Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådbygge för hemmabruk...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådbygge för hemmabruk...

    Tänkte bygga hemmahögt. av mitt kit jag har liggandes.
    Någon som har program framme och kan räkna ut lite snabbt, jag skulle räkna ut det själv men min dator är nedpackad iom att vi nyss flyttat.

    FS 56,3
    RE 4
    QMS 5,17
    QES 0,74
    QTS 0,65
    VAS 11,9 / 0,42
    MMS 15,6
    BL 5,5
    SPL ref. 86,4
    SD 132,7
    BilstereoPiraten
    CDT Fantast

  • #2
    Re: Lådbygge för hemmabruk...

    20 liter netto med dämpmatta på innerväggarna och 3" port, röret görs 16 cm långt och sedan en tratt. Beräknad avstämning någonstans runt 45-46 Hz, vill du så kan du korta av röret med 5 cm för att höja avstämningen till omkring 50 Hz.

    Comment


    • #3
      Re: Lådbygge för hemmabruk...

      En till jag behöver hjälp med...

      FS 36,7
      QMS 4,65
      QES 0,56
      QTS 0,50
      VAS 46
      MMS 26,1
      SPL 88
      BL 5,9
      BilstereoPiraten
      CDT Fantast

      Comment


      • #4
        Re: Lådbygge för hemmabruk...

        Hur ska den där 8" spela, enbart bas eller bas/mid i ett 2/3-vägs system?

        50 liter basreflex avstämt till 35 Hz borde kunna spela ganska djupt, 45 liter slutet får ca 0,71 i Qtc och F-3dB ser ut att hamna en liten bit över 50 Hz. Ner mot 20 liter slutet ger ca 0,9 i Qtc, en sån låda kan nog spela lite "hårdare" bas och tåla en del effekt innan den bottnar.

        Comment


        • #5
          Re: Lådbygge för hemmabruk...

          tänkte mest köra den som bas i samma kabinett men enskilda lådor då.. och på separata steg i varje kabinett är min tanke... men inget slutfört än... men med andra ord spelar den där sista sämre än 6.5" ibörjan av tråden så att säga...

          typ såhär skulle jag vilja att kabinetten såg ut..
          BilstereoPiraten
          CDT Fantast

          Comment


          • #6
            Re: Lådbygge för hemmabruk...

            Ska det alltså helst sitta dubbla 6,5" i varje högtalarlåda?
            Hur mycket kommer du att mata högtalarlådorna med?

            I så fall kan man nog välja 40 liter basreflex till 8", sedan 13 liter slutet till varje 6,5" (0,9 i Qtc). De slutna lådorna får ett F3 på runt 65 Hz och F6 på 53 Hz, då ska det väl gå att dela dem vid tex 100-150 Hz.

            Comment


            • #7
              Re: Lådbygge för hemmabruk...

              nej nej.. inte dubbla 6or i varje utan enbart enkel.. samt att det kommer sitta en typ trius i en liten låda på ca 1-2L
              BilstereoPiraten
              CDT Fantast

              Comment


              • #8
                Re: Lådbygge för hemmabruk...

                Okej, men 13 liter slutet till 6,5" tror jag som sagt borde funka. Om du inte ska trycka in mer än 100-120 W till basen så ska nog 3" port gå bra, röret görs i så fall 12 cm långt och sedan trattar i båda ändar (även viktigt med släta skarvar mellan rör-trattar).

                Dämpmatta på innerväggarna i baslådan, dämpull i den slutna lådan.

                Comment

                Working...
                X