Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips och Råd till en som planerar att börja med SQ!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips och Råd till en som planerar att börja med SQ!

Hej! Som rubriken säger så hade jag tänkt försöka mig på SQ biten 2010!

Har Miljoner frågor och funderingar!
    Vad är viktigt att tänka på när man bygger en SQ installation?

Skillnaden på SQ och SQPL om det nu finns?

Aktivt vs Passivt?

Att tänka på vid montering i orginalhålen i exempelvis dörr/instrumentpanel?

Modifikation av inredning?

Slutsteg ect som inte befinner sig i bagageutrymmet (tänker inte på högtalare och cd utan steg/filter/EQ;s osv) ?

Konsten att tidskompa har jag inte en susning om förutom att det handlar om milisekunder hit och dit

Finns det regler för hur mycket man får dämpa dörrar/tak/golv ect ect?

Har mycket grejer jag funderar över men vill komma igång på några punkter först

MVH//
    Henrik
    SM 2:a i Bassrace 119,9 2009!

Re: Tips och Råd till en som planerar att börja med SQ!

Originally posted by Fors View Post
    Hej! Som rubriken säger så hade jag tänkt försöka mig på SQ biten 2010!

Har Miljoner frågor och funderingar!

Aktivt vs Passivt?

Slutsteg ect som inte befinner sig i bagageutrymmet (tänker inte på högtalare och cd utan steg/filter/EQ;s osv) ?

Konsten att tidskompa har jag inte en susning om förutom att det handlar om milisekunder hit och dit

Har mycket grejer jag funderar över men vill komma igång på några punkter först

MVH//
    Henrik
    Enkelt uttryckt: bygger du för EMMA SQ och kan spela skapligt högt så funkar det även för EASCAS reglemente då det är plankat ganska rakt av, fast omfattningen på bedömninen är betydligt mindre.

/Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

En anläggning som låter bra fungerar på båda håll. EASCAS regelverk är relativt inspirerat av EMMA's regelverk. Men eftersom EMMA har funnits i tjugo år längre så är deras mer omfattande eftersom det skall förstås av folk i hela välden utan att feltolkas. Sen kan det ju vara lite olika beroende på tillgången på kvalificerade domare.

Aktivt vs Passivt?
      Båda går utmärkt att få bra ljud med, men för de flesta är en aktiv lösning lättare att få till och oftast totalt sätt billigare. Det viktigaste är att man tänker till när man planerar vilka saker som skall in i bilen så att de funkar bra ihop.

Framförallt att det skall vara stabilt och tätt. Annars skramlar det och du får oljud som försämrar ditt välljud.

Är naturligtvis helt ok. I vissa klasser så blir det dock poängavdrag om man tar upp för mycket plats i främre sätesraden eller begränsar sikten utåt.

Inget speciellt förutom att grejjerna behöver sitta fast ordentligt och anslutningar och kabeldragning gärna får se snyggt ut.

Tja, då vet du det mesta redan. Det hela handlar om att få ljudet från alla högtalare att komma till dina öron samtidigt. Då får man en större tydlighet i ljudet. Hur man gör rent praktiskt finns det längre poster om.

Nix. Stumt skall det vara.
      /tycker Erik.

Comment

Tackar för svaren!
        Har en bra grund att stå på nu känner jag!
        Har dock inte råd med alla komponenter än men man kan ju göra det "tråkiga" jobbet först

När det gäller klassindelning.. Om jag har någon form av DVD eller liknande blir det då "Multimedia" som gäller?
        SM 2:a i Bassrace 119,9 2009!

Comment

Nej du får använda vilken typ av huvudenhet som du vill.

Det finns flera som tävlar med samma anläggning i både SQ och Multimedia.
          /tycker Erik.

Comment

http://www.bilstereoforum.se/member.php?u=126 Tag kontakt med honom så får du hjälp.

Comment

Working...
            X