Announcement

Collapse
No announcement yet.

frågor om ljudbygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • frågor om ljudbygge

    Hallå!

    Startat en frågetråd till mitt ljudbygge så man får lite tips och råd från mer seriösa byggare

    Ljudsetup/Installation.

    bil: Mercedes c180-95 sedan.

    huvudenhet: Alpine CDE-126BT.
    Framsystem: Alpine SPG-17CS (6,5" monterad på org platsen i dörrarna)
    Baksystem: Alpine SPG-69C3 (6-9" monterad i lådor på hatthyllan)
    steg till fram och bak system: Jensen 400 watts (A 400 HLX)

    Bas: DLS Iridium 12i (12")
    Steg till bas: MDS T3

    Kablar: tillfälligt 16mm2 kablar (har original batteri i skuffen så jag har endast 1,5m + och 1m -), generatorn är original på 90ah.

    Dämpning: just nu endast runt framhögtalarna och bakom med Dynamat men ska beställa mer och dämpa hela bagage utrymmet och framdörrarna (till att börja med).


    Framtidsplaner.

    Bygga ny låda till basen (inbyggnation i skuffen med en snygg design), bygga ny hatthylla, plasta om dörrsidorna fram.

    Åvanstående = Prio 1

    Mer dämpning, funderar på nya högtalare i hela bilen (ej bas kanske en till likadan), nya slutsteg, ny huvudenhet, ny kabel dragning i HELA bilen då menar jag alla kablar som antingen är för klen eller något slitna ska bytas ut.

    funderar även på att köpa DLS Iridium fram och baksystem men kom gärna med tipps på vad ni tycker eller rekommenderar

    Nu när ni vet lite, har ni några tipps eller riktlinjer jag kan gå efter när jag bygger?

    Slutsteg till basen har jag nog fått tag på och sen är lådbygge det jag tycker är viktigast eller vad tycker ni att jag ska fokusera på till att börja med, (Allt är inkopplat och spelbart).


    Uppdatering med setup sker troligtvis efter provspelning på det nya jag köpt/kopplat in.

    Alla tipps och förslag är välkomna
    Om ni har några funderingar så är det bara att fråga

    MVH / Kevin

  • #2
    Re: frågor om ljudbygge

    Ett tips jag kom på direkt; skippa "baksystem".
    Satsa alla slantar på framsystem/steg till framsystem istället.

    EDIT: Rearfill kan ju vara trevligt ibland, men kör på nåt billigt skit som du driver med HU'n bara. =)
    Last edited by mrBira; November 19, 2011, 14:19.
    "Box wizard" by Rockford

    Räkna ut portlängd/diameter

    Comment


    • #3
      Re: frågor om ljudbygge

      Har själv lagt <200kr på 6x9or i hatthyllan, och kan bara hålla med, skippa eller köp nåt billig och lägg krutet på annat t.ex. dämpning av dörrar/tak, midbas, diskanter, mellanregister extra batteri.

      Samt spela frekvenssvep för att redan nu, ta reda på vad som vibrerar och förstör musikupplevelsen!
      Last edited by trop de; November 19, 2011, 15:41.
      Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

      Comment


      • #4
        Re: frågor om ljudbygge

        kör bak sys som rearfil skippa mds steget och köp nått vettigt (alpine som du redan kör med eller dls)

        Comment


        • #5
          Re: frågor om ljudbygge

          Originally posted by mrBira View Post
          Ett tips jag kom på direkt; skippa "baksystem".
          Satsa alla slantar på framsystem/steg till framsystem istället.

          EDIT: Rearfill kan ju vara trevligt ibland, men kör på nåt billigt skit som du driver med HU'n bara. =)
          så du tycker att jag ska sälja iväg mina 6,9or? är det inte bättre att jag har dom kvar ist för att sälja och köpa nya?


          Originally posted by trop de View Post
          Har själv lagt <200kr på 6x9or i hatthyllan, och kan bara hålla med, skippa eller köp nåt billig och lägg krutet på annat t.ex. dämpning av dörrar/tak, midbas, diskanter, mellanregister extra batteri.

          Samt spela frekvenssvep för att redan nu, ta reda på vad som vibrerar och förstör musikupplevelsen!
          jag har ju redan köpt allt men du tycker alltså att jag borde säja iväg dom du med?


          Originally posted by fcmg View Post
          kör bak sys som rearfil skippa mds steget och köp nått vettigt (alpine som du redan kör med eller dls)
          jo jag ska sälja det steget så fort jag kan.

          Comment


          • #6
            Re: frågor om ljudbygge

            Originally posted by Kevin_93 View Post
            så du tycker att jag ska sälja iväg mina 6,9or? är det inte bättre att jag har dom kvar ist för att sälja och köpa nya?.
            Nej, skippa dem helt eller montera ett par 4" koax där bak om du måste ha rearfill.


            Originally posted by Kevin_93 View Post
            jag har ju redan köpt allt men du tycker alltså att jag borde säja iväg dom du med? .
            Det är ju du som avgör vad du har råd med och vilken kvalitet du behöver på komponenterna.


            Originally posted by Kevin_93 View Post
            jo jag ska sälja det steget så fort jag kan.
            Vet inte vad dina förstärkare kostat men istället för att köpa nytt av de märken du valt hade jag köpt begagnat av bättre kvalitet. Ett Genesis DUALMONO kostar beg mellan 1500-3000 beroende på skick och ålder. Ett vettigt val till din sub. Sen klarar du dig med ett två kanalssteg till framkitet, Även där skulle det lira kanon med Genesissteg av nån sort. Jag har kört så och det fanns effekt så det räckte. Då betalade jag 5000:- för två Dualmono men det går ju att finna billigare. Då finns det kraft till basen och finlir till framkitet.

            Lycka till!
            mvh
            mt4base

            Comment


            • #7
              Re: frågor om ljudbygge

              Originally posted by mt4base View Post
              Nej, skippa dem helt eller montera ett par 4" koax där bak om du måste ha rearfill.




              Det är ju du som avgör vad du har råd med och vilken kvalitet du behöver på komponenterna.




              Vet inte vad dina förstärkare kostat men istället för att köpa nytt av de märken du valt hade jag köpt begagnat av bättre kvalitet. Ett Genesis DUALMONO kostar beg mellan 1500-3000 beroende på skick och ålder. Ett vettigt val till din sub. Sen klarar du dig med ett två kanalssteg till framkitet, Även där skulle det lira kanon med Genesissteg av nån sort. Jag har kört så och det fanns effekt så det räckte. Då betalade jag 5000:- för två Dualmono men det går ju att finna billigare. Då finns det kraft till basen och finlir till framkitet.

              Lycka till!
              mvh
              mt4base
              mds steget köpte jag nytt och fick 800kr rabatt på det men nu ska det iväg, jaså jo jag kanske ska ta och kolla lite på de stegen då, och jag tycker nog att det är lika bra att låta 6,9orna vara kvar eftersom jag redan köpt dom och sedan uppgradera framsystemet, kommer nog sälja iväg båda mina steg och köpa nå värre monosteg till basen och ett stereo steg till fram systemet och göra så som mrBira sa att koppla 69orna till stereon. men jag är inte säker på hur det blir så fortsätt kasta upp förslag

              Comment


              • #8
                Re: frågor om ljudbygge

                Håller med! Genesis är riktigt trevliga grejjor, speciellt till framsystem!
                Och med tanke på att du har en finlirarbas så lär det ju inte skada med ett likasinnat steg.

                Du behöver iofs inte stirra dej blind på just 2 kanalssteg till framsystemet.. Försök hitta ett beggat Genesis 4channel, sjukt underspecat steg, och låter som att självaste Gud satt ihop det. Går att hitta 4ch från 1500-2500 beroende på skick.

                Det jag menade med realfill är att jag inte tycker att du ska lägga onödiga pengar på det, om inte dina bakpassagerare själva vill stå för kostnaderna förståss. Rör bara till ljudbilden.
                Om du nu måste ha nåt ljud där baki tycker jag att du kan köra med ett par lättdrivna koaxialer modell mindre, och driva dom med din HU's inbyggda steg.

                Men det är ju såklart bara min åsikt
                "Box wizard" by Rockford

                Räkna ut portlängd/diameter

                Comment


                • #9
                  Re: frågor om ljudbygge

                  Originally posted by mrBira View Post
                  Håller med! Genesis är riktigt trevliga grejjor, speciellt till framsystem!
                  Och med tanke på att du har en finlirarbas så lär det ju inte skada med ett likasinnat steg.

                  Du behöver iofs inte stirra dej blind på just 2 kanalssteg till framsystemet.. Försök hitta ett beggat Genesis 4channel, sjukt underspecat steg, och låter som att självaste Gud satt ihop det. Går att hitta 4ch från 1500-2500 beroende på skick.

                  Det jag menade med realfill är att jag inte tycker att du ska lägga onödiga pengar på det, om inte dina bakpassagerare själva vill stå för kostnaderna förståss. Rör bara till ljudbilden.
                  Om du nu måste ha nåt ljud där baki tycker jag att du kan köra med ett par lättdrivna koaxialer modell mindre, och driva dom med din HU's inbyggda steg.

                  Men det är ju såklart bara min åsikt
                  mjo jag satt och funderade på om jag ska sälja iväg 69orna och framsystemet och sedan köpa nå värre framsystem och sedan nå bak system kanske blir 69or eller så blir det vanliga koaxialer men man får se hur det blir, just nu kommer jag fokusera på att bygga lådan så som jag vill och sen bry mig mer om hur det är inne i bilen, må även bygga ny hatt hylla så man får se vad jag tar ut för hål i den.

                  vet inte riktigt vad jag vill ha för framsystem men jag tar det när det kommer ;P

                  Comment


                  • #10
                    Re: frågor om ljudbygge

                    http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=159
                    har ej lyssnat till dem själv, men vad jag kan förstå lirar de både snyggt och högt om man vill.
                    \m/

                    Comment


                    • #11
                      Re: frågor om ljudbygge

                      en liten tanke angående 6x9orna..dom är ju till för Open air..alltså typ 200-500 liter skuff.
                      lär inte låta trevligt i små lådor.

                      spara hellre ditt kit som du har fram nu och sätt det bak.

                      justera så du i stort sett inte hör bakhögtalarna utan du ska enbart märka av att ljudet ändras när du stänger av/slår på bak
                      Audi A4 B5 -98
                      Pioneer P90 + DEQP90
                      Sinfoni amplitude 50.4x
                      Sinfoni shadow 100.2
                      Sinfoni S165W x4
                      Sinfoni S100M
                      Sinfoni S25T

                      Vw up -12
                      På gång..
                      New car, hi end old school..

                      Comment


                      • #12
                        Re: frågor om ljudbygge

                        Originally posted by JohanH View Post
                        en liten tanke angående 6x9orna..dom är ju till för Open air..alltså typ 200-500 liter skuff.
                        lär inte låta trevligt i små lådor.

                        spara hellre ditt kit som du har fram nu och sätt det bak.

                        justera så du i stort sett inte hör bakhögtalarna utan du ska enbart märka av att ljudet ändras när du stänger av/slår på bak
                        nä de där lådorna är gjorda för att få ut bättre ljud kvalite av 69orna men för att få ut mer "bas" så ska dom spelas utan låda, men tack för att du sa det

                        om jag säljer 69orna så säljer jag med fram systemet och köper nå nya kaxialer som bak högtalare

                        Comment


                        • #13
                          Re: frågor om ljudbygge

                          Originally posted by LuffarN View Post
                          http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=159
                          har ej lyssnat till dem själv, men vad jag kan förstå lirar de både snyggt och högt om man vill.
                          jo b2 är ju bra grejer och vad jag hört så spelar det väldigt fint ljud

                          Comment


                          • #14
                            Re: frågor om ljudbygge

                            har suttit och sökt ett tag nu efter ett framsystem båda nya och begagnade, har hittat ett par stycken som jag är intresserad av men tänkte även kolla här om någon har något förslag?


                            de jag hittade nya som jag blev sugen på va:
                            http://blekingebilradio.se/product.h...ategory_id=159

                            http://blekingebilradio.se/product.h...ategory_id=159


                            så runt 2000 vill jag max lägga på ett framsystem, vill gärna att det ska fladdra lite i byxbenen av endast midd basarna hör v er om ni kommer på några

                            Comment


                            • #15
                              Re: frågor om ljudbygge

                              systemet jag troligtvis kommer att köpa är:

                              Framsystem: B2 Audio ES6.1
                              slutsteg till fram system: Genesis Stereo 100
                              Hatthyllan: DLS Performance 126
                              steg till basen: jbl 1400.1

                              Info om Genesis steget:

                              2x50 Watt (4ohm)

                              2x100 Watt (2ohm)

                              1x200 Watt (Bridge 4ohm)

                              20Hz-20kHz

                              Info om jbl steget:

                              RMS Power Rating:
                              4 ohms: 1200 watts x 1 chan.
                              2 ohms: 1500 watts x 1 chan.

                              Tror ni det kommer bli bra eller har ni några invändningar på grejerna?

                              Comment

                              Working...
                              X