort tack till:
            Elektronikservice i hemse
            Seastreamsgarage.se

            Comment


            • #7
              Re: Val av klass, VW Passat sedan

              Ingen fara ändå, han har fjärr, men det blir ju klart exaktare om man sitter i bilen. Fast då krävs hörselskydd va? Synd man får köra ton, roligare med musik ju.

              EDIT: Satt och kollade på reglerna nu igen och ser att i Street B står det "Normal use: everywhere", vad menas med detta? Ska det gå att lasta saker i skuffen eller vad?
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: Val av klass, VW Passat sedan

                Bassrace får ni inte glömma (enligt mig det roligaste alternativet )

                Inge krångliga regler heller =)
                155++db@25hz
                http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                sigpic

                Ljudbyggaren.se

                Comment


                • #9
                  Re: Val av klass, VW Passat sedan

                  Självklart inte! Det brukar då jag alltid köra när möjlighet finns, kul som utfyllnad och ett väldigt härligt tävlingsmoment! Så det är helt klart med i planeringen. Men eftersom det är ett dB-bygge så är huvudinriktningen dBDrag (lika som SQ är för mig).
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Val av klass, VW Passat sedan

                    150 kommer gälla även i Sverige
                    Ton tänk då på Max 60 hz
                    Normal use inga modifikationer inne i kupén
                    Ett batteri måste sitta orm monterat är de under huven får du sätta de var du vill i motorrummet så länge de får plats under huven bara
                    Espl kommer ej köras 2012
                    Huvuddomare för db Dragracing/bassrace/Psychlone
                    sigpic
                    Tack till Ljudia AB

                    Comment


                    • #11
                      Re: Val av klass, VW Passat sedan

                      Originally posted by ChriZtoffer

                      Utifrån det jag läst så verkar Street Stock vara uteslutet då han har för kraftigt slutsteg (visserligen med bara några hundra watt, men regler är regler). Kvar är då Street B och Super Street. Street B borde han kunna tävla i om vi placerar ett batteri fram och ett bak, eller? I övrigt så ska den funka där. Annars blir det Super Street som jag förstått det.

                      I Sverige finns ingen effektbegränsad klass utefter specs på slutsteg, street stock begränsas istället med en 100A säkring och där kan din polare säkert passa som handen i handsken. Obegränsat med batterier är tillåtet i denna klass.
                      BMW E38 740
                      BMW M5 -01
                      bilradiohuset.se
                      SM-guld 2012

                      Comment


                      • #12
                        Re: Val av klass, VW Passat sedan

                        Låter ju intressant! Då skulle vi ha testat med en 100A säkring hur pass högt det går att spela. Om det funkar så skulle vi kunna köra som tänkt med dubbla batterier där bak och bara startbatteri fram.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Val av klass, VW Passat sedan

                          Originally posted by kaslinkov View Post
                          Svar ja. En kul grej är att man får ha hur stor generator man vill, så länge det bara är en. Ett tips är att fixa någon lösning för att få bilen att hålla 2000 varv som är max varvet, högre volt = lika med mer effekt ur dom flesta steg! Dom har även ändrat gränsen för hur högt man får sitta kvar i bilen från 140-150Db, om det även kommer gälla i Sverige är jag dock osäker på.
                          Ja och även psyclone va?
                          Man kan ju byta remhjulet med så att generatorn levererar vad den skall vid tomgång med Se det som att dreva en moppe...
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #14
                            Re: Val av klass, VW Passat sedan

                            Originally posted by Kulan View Post
                            I Sverige finns ingen effektbegränsad klass utefter specs på slutsteg, street stock begränsas istället med en 100A säkring och där kan din polare säkert passa som handen i handsken. Obegränsat med batterier är tillåtet i denna klass.
                            Läs klasserna igen kulan.
                            100A finns inte i år. det är 2kw max till bas som gäller i street stock, det och endast ett batteri i bilen.
                            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                            www.garaget.org/Frippe_L

                            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                            Comment


                            • #15
                              Re: Val av klass, VW Passat sedan

                              Happ det var så ändå, aja då blir det Street B då, faller ju på effekten i Stock och två batterier är redan beställda. Tack för hjälpen!
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment

                              Working...
                              X