2.5 til 2.7khz er vel å stresse diskanten unødvendig i mine øyne (ører?). I bilen min deles dette på 6300hz og trives med det.
Skjønner jo tanken bak dette om det er et vanlig to-veis system med stor avstand mellom mid og diskant, men det trenger da ikke gå på bekostning av det tonale ved å stresse diskanten?
2.5 til 2.7khz er vel å stresse diskanten unødvendig i mine øyne (ører?). I bilen min deles dette på 6300hz og trives med det.
Skjønner jo tanken bak dette om det er et vanlig to-veis system med stor avstand mellom mid og diskant, men det trenger da ikke gå på bekostning av det tonale ved å stresse diskanten?
6,3 kHz för ett 6,5" kit är lite väl högt om man inte har en riktigt bra placering av elementen. Man får problem med både frekvensgång och spridning på sexan.
Är man så känslig för andra ordningens distrosion bör man titta på ett trevägssystem.
Minst 12 dB/Oktav till diskanten, antar att du delar aktivt, i så fall hade jag provat mid upp till 2.2 kHz med 12 dB branthet och diskant 2,8 kHz med 18 dB branthet. Brukar bli mest faslinjärt och ge en liten svacka vid delningsfrekvensen som ofta är behaglig att ha runt 2,5 kHz.
Spelar du så högt att diskanten börjar bli vass, prova att flytta upp delningarna.
Jag brukar normalt lägga delningarna runt 4000Hz på 6 tums kit och kanske upp till 5000Hz på 5 tums kit. Bara för att just slippa delningar i det så extremt känsliga området mellan 600-3500Hz.
Comment