Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag Zachry Bx-P12R

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådförslag Zachry Bx-P12R

    Tjena! undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med mått & lådförslag på en låda till mina två Zachry BX-P12r basar.
    Har jag riktigt tur kanske det finns någon på detta forum som byggt låda till dessa basar med lyckat resultat

    Bilen som dom kommer sitta i är en Seat toleo årsmodell 2001, och det finns inga hål för högtalare i hatthyllan och ingen skidlucka så det är ganska tätt in till kupéen förutom att det då går att fälla ner sätena, så tankarna går i att en portad låda vore lämpligast eftersom att det borde spela högre?

    Kör med ena basen nu i en portad låda på ca. 57liter med ett 4"rör på 28cm, som egentligen skall vara till en Cerwinvega 124, men det spelar på bra tycker jag, men har ju en till bas liggandes så jag vill ju givetvis att båda skall komma till användning

    Vill gärna ha en låda som funka till det mesta eftersom jag är allätare när det gäller musik och lyssnar på det mesta. allt från rap & RnB till rock, techno, dubstep, U name it!

    Kommer att driva basarna med mitt Audison LRX 1.1k i 1ohm (1090Wrms) och jag kommer att köra med 3st batterier i bilen ett 70Ah batteri som startbatteri och 2 stycken Biltema Silver kalcium 75Ah till stegen och ett Skiljerelä mellan.

    Väldigt tacksam för svar!
    MVH. Henke

  • #2
    Re: Lådförslag Zachry Bx-P12R

    Bygg en låda runt 80 liter med 2 st 4 tums portar så kommer de funka kalas. Dom trivs bäst i 37 liter med en 4 tums port stycket. O när du lägger till volym för bas o port hamnar du på 40 liter styck
    Huvuddomare för db Dragracing/bassrace/Psychlone
    sigpic
    Tack till Ljudia AB

    Comment


    • #3
      Re: Lådförslag Zachry Bx-P12R

      Okej låter bra, vilken avstämning har du använt dig av? hur långa reflexrör kommer jag att behöva för att få till en avstämning runt 40-45Hz? för det är väl ungefär där man bör ha lådan avstämt ifall den ska fungera som allround till all sorts musik om man säger så?

      MVH. Henke
      Last edited by Benz_89; November 29, 2011, 21:02.

      Comment


      • #4
        Re: Lådförslag Zachry Bx-P12R

        Ska du spela dubstep och hiphop bör du satsa på att stämma av runt 35hz.

        Då ska 4" rörerna vara 45 cm långa.. 40hz avstämning 33cm långa.

        Där har du ett problem för rörena kommer inte att få plats i lådan.

        Kör du med 6" port och avstämning 40hz så ska den också vara 33cm lång, kör på ett fullängds 6" rör istället för två 4". Du får dock räkna med att röret kommer sticka utanför lådan.

        BX-P12R fungerar även bra i slutet med 30L per bas (kör med det nu i vinterbilen) Portat är dock att föredra om du vill ha mer tryck

        Glöm ej att skruva på subsonic filtret lite sen.
        BMW E38 740
        BMW M5 -01
        bilradiohuset.se
        SM-guld 2012

        Comment


        • #5
          Re: Lådförslag Zachry Bx-P12R

          tror att 35Hz blir för lågt att stämma av om lådan ska fungera hyffsat till den mesta musik så den inte bara spelar djupbas? (rätta mig om jag har fel) Så jag tror att mellan 40-45Hz vore lämpligast till mig eftersom att jag även lyssnar mycket på rock, hur långa blir rören om jag skulle köra i 45Hz då? Går man upp i portarea från 4tum till 6tum så blir väl röret längre? men fördelen är väl mindre porthastighet vilket minskar risken för flåsljud i porten? Att rören/röret sticker ut från lådan ett par cm lär jag inte störa mig desto mer på så länge det inte handlar om en halvmeter utanför lådan ;D

          MVH. Henke

          Comment


          • #6
            Re: Lådförslag Zachry Bx-P12R

            6" port avstämt 45hz blir 23,8cm. Två 4" portar blir 24,7cm för 45hz.

            Nej 35hz är absolut inte för långt om du ska spela varierad musik, det är min åsikt.

            Dubbla 4" och en 6" port har nästan samma portarea så det blir marginell skillnad på porthastighet. En 6" port är dock smidigare då du bara behöver köpa ett rör och göra ett hål.

            Hiphop och dubstep som går djupt kommer döda dina basar om du stämmer av 45hz och krämar på. Subsonic kan hjälpa lite.
            BMW E38 740
            BMW M5 -01
            bilradiohuset.se
            SM-guld 2012

            Comment


            • #7
              Re: Lådförslag Zachry Bx-P12R

              Okej så då är det säkrast att ha lådan avstämd på 35Hz för att inte riskera att pajja basarna? tänkte du som testat basarna har ju mer erfarenhet av dom än mig så jag ska inte argumentera e mot. hur långt blir ett 6" eller alternativt 2st 4" om jag ska ha lådan avstämd till 35Hz? 4" rör har jag hemma, dock har jag hara 2st aeroportar, så åker nog på att köpa ett 6" eller 2st 4" med trattar.

              Comment


              • #8
                Re: Lådförslag Zachry Bx-P12R

                Originally posted by Benz_89 View Post
                Okej så då är det säkrast att ha lådan avstämd på 35Hz för att inte riskera att pajja basarna? tänkte du som testat basarna har ju mer erfarenhet av dom än mig så jag ska inte argumentera e mot. hur långt blir ett 6" eller alternativt 2st 4" om jag ska ha lådan avstämd till 35Hz? 4" rör har jag hemma, dock har jag hara 2st aeroportar, så åker nog på att köpa ett 6" eller 2st 4" med trattar.
                Du kan ju prova dig fram också för att se hur det blir

                6" ska vara 46,4cm , två 4" 45,6cm vid 35hz avstämning. Detta är uträknat av programmet winisd med en låda på 73 liter (ca det du får om du smäller i två basar i en 80 liters låda).

                Du kan ju prova slutet också, de verkar gilla det faktiskt. Ja matar runt 900wrms i 2 ohm på en i 30 liter sluten låda och det verkar hålla för plågande.
                Last edited by Kulan; November 30, 2011, 13:58.
                BMW E38 740
                BMW M5 -01
                bilradiohuset.se
                SM-guld 2012

                Comment


                • #9
                  Re: Lådförslag Zachry Bx-P12R

                  Okej, då är det bara att ge sig ut i bilen och mäta, så man ser vilka mått på lådan som blir lämpligast, och så att man får plats med basar och 6" på längden ifall jag väljer det
                  längderna på röret/rören är det räknat med eller utan trattar?
                  73liter är detta Netto inräknat med basar och reflexrör? eller måste jag lägga till dom också, isåfall hur många liter tar basarna/röret upp ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lådförslag Zachry Bx-P12R

                    Originally posted by Benz_89 View Post
                    Okej, då är det bara att ge sig ut i bilen och mäta, så man ser vilka mått på lådan som blir lämpligast, och så att man får plats med basar och 6" på längden ifall jag väljer det
                    längderna på röret/rören är det räknat med eller utan trattar?
                    73liter är detta Netto inräknat med basar och reflexrör? eller måste jag lägga till dom också, isåfall hur många liter tar basarna/röret upp ?
                    Trattar inte medräknade.

                    73 liter är utan rör och basar så bygg ca 80 liter.

                    Det kommer bli äckligt tajt på bredden
                    BMW E38 740
                    BMW M5 -01
                    bilradiohuset.se
                    SM-guld 2012

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lådförslag Zachry Bx-P12R

                      Okej då tack så mycket för hjälpen! eftersom att trattarna inte är medräknade och olika trattar bygger olika mycket så ska man väl sträva att längden på röret ska bli densamma när man lagt till trattarna? så att man inte lägger till trattarna på det rätta måttet eftersom att dom då kommer att bygga ett par cm?

                      Om det skulle bli för tajt på baffelsidan så får man väl lov att bygga en låda med slotport :P
                      Last edited by Benz_89; November 30, 2011, 14:28.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lådförslag Zachry Bx-P12R

                        har mätt lite i skuffen och det kommer nog bli riktigt tajt att bygga en portad låda med reflexrör, lådan får max var 42cm som högst för att komma in genom öppningen till skuffen eller genom ryggstöden, och då funkar det inte med dubbla 4" med trattar. och lådan måste vara åtminstone 86cm på baffelsidan för att få plats med båda basarna och ett 6" rör. och då blir resterande mått väldigt konstiga ifall man ska räkna ihop & få literantalet att stämma, så basarna skulle nog inte ens rymmas inuti lådan på djupet. Så måste antingen bygga en slotport låda om det ryms annars så är en sluten låda enda alternativet om jag ska kunna köra med 2 basar.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lådförslag Zachry Bx-P12R

                          Enligt ljudia bygger trattarna 4cm var med deras aeroport.

                          http://www.ljudia.se/tillbehor-s8213...-svart-p79383/
                          BMW E38 740
                          BMW M5 -01
                          bilradiohuset.se
                          SM-guld 2012

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lådförslag Zachry Bx-P12R

                            Kan ju alltid bygga som jag hade det

                            Passat 3B: 151.9dB @42hz
                            Golf Mk4 Variant:151.7dB @47hz
                            Golf Mk2: 154.9dB @49hz
                            SM 3'a Bassrace 39.9 2013
                            SM 3'a Superstreet NW 2013
                            Stoffe levererar baby

                            Comment

                            Working...
                            X