Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avstämning till Mds Fr12w

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Avstämning till Mds Fr12w

    Högtalare MDS FR12W
    Sluten låda totalvolym 30l. Qtc=
    .59 Spl: 123dB
    F-3dB vid 45Hz materialtjocklek 22mm
    Det är volymen Mds rekomenderat

    Ifall jag bygger en sluten låda på cirka 45 liter istället för 30 liter
    Vart hamnar avstämningen på istället?

  • #2
    Re: Avstämning till Mds Fr12w

    Enligt den beräknare (ajdesigner.com) jag använder till sluten låda så ligger F-3dB på ca 50 Hz när lådvolymen är 30 liter, men det finns säkert flera olika beräkningsformler även till det värdet (precis som lådberäkningar i allmänhet). Qtc är däremot samma, dvs 0,59.

    Tar man 45 liter så hamnar F-3dB på runt 52 Hz och Qtc blir ca 0,52. Att F-3dB helt plötsligt höjs fastän lådvolymen ökar beror på att kurvan får en flackare gång, kollar man längre ner i frekvens (typ F-6, F-9) så återges dock dessa frekvenser aaaningen starkare än 30 liters låda.

    Comment


    • #3
      Re: Avstämning till Mds Fr12w

      Tack för svaret
      Blev lite klokare men inte mycket


      45 literslådan måste på ett vis bli bättre då det är en flackare kurva
      gissar på att 30 literslådan har en mer peakad kurva?

      Lådan ska in i en 940 = Sedan

      Comment


      • #4
        Re: Avstämning till Mds Fr12w

        I en bilkupe så blir det mer djupbasförstärkning ju lägre Qtc lådan har, på så sätt kan man väl säga att lådan får en "peakad" frekvensgång. Det blir dock inte alls "peak" på samma sätt som en basreflexlåda kan få, i så fall ska lådan ha ett högt Qtc.

        Detta enligt teorin förstås, en bilkupe har diverse toppar och dalar i den egna frekvensförstärkningen och då kan det säkert bli vissa mindre peakar även med sluten låda. Har dock inte gjort såna mätningar själv, andra kan nog ge mer råd där.

        Comment


        • #5
          Re: Avstämning till Mds Fr12w

          Uppar lite då jag vill ha fler svar om vad som händer vid större lådvolym än det förutbestämda avstämningen som
          vid 30 liters volym är 45 Hz

          Lådan jag ska bygga blir på ca 43 liter invändig

          Comment

          Working...
          X