Announcement

Collapse
No announcement yet.

Delningsfrekvenser...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Delningsfrekvenser...

Nån som har en aning om vart mid o diskant delas i filter ?
    pg rsd 6.5" kitet i fråga...
    BilstereoPiraten
    CDT Fantast

Re: Delningsfrekvenser...

Middar brukar ju allt som oftast få spela upp till 2,5-2,7 khz, och diskanter allt däröver.

Skulle inte tro PG RSD är särskilt annorlunda =)

Annars kan du ju labba med delningarna 100 hz hit och dit, om diskanten blir elak så kan du ju höja HP på den å testa tex..

Bara pillra på!

Comment

2.5 til 2.7khz er vel å stresse diskanten unødvendig i mine øyne (ører?). I bilen min deles dette på 6300hz og trives med det.

Skjønner jo tanken bak dette om det er et vanlig to-veis system med stor avstand mellom mid og diskant, men det trenger da ikke gå på bekostning av det tonale ved å stresse diskanten?
      Mvh
      Tony Bardalen

Comment

Originally posted by Tony Bardalen View Post
        2.5 til 2.7khz er vel å stresse diskanten unødvendig i mine øyne (ører?). I bilen min deles dette på 6300hz og trives med det.

Skjønner jo tanken bak dette om det er et vanlig to-veis system med stor avstand mellom mid og diskant, men det trenger da ikke gå på bekostning av det tonale ved å stresse diskanten?
        Nu blev ja tvungen att googla lite
        http://www.caraudio.com/forum/showthread.php?t=303834

Ser ut som PG själva rekommenderar 2,5-3 khz så..
        Annars kan ju Robsarve eller jonash stick in näsan här, dom bör ju kunna dessa element

Jag säger: skruva å ratta tills DU blir nöjd

Comment

6,3 kHz för ett 6,5" kit är lite väl högt om man inte har en riktigt bra placering av elementen. Man får problem med både frekvensgång och spridning på sexan.

Är man så känslig för andra ordningens distrosion bör man titta på ett trevägssystem.

Minst 12 dB/Oktav till diskanten, antar att du delar aktivt, i så fall hade jag provat mid upp till 2.2 kHz med 12 dB branthet och diskant 2,8 kHz med 18 dB branthet. Brukar bli mest faslinjärt och ge en liten svacka vid delningsfrekvensen som ofta är behaglig att ha runt 2,5 kHz.

Spelar du så högt att diskanten börjar bli vass, prova att flytta upp delningarna.
          /tycker Erik.

Comment

Jag brukar normalt lägga delningarna runt 4000Hz på 6 tums kit och kanske upp till 5000Hz på 5 tums kit. Bara för att just slippa delningar i det så extremt känsliga området mellan 600-3500Hz.

Mvh
            Peter J

Projekt Saab 95 Aggressor
            https://www.facebook.com/saabaudio/
            Instagram saabaudio

Ancient history....
            http://www.garaget.org/?car=106118

Comment

Working...
            X