Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ännu mer lådförslag (6x9")

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ännu mer lådförslag (6x9")

Hej! Har fått hem mina extrema 6x9" Boston BST-6933 nu som är beställda från fynda.se ( http://fynda.se/show_prod.php?prodid=425 ) men hittar ingen info på nätet om dessa bjässar. Så min fråga är hur stor lådvolym det ska vara? Jag gissar på ca 10L-15L men vet inte om det ändras när dom ska spela utomhus? blir det mindre lådor då eller större när dom ska spela ut i oändligheten? Skriv vad ni tror så drar jag ett medel om inte någon vet så exakt.

MVH Simon Jonson

Re: Ännu mer lådförslag (6x9&quot

När högtalarna ska spela bastoner så behövs större låda "ute i oändligheten" än i en bilkupe för att det ska höras ordentligt. I utomhusmiljö förstärks inte bastonerna som i bilkupen nämligen.

Comment

Mycket tråkigt svar, hade varit smidigare med tvärtom. Lådan får ju inte bli så stor om den ska vara någorlunda smidig att ta med sig. Men om man skulle bygga en låda på 10 liter och sedan använda sig av ett sådan där membran som lurar högtalaren att den spelar i större volymer? Behöver ju inte spela superlåg men till 60 hz vore ju fint.

MVH Simon Jonsson

Comment

Har räknat om lite och kommit fram till att den kommer bli på hjul istället så jag kommer kunna ha ca 90L på 2 st 6x9" eller ska jag slopa ett par och låta ett par vara kvar och ha 90L själva att gosa med?

MVH Simon Jonsson

Comment

Jag vet inte hur stor låda de behöver för att spela ner till 60 Hz med hyfsat tryck, men kanske 20 liter per element fungerar någorlunda bra. Har själv inte testat 6x9" till sån där användning, andra får nog ge bättre råd.

Om du vill chansa på basreflex så kan du prova med 20 liters byggvolym och använd 1 st 3" port, röret görs 15 cm långt och sedan sätter du trattar i båda ändar. Det förslaget är per element. Avstämningen är beräknad till omkring 50 Hz, vilket gör att du inte bör spela musik som innehåller mycket djupbas.

En basreflexlåda är dock "på egen risk" eftersom elementen inte har några parametrar att utgå ifrån, det är inte säkert att det kommer att fungera bra.

Comment

Okej. Tror jag kommer satsa på sluta lådor till att börja med. Men om varje högtalare skulle få 45L var att spela i, skulle inte det bli bättre än 20L t.ex? Får nog testa mig fram genom att fylla lådan allt eftersom och se vad som blir bäst men kul att ha lite rekomendationer i alla fall innnan man börjar.

Varför vill dom inte släppa några värden på högtalaren? Har tillverkaren någon form av oskriven lag att man inte ska bygga låda till ett par 6X9" utan låta dom spela OA?

MVH Simon Jonsson

Comment

Jag har iof inte sökt efter eventuella parametrar till de högtallarna, men de flesta typer av koaxialhögtalare brukar inte ha såna värden angivna. Åtminstone inte vad jag har sett. En anledning kan nog vara att den typen av högtalare är avsedd för open air, då finns inget behov av parametrar till inbyggnad i låda.

Att göra lådan "stor" och sedan minska volymen med tex klossar eller fyrkantiga smålådor är en bra ide när det gäller den här sortens bygge, då gör det inte så mycket att luften inuti lådan "störs" av diverse föremål.
              Last edited by Optima; December 2, 2011, 18:39.

Comment

Working...
              X