Announcement

Collapse
No announcement yet.

Framsystem i Astra F & G

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Framsystem i Astra F & G

    Halloj, efter att ha vart borta från bilstereo mekande i några år så vart jag sugen på att byta ut skiten som sitter original i 2st Astra, en F & en G, bägge kombi.

    Vad det gäller F astran så har jag en del grejer liggande som tex ett DLS UR6s kit, Nobelium 10 & ett DLS ultimate A3 (2kanals) och en Pioneer DEH9600MP. Saken är den att jag aldrig varit riktigt nöjd med basförmågan i frontkittet, DUR6S låter riktigt klent under 100Hz i övrigt har det ett jäklig bra ljud, detta oberoende av drivning, hade ett 4 kanals ultimate steg & drev frontkittet med ett tag men fortfarande väldigt klent under 100Hz.

    Då jag kan köra aktiv delning i huvudenheten med frekvens & tidskomp funderar jag på om det kan vara värt att hitta någon annan 6,5" med bättre basförmåga & kanske köra på ett separat mellanregister. Tanken har också slagit mig att skippa baslåda helt & hållet & köra på ett rejält 3 vägs i front med aktiv drivning/delning rakt av, mitt basbehov är inte så stort att det motiverar monstersteget & nobelium basen.

    Kort & gott, borde jag satsa på en hårig 6,5" med ett 2,5-4" mellan & köra det aktivt (nya steg extra) med Diskanten från UR6S kittet eller är det bättre & köra på ett komplett 2-vägs kit med passivt filter och ta den enkla vägen? Kikat lite på olika 6,5" som finns & få tag i löst till vettiga pengar, skulle dessa kunna ge någorlunda kvalite & basförmåga?

    Hertz Energy HV165L

    Kan som sagt ta en mellan väg också & köra aktiv delning & bara byta ut 6,5"an & köra 2-vägs på så vis

    För att spä på lite till så vore det trevligt & byta ut schmäcket som sitter i G astran men det kommer drivas av en enkel huvudenhet från sony (MEX-BT2900), såvitt jag luskat ut så finns det plats för 6,5" kit i framdörrarna & 5,25 alternativt 6,5 kit i bakdörrarna. Har kikat lite på ett billigare kit till denna bil då det inte är min egen utan kitten är tänkt mer som en julklapp åt ägaren. Dom som har bilen mest har inga direkta krav på ludkvalite utan mer kvantitet.

    Vad tros om detta kit, kan det vara värt pengarna & passa ändamålet?
    Hertz Dieci DSK165

    Vart lite spridda funderingar om en hel del men om någon kan ge lite input på nåt av det vore det gött, velar för mycket fram & tillbaka :P
Working...
X