Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan man ha 2st baslådor alltså 2x12 x 2 ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan man ha 2st baslådor alltså 2x12 x 2 ?

    tjenare undrar om de är möjligt att ha till exempel 2 st baslådor där de är 2st 12" i varje låda alltså 4st 12" vet att man måste ha antingen ett bra slutsteg som klarar båda eller 2 slutsteg för varsin låda men strömmen kommer väl inte räcka till antar jag (spänningen) ?

  • #2
    Re: Kan man ha 2st baslådor alltså 2x12 x 2 ?

    Du får nog vara lite tydligare i din frågeställning.

    Jag har haft 6st 12"are som satt i två lådor som i sin tur hade en kammare till varje bas, så självklart kan du har 4st 12"are. Men nått säger mig att det inte riktigt är det som är frågan.

    Comment


    • #3
      Re: Kan man ha 2st baslådor alltså 2x12 x 2 ?

      om strömmen räcker beror på hur mycke effekt du plockar ut, dvs har du många /stora steg som drar mycke ström så får man anpassa elsystemet utefter det, så visst kan du ha 4 12or, men heldr e2 bra än 4 mindre bra.

      har du fler funderingar osv så är ja i västerås i morgon på bilstereohörnan 11-15 iaf, så e du välkommen dit,
      De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

      Comment


      • #4
        Re: Kan man ha 2st baslådor alltså 2x12 x 2 ?

        tack för svar hitils , men jag drar ett exempel om jag har 2 slutsteg på 1000w och kopplar en slutsteg till en låda och de andra till den andra baslådan eller seriakopplat , hur blir de då antar att spänningen i bilen inte orkar driva hela kalaset ?

        Comment


        • #5
          Re: Kan man ha 2st baslådor alltså 2x12 x 2 ?

          Originally posted by atarena93 View Post
          tjenare undrar om de är möjligt att ha till exempel 2 st baslådor där de är 2st 12" i varje låda alltså 4st 12" vet att man måste ha antingen ett bra slutsteg som klarar båda eller 2 slutsteg för varsin låda men strömmen kommer väl inte räcka till antar jag (spänningen) ?
          till att börja med är ström och spänning två helt skilda saker.
          Spänning-Volt
          Ström-Ampere

          ju högre belastning du lägger på systemet ju högre ström kommer det att flyta genom kablarna. blir belastningen för hög så tappar du kraft om du inte har batterier som orkar.
          men har du 2 steg på 1000W styck så behöver du nog något extra batteri för att det ska fungera bra.

          svaret på om det GÅR
          -klart det går.
          men jag skulle tro att man inte bara kan slänga in 2 lådor hur som helst utan de ska nog vara identiska så de inte är olika avstämda osv. vet inte om det gör någon skillnad men kan tänka mig att det kanske inte blir jättebra.

          Vad är det för basar och vad är det för steg?
          vilken typ av låda tänkte du använda?

          och när du skriver "seriekoppla" menar du att du ska seriekoppla 4 basar? isf blir impedansen VÄLDIGT hög.
          om du seriekopplar två basar med singel 4ohm's talspole så blir impedansen 8ohm, om du paralellkopplar (+till+ och -till-) så blir impedansen 2 ohm.
          jag skulle nog paralellkoppla basarna 2 och 2 och köra på varsit steg i 2 ohm. om de nu har EN talspole styck.
          Last edited by LuffarN; December 8, 2011, 17:36.
          \m/

          Comment


          • #6
            Re: Kan man ha 2st baslådor alltså 2x12 x 2 ?

            okej tack för infon , jag var bara intresserad av om de gick eller inte har nog inga planer på att göra detta men vart lite fundersam bara , tack för svaren !

            Comment


            • #7
              Re: Kan man ha 2st baslådor alltså 2x12 x 2 ?

              Ett klass-D slutsteg har väldigt hög verkningsgrad. Oftast runt 90%, vilket är ungefär dubbelt så effektivt som ett klass-B (vanligast) slutsteg kan bli. Det innebär att du kan driva dubbet så många högtalare på samma elsystem/strömkabelarea/säkringar.
              Ett par kraftiga kondensatorer kan också hjälpa till, oavsett vilken förstärkarteknologi du väljer.
              "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

              "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

              Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

              Comment


              • #8
                Re: Kan man ha 2st baslådor alltså 2x12 x 2 ?

                Originally posted by Dr. Mabuse View Post
                Ett par kraftiga kondensatorer kan också hjälpa till, oavsett vilken förstärkarteknologi du väljer.
                Absolut, om dom sitter I steget där dom hör hemma, annars är kondensatorer
                mest en fröjd för ögat.

                Extra batterier i FÖRSTA hand.
                Builder of the Metallica Tribute Car

                Comment


                • #9
                  Re: Kan man ha 2st baslådor alltså 2x12 x 2 ?

                  Stämmer verkligen de vanliga rekomendationer om ett batteri per 1000w?

                  Jag släpade in min baslåda och audison LRX 1,2 (klass d, ca 2000w) och ett av mina 2 nya batteri (90a gel, 40kg) i vardagsrummet och kopplade på min lilla c-tec laddare på 7a. Efter flera timmars spelande på hög volym så visade laddaren fortfarande att batteriet var fullt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kan man ha 2st baslådor alltså 2x12 x 2 ?

                    Ett klass-D-slutsteg drar i princip lika mycket ström som ett klass-B i sinus-topparna vid klippning. Pga det behöver man ett rejält batteri som kan hålla uppe spänningen (mycket ström i bilstereotermer) för att få ut hög effekt.

                    Men vid normal spelning då ett klass-B-steg har 10-20% verkningsgrad så kan klass-D fortfarande ha 50-70%. Pga detta måste ett klass-B ha relativt mycket batteri och generator för att kunna spela normalt utan att ladda ur batteriet. Ett klass D drar inte ur batteriet som ett klass-B som Jimma72 upptäckt.

                    Comment

                    Working...
                    X