Announcement

Collapse
No announcement yet.

2010 års dBDragRacing Regler klara.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2010 års dBDragRacing Regler klara.

    Vi har nu slutfört de internationella diskussitionerna angående dBDrags regelverk.

    http://www.termpro.com/dbdrag/rules/...s.asp?Org_ID=1

    ytterst få ändringar, och några bra som inte klarade siste cutten :-)

    2st nya street stock klasser som kommer anpassas för SCC finns också med.
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

  • #2
    Re: 2010 års dBDragRacing Regler klara.

    Ursäkta men vad är Extreme OS? Old School eller?
    edit: hittade det i waynes tråd,helt rätt va det old school byggen :-)

    We are working on this. But, some of the concepts under consideration included...

    "No bandpass interiors
    Only "flat walls, V-Walls, W-Walls" attached in close proximity to the B-pillar are permitted.
    Symmetrical woofer installation
    No center console

    This is just a starting point. We are looking for ways to define the OS classes right now."

    Såg även att SS 5+ fanns kvar, tyckte det skrevs på termpro att den skulle väck?

    Nåja det blir nog bra, när kommer klasserna för SCC då? efter nyår eller nåt?
    Last edited by Frippe_L; December 15, 2009, 19:37. Reason: Lat som inte orkade söka själv.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #3
      Re: 2010 års dBDragRacing Regler klara.

      Blev det inget av med 100A-klassen? :P

      Comment


      • #4
        Re: 2010 års dBDragRacing Regler klara.

        Originally posted by Svartstreck View Post
        Blev det inget av med 100A-klassen? :P
        Street 100A är en Svensk klass med säkringsbegränsning och kommer finns under 2010.


        Det som utmärker sig mest är nog en 30" regel mellan sensor och säte.
        Detta betyder att man kan inte fälla fram sätet närmare sensorn än 76cm.

        Ytterligare en ändring är att det inte längre finns en begränsning på tjocklek på dämpmatta utan enbart en 2 lager/område regel.

        Detta hade vi mycket diskussioner angående då det nu kommer komma 10mm mattor :-)
        Bättre definition vore att det är fritt att dämpa så länge all dämpning är bakom OEM paneler, men men.

        EX OS är alltså en klass för bilar utan bandpass konstruktioner.
        Tanken här är att det skall bli modifierade byggen utan mittkonsoll och basarna i vägg vid b-stolpen.

        Här hamnar även Super Street, Psychlone & BassRace bilar som dämpat mycket, har trägolv eller tak, ombyggda dörrsidor eller stag i kupén..

        Kan bli en spännande klass så småningom.

        Nytt är även att Event promotors har rätt att slå ihop klasser på multipointers när det är få deltagare.(som vi alltid gjort )
        Men att deltagarna får kvalpoäng och certifierade resultat i rätt klass.

        Vilka klasser det blir i SCC är mycket upp till butikerna som skall köra det nästa år.

        Men info om detta kommer efter nyår.
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

        Comment


        • #5
          Re: 2010 års dBDragRacing Regler klara.

          Originally posted by Frippe_L View Post

          Såg även att SS 5+ fanns kvar, tyckte det skrevs på termpro att den skulle väck?
          Det är alltid många som vet allting!!!

          På termpro, Zatzy, Garaget mm

          Men det är få som är insatta i verkligheten!!!
          Roger Edvinsson
          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
          helst på saker av kolfiber :-)

          Comment


          • #6
            Re: 2010 års dBDragRacing Regler klara.

            Originally posted by JALLE View Post
            Det är alltid många som vet allting!!!

            På termpro, Zatzy, Garaget mm

            Men det är få som är insatta i verkligheten!!!
            Nu var du generös. I Sverige finns det typ väl TVÅ som är det, och båda kan åka tåg till Stockholms Tcentral på typ 40 minuter.
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #7
              Re: 2010 års dBDragRacing Regler klara.

              Originally posted by JALLE View Post
              Street 100A är en Svensk klass med säkringsbegränsning och kommer finns under 2010.


              Det som utmärker sig mest är nog en 30" regel mellan sensor och säte.
              Detta betyder att man kan inte fälla fram sätet närmare sensorn än 76cm.

              Ytterligare en ändring är att det inte längre finns en begränsning på tjocklek på dämpmatta utan enbart en 2 lager/område regel.

              Detta hade vi mycket diskussioner angående då det nu kommer komma 10mm mattor :-)
              Bättre definition vore att det är fritt att dämpa så länge all dämpning är bakom OEM paneler, men men.

              EX OS är alltså en klass för bilar utan bandpass konstruktioner.
              Tanken här är att det skall bli modifierade byggen utan mittkonsoll och basarna i vägg vid b-stolpen.

              Här hamnar även Super Street, Psychlone & BassRace bilar som dämpat mycket, har trägolv eller tak, ombyggda dörrsidor eller stag i kupén..

              Kan bli en spännande klass så småningom.

              Nytt är även att Event promotors har rätt att slå ihop klasser på multipointers när det är få deltagare.(som vi alltid gjort )
              Men att deltagarna får kvalpoäng och certifierade resultat i rätt klass.

              Vilka klasser det blir i SCC är mycket upp till butikerna som skall köra det nästa år.

              Men info om detta kommer efter nyår.
              Kommer bli intressant de nya reglerna och klasserna.

              Men EX OS som jag fatta det så får man stoppa dit andra rutor och då tycker jag att den klassens finess kommer försvinnna tyvärr jag som hade hoppas på år -99 regel stuk med org rutor annars så kommer det bli förhoppningsvis ett riktigt bra 2010

              MVH//Björn

              www.dbakuten.se

              Comment


              • #8
                Re: 2010 års dBDragRacing Regler klara.

                Originally posted by dBAkuten View Post
                Kommer bli intressant de nya reglerna och klasserna.

                Men EX OS som jag fatta det så får man stoppa dit andra rutor och då tycker jag att den klassens finess kommer försvinnna tyvärr jag som hade hoppas på år -99 regel stuk med org rutor annars så kommer det bli förhoppningsvis ett riktigt bra 2010

                MVH//Björn

                www.dbakuten.se
                VM i glaskross?
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #9
                  Re: 2010 års dBDragRacing Regler klara.

                  Originally posted by jonash View Post
                  Nu var du generös. I Sverige finns det typ väl TVÅ som är det, och båda kan åka tåg till Stockholms Tcentral på typ 40 minuter.
                  Um , med risk på spöstraff på detta...

                  bara 2? , har ni inte en hel styrelse? , men bara 2 vet vad som gäller? hm...

                  Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

                  VEM FAAAN VAR WIECHERT?

                  Comment


                  • #10
                    Re: 2010 års dBDragRacing Regler klara.

                    Originally posted by JALLE View Post
                    Street 100A är en Svensk klass med säkringsbegränsning och kommer finns under 2010.


                    Det som utmärker sig mest är nog en 30" regel mellan sensor och säte.
                    Detta betyder att man kan inte fälla fram sätet närmare sensorn än 76cm.

                    Ytterligare en ändring är att det inte längre finns en begränsning på tjocklek på dämpmatta utan enbart en 2 lager/område regel.

                    Detta hade vi mycket diskussioner angående då det nu kommer komma 10mm mattor :-)
                    Bättre definition vore att det är fritt att dämpa så länge all dämpning är bakom OEM paneler, men men.

                    EX OS är alltså en klass för bilar utan bandpass konstruktioner.
                    Tanken här är att det skall bli modifierade byggen utan mittkonsoll och basarna i vägg vid b-stolpen.

                    Här hamnar även Super Street, Psychlone & BassRace bilar som dämpat mycket, har trägolv eller tak, ombyggda dörrsidor eller stag i kupén..

                    Kan bli en spännande klass så småningom.


                    Nytt är även att Event promotors har rätt att slå ihop klasser på multipointers när det är få deltagare.(som vi alltid gjort )
                    Men att deltagarna får kvalpoäng och certifierade resultat i rätt klass.

                    Vilka klasser det blir i SCC är mycket upp till butikerna som skall köra det nästa år.

                    Men info om detta kommer efter nyår.
                    Kommer denna finnas på elmia?

                    Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

                    VEM FAAAN VAR WIECHERT?

                    Comment


                    • #11
                      Re: 2010 års dBDragRacing Regler klara.

                      Jalle

                      inte för att rätta på ditt uttalande, men dämpmattan kan du väl endast använda hur mycket du vill från SS klassen och uppåt?

                      Comment


                      • #12
                        Re: 2010 års dBDragRacing Regler klara.

                        Originally posted by Stickan View Post
                        Um , med risk på spöstraff på detta...

                        bara 2? , har ni inte en hel styrelse? , men bara 2 vet vad som gäller? hm...
                        Inte två!!!

                        BARA EN!!! :-)

                        jag har varit svensk representant i de regeldiskussitionen som hållts internationellt.

                        Men denna funktion kommer fördelas på Tomas Nilsson & Dreddan efter nyår. Detta gäller dBDragRacing.

                        I övrigt sköts det som en förening skall.

                        Var och en har sina ansvarsområden, och presenterar detta för styrelsen.
                        Det är det som är det fina med en organisation med så många kunskapsområden.
                        Roger Edvinsson
                        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                        helst på saker av kolfiber :-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: 2010 års dBDragRacing Regler klara.

                          Originally posted by Stickan View Post
                          Kommer denna finnas på elmia?
                          Japp.
                          Men sammanslagen med övriga Extreme :-)
                          Roger Edvinsson
                          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                          helst på saker av kolfiber :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: 2010 års dBDragRacing Regler klara.

                            Originally posted by Tobbe View Post
                            Jalle

                            inte för att rätta på ditt uttalande, men dämpmattan kan du väl endast använda hur mycket du vill från SS klassen och uppåt?
                            Slarvigt förklarat av mig.

                            I street, street stock och street max gäller Max 2 lager oavsett tjocklek.
                            I super street är det fritt antal lager med valfri tjocklek.

                            All dämpning skall vara bakom paneler, ser man dämpmatta någonstans är det ex som gäller.

                            ( det står fel på street max på termpro just nu :-) )
                            Roger Edvinsson
                            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                            helst på saker av kolfiber :-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: 2010 års dBDragRacing Regler klara.

                              Originally posted by jonash View Post
                              VM i glaskross?
                              Vilken publikmagnet ojoj........

                              Men det hade varit skoj att kunna tävla i en klass där man kan köra runt med en Besiktigad bil och även kunna byggt ett fräckt show bygge där man förstärker taket och dörrsidorm.m för att det ska låta bättre till musik oxå.

                              Vem skulle lägga 1000 tals timmar på att bygga en bil i Stål och 10cm tjocka rutor och sen inte labba de sista roliga timmarna på att bygga en bandpass låda???

                              Jo det finns en grupp och de är den som har försökt med bandpass och inte lyckats och väljer en "enklare" klass för att kunna vinna.

                              MVH//Björn

                              www.dbakuten.se

                              Comment

                              Working...
                              X