Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutsteg - Kyla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slutsteg - Kyla

    Har funderat över om slutstegen tar skada av att sitta i bilen över vintern?
    Vad säger ni om detta, är det värt att ha några finare steg i bilen över vintern?

    Med tanke på att temperaturen går upp och ner hela tiden, ena dagen kan det vara +8 och andra dagen -30... Känns som det kan slita rätt bra på lödningar när steget värms upp och kyls ner hela tiden..


    / Alexander

  • #2
    Re: Slutsteg - Kyla

    Originally posted by speeds_ View Post
    Har funderat över om slutstegen tar skada av att sitta i bilen över vintern?
    Vad säger ni om detta, är det värt att ha några finare steg i bilen över vintern?

    Med tanke på att temperaturen går upp och ner hela tiden, ena dagen kan det vara +8 och andra dagen -30... Känns som det kan slita rätt bra på lödningar när steget värms upp och kyls ner hela tiden..


    / Alexander
    Ja det sliter. Kollar du i specen för stegen, så är det inte så sällan det är angivet mellan 0-50 grader tex. CD spelare ofta -10 -> 50 grader.

    Så det förkortar ju livslängden på produkten, sen om det är från säg 15 år till 13 eller 10, det är liksom svårt att säga. Men påfrestningar blir det.
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: Slutsteg - Kyla

      Originally posted by jonash View Post
      Ja det sliter. Kollar du i specen för stegen, så är det inte så sällan det är angivet mellan 0-50 grader tex. CD spelare ofta -10 -> 50 grader.

      Så det förkortar ju livslängden på produkten, sen om det är från säg 15 år till 13 eller 10, det är liksom svårt att säga. Men påfrestningar blir det.
      Känns som dom flesta steg är specade till ca -10, och det är inte mycket egentligen.. Kanske är lika bra att låta stegen vila inne över vintern, men det är ju fruktansvärt tråkigt att åka vinterbrukis med dåligt ljud...

      Comment


      • #4
        Re: Slutsteg - Kyla

        eller så får du se till att det aldrig blir så kallt i bilen!
        \m/

        Comment


        • #5
          Re: Slutsteg - Kyla

          Originally posted by LuffarN View Post
          eller så får du se till att det aldrig blir så kallt i bilen!
          Bor man ute i skogen och i Dalarna så går det inte att undgå att det blir kallt Ialf när man inte har värmegarage!

          Comment


          • #6
            Re: Slutsteg - Kyla

            så sant! bor själv i "skogen" och här blir det svårt.
            om man som sagt inte har varmgarage eller om man inte har kupévärmaren igång 24/7!
            \m/

            Comment


            • #7
              Re: Slutsteg - Kyla

              Stegen håller fint. Det är klart det stressas lite, men normalt är det inga problem alls. De håller i femton år om man inte gör nått dumt.

              Högtalare som har mjuka, rörliga delar är däremot lite mer känsliga
              /tycker Erik.

              Comment


              • #8
                Re: Slutsteg - Kyla

                Originally posted by Robsarve View Post
                Stegen håller fint. Det är klart det stressas lite, men normalt är det inga problem alls. De håller i femton år om man inte gör nått dumt.

                Högtalare som har mjuka, rörliga delar är däremot lite mer känsliga
                jag brukar ta det lugnt med spelandet tills allt blivit varmt, är rädd att blåsa basen eller något då det är kallt! ;P
                \m/

                Comment


                • #9
                  Re: Slutsteg - Kyla

                  Jag väntar oftast till jag har värme i bilen innan jag slår igång stereon, annars har jag på väldigt låg volym.

                  Men att börja spela på full volym i iskall bil lär ju inte vara särskillt bra för varken slutsteg eller högtalare.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Slutsteg - Kyla

                    Är man orolig för användandet när temperatuerna är låga så kan man ju alltid ha allt frontmonterat och använda kupévärmare

                    Man brukar kunna hitta plats att montera allt.
                    json tex. hade sina steg i dörrarna, jag har haft steg mitt i brädan på en 240......så nog går det om man vill
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #11
                      Re: Slutsteg - Kyla

                      eller så ställer man kupévärmaren i bagaget och drar sladden genom skidluckan!
                      \m/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Slutsteg - Kyla

                        Originally posted by LuffarN View Post
                        eller så ställer man kupévärmaren i bagaget och drar sladden genom skidluckan!
                        Nja....en där med isf
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #13
                          Re: Slutsteg - Kyla

                          Jag plockar ur allt ur bilen,ungefär i slutet av oktober.Och plockar i det sen när jag ställer på bilen/bilarna,ungefär slutet av april.

                          På vintern använder jag vinterbilarna,och i dom sitter det bara en cd spelare som driver att framsystem.

                          Enda nackdelen är många bilstereo saker .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Slutsteg - Kyla

                            Jag kör året om med mina prylar. De steg som sitter i har suttit där sen 2006. Jag har oxå steg som är tjugo år gamla som utsatts för liknande behandling och fortfarande funkar som ett nytt. Men det är klart i minus 26 så basar det inte mycket... När jag byggde mobiler så var de tvungna att funka i minus 40, och steg byggs (med undantag för kondingarna) med mycket rubustare grejjer.
                            /tycker Erik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Slutsteg - Kyla

                              Originally posted by Robsarve View Post
                              Jag kör året om med mina prylar. De steg som sitter i har suttit där sen 2006. Jag har oxå steg som är tjugo år gamla som utsatts för liknande behandling och fortfarande funkar som ett nytt. Men det är klart i minus 26 så basar det inte mycket... När jag byggde mobiler så var de tvungna att funka i minus 40, och steg byggs (med undantag för kondingarna) med mycket rubustare grejjer.
                              Förutom att biaspunkten flyttas och så låter det kanonskit....
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment

                              Working...
                              X