Announcement

Collapse
No announcement yet.

Placering av 8" i brädan?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Placering av 8" i brädan?

Sitter och funderar, på var det låter bäst att placera 2st 8" i instrumentbrädan?Ska ha dom spelandes i stereo.

Tänkte först ha dom längs ner infällda mot framflyglarnas insida,men det blir för tajt tycker jag.

Har tittat på massor av bilder,men dom flesta verkar placera sina middar i dörrarna eller just där jag funderade först att ha dom.

Kanske bästa ljudet blir under instrumentbrädan,På varje sida,spelandes mot golvet,som basstöd?

Re: Placering av 8" i brädan?

Är det mellanregister eller midbasar?
    Vad har du för bil?
    Vis vobiscum sit!

Comment

Det finns för och nackdelar precis som med allt annat.

Eftersom jag är en av få här som faktiskt har kört med 8'or på brädan kan jag säga att det kan funka skapligt.
      Tyvärr fick jag aldrig till volymen undertill så att de gick tillräckligt djupt och det var en anledning till att jag nu bara kör med 6,5"are. (Fast dessa kräver ännu mera volym har det visat sig )
      Ett annat problem är oxå att man inte får samma "stöd" och fyllighet som man får vid tex kick eller dörrmontage. Det beror helt enkel på ackustiken i bilen.

Fördelarna är att man har allt på brädan och slipper bråka med tex mansröster som faller av på sidorna.
      Bra attak om man gillar att spela högt är en annan fördel, fast det finns ju ett par exempel på bilar som även kan få till även det med dörrmontage.
      sigpic

-C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
        Är det mellanregister eller midbasar?
        Vad har du för bil?
        Dom ska användas som rena midbasar,eller säger man subar.Hade tänkt mig att dom ska spela det dom kan under 80hz.

Jag tror dom inte går allra lägst i registret.Men det tänkte jag att en 10" Genesis skulle spela.

Comment

Originally posted by Mats H View Post
          Det finns för och nackdelar precis som med allt annat.

Eftersom jag är en av få här som faktiskt har kört med 8'or på brädan kan jag säga att det kan funka skapligt.
          Tyvärr fick jag aldrig till volymen undertill så att de gick tillräckligt djupt och det var en anledning till att jag nu bara kör med 6,5"are. (Fast dessa kräver ännu mera volym har det visat sig )
          Ett annat problem är oxå att man inte får samma "stöd" och fyllighet som man får vid tex kick eller dörrmontage. Det beror helt enkel på ackustiken i bilen.

Fördelarna är att man har allt på brädan och slipper bråka med tex mansröster som faller av på sidorna.
          Bra attak om man gillar att spela högt är en annan fördel, fast det finns ju ett par exempel på bilar som även kan få till även det med dörrmontage.
          Jag misstänker lite att om man sätter dom i brädan,riktandes uppåt eller rakt bakåt,så tappar man det basstödet som dom skulle kunna få om man placerar dom på undersidan av brädan,riktade mot golvet (kanske även kan bli bumligt?).

Man kanske ska försöka få in dom som kickar iallafall,om det går.Men jag vill inte inskränka på ben/fot utrymmet för mycket.

Comment

Risken med att köra dom ner mot golvet är ju dock att det kan bli något peakat, går visserligen att fixa med EQ, men det känns som att dom kommer spela "ärligare" om man kör dom i brädan.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Vad har du för mellanregister då?

Eftersom du skall ha en Genesistia så har jag en annan fundering och idé som har funkat för folk förr
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                Vad har du för mellanregister då?

Eftersom du skall ha en Genesistia så har jag en annan fundering och idé som har funkat för folk förr
                Kittet jag ska ha på brädan är Seas Lotus reference (6,5"+diskant).

8" basarna är Seas Lotus reference.

Comment

Originally posted by Välljudsfantast View Post
                  Kittet jag ska ha på brädan är Seas Lotus reference (6,5"+diskant).

8" basarna är Seas Lotus reference.
                  Tian i handskfackbas riktad beråt.
                  SKippa åttorna.
                  Bygg lådor även till sexorna, dela runt 60-80Hz beroende på hur du får till lådorna till sexorna och hur djupt dekan gå
                  Ett recept som funkat bra i många andra bilar. Både med 5.2" och 6.5"

Men om du skall använda dina 8" så är jag likväl rädd att det i slutänden är dörrarna som gäller
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                    Tian i handskfackbas riktad beråt.
                    SKippa åttorna.
                    Bygg lådor även till sexorna, dela runt 60-80Hz beroende på hur du får till lådorna till sexorna och hur djupt dekan gå
                    Ett recept som funkat bra i många andra bilar. Både med 5.2" och 6.5"

Men om du skall använda dina 8" så är jag likväl rädd att det i slutänden är dörrarna som gäller
                    Vill helst använda 8" som basar i stereo.Om det blir mer krav på stereo sub fram, på nyare Emma skivor i framtiden.

Comment

Vill helst använda 8" som basar i stereo.Om det blir mer krav på stereo sub fram, på nyare Emma skivor i framtiden.
                      Hade oxå rekomenderat att skippa 8'orna fast de är världens bästa.
                      Har du bra diskanter och kan dela runt 1800-2000hz så kan du köra med bara 8'orna.
                      sigpic

-C5 2008 -SQuse-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                        Hade oxå rekomenderat att skippa 8'orna fast de är världens bästa.
                        Har du bra diskanter och kan dela runt 1800-2000hz så kan du köra med bara 8'orna.
                        Hmmm...vad synd,jag som trodde dom skulle vara perfekta,för ett bra framsystem.

Enligt Seas hemsida,så rekomenderas delningen på diskanterna mellan 2500hz-30 000hz.Så det blir nog ett litet glapp tyvärr,att använda dom diskanter som tillhör seas kittet.

Comment

Hmmm...vad synd,jag som trodde dom skulle vara perfekta,för ett bra framsystem.

Enligt Seas hemsida,så rekomenderas delningen på diskanterna mellan 2500hz-30 000hz.Så det blir nog ett litet glapp tyvärr,att använda dom diskanter som tillhör seas kittet.
                          Seas Lotus-diskanten kan lätt delas lägre. Sen brukar ett litet glapp mellan mid och diskant bara vara bra. En bil som tävlade -07 -08 körde med denna kombo och där saknades inget.
                          sigpic

-C5 2008 -SQuse-

Comment

Working...
                          X