Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny låda, ny port. hjälp med avstämning? :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny låda, ny port. hjälp med avstämning? :)

    Tjena! byggde ju en låda till min T1-154 som blev 87l utan bas och port, vilket är lite litet.
    ska nu bygga en ny låda och behöver som sagt hjälp med avstämningen.

    Innermått:
    B:715
    H:415
    D:320
    Volym: 94,952L

    Porten kommer jag bygga själv, fyrkantig 6". hur lång ska den vara?
    spelar mycket dubstep och gillar att spela hip-hop men låga bastoner så avstämning runt 35Hz vore väl bra?

    Tack på förhand!
    \m/

  • #2
    Re: Ny låda, ny port. hjälp med avstämning?

    Vilken typ av fyrkantig port tänker du göra, slotport eller "vanlig" fyrkantig?

    Comment


    • #3
      Re: Ny låda, ny port. hjälp med avstämning?

      jag gör en "vanlig" fyrkantig port, som en aeroport fast jag bygger en fyrkantig själv.
      \m/

      Comment


      • #4
        Re: Ny låda, ny port. hjälp med avstämning?

        Om porten görs av 22 mm material så ska den göras 43 cm lång för att komma ner till 35 Hz i avstämning, nettovolymen minskar till ca 77 liter. Då har jag utgått ifrån att porten "hänger fritt", dvs ingen av lådans ytor utgör någon del av porten.

        Comment


        • #5
          Re: Ny låda, ny port. hjälp med avstämning?

          Originally posted by Optima View Post
          Om porten görs av 22 mm material så ska den göras 43 cm lång för att komma ner till 35 Hz i avstämning, nettovolymen minskar till ca 77 liter. Då har jag utgått ifrån att porten "hänger fritt", dvs ingen av lådans ytor utgör någon del av porten.
          porten görs i 18mm material och kommer vara 50/50 i och utanför lådan för att inte tappa så mycket volym.
          liten fråga, om jag senare skulle förlänga porten utåt, skulle avstämningen sjunka då?
          isf kan jag göra den 43,0cm lång och sedan bygga på till 44,8cm, var hamnar vi då?
          Last edited by LuffarN; December 4, 2011, 13:03.
          \m/

          Comment


          • #6
            Re: Ny låda, ny port. hjälp med avstämning?

            Jag räknade lite fel förra gången, hade tagit med dämpmaterial i uträkningen. Du kan fortfarande göra porten 43 cm lång fastän halva delen sitter utanför.

            Comment


            • #7
              Re: Ny låda, ny port. hjälp med avstämning?

              okej, jag tog 2 liter på porten och 3 liter på basen. känner nu att det kanske var lite lite..
              vad händer med avstämningen om man gör porten 18mm längre?
              \m/

              Comment


              • #8
                Re: Ny låda, ny port. hjälp med avstämning?

                18 mm längre port gör inte speciellt mycket, det blir mindre än 1 Hz skillnad.

                Comment


                • #9
                  Re: Ny låda, ny port. hjälp med avstämning?

                  Okej, Tack trogne Optima som hjälper mig med denna fråga varje gång!
                  \m/

                  Comment

                  Working...
                  X