Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med Stetsom slutsteg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Problem med Stetsom slutsteg

Då är ju kablaget överdimensionerat så det räcker. Att dina batterier inte skulle kunna hantera startströmmen steget drar låter osannolikt ifall de kan starta motorn.
    Dags att lämna in slutsteget kanske?

Comment

Hej.

Det var ett tag sen jag skrev denna tråden och jag lämnade in steget. Den första reparatören märkte precis som jag att steget krävde lite väl mycke ström. Men klara inte komma på nån lösning för att laga det trots lite hjälp från Stetsom. Så Frode på Ljudgaragen beställde ett nytt slutsteg till mig.

När jag fick det andra steget så funka det problemfritt i runt ca ett halvår. Och helt plötsligt börja det oxå strula titt som tätt. Slutsteget startade som det skulle utan att visa nårra blinkande felkoder, förutom när det var vinter och runt -15-20 grader. Då varnade det för överspänning :S.

Slutsteget gilla annars inte kallare och surare miljöer. Utan då kom det inget ljud från slutsteget innan det hade kommit upp i viss temperatur eller så lät det som att slutsteget bara gav runt halva effekten jämfört med vad det gjort annars. Men effektfallet skedde oftast efter att jag hade provspelat med slutsteget så det blev varmt o slog ifrån. Och då fick ja vänta i en till flera timmar innan det gav bättre effekt igen.

Frode lämnade in både detta och det första slutsteget till annan reparatör som inte fann några fel på dem genom sina tester trots att jag och andra hade upptäckt problemen. Så jag fick tillbaks mitt slutsteg som i sin tur funka som det skulle i ett par veckor o sen var det mer eller mindre samma visa om igen.

Jag kontaktade Stetsom och förklara hur slutsteget betedde sig för att få veta vad problemen möjligen kunde bero på. Och efter nårra om o men så lämna jag in slutsteget till en tredje reparatör som skulle göra några modifieringar efter Stetsom's rekommendationer.

Modifieringarna hade ingen direkt verkan, utan slutsteget spela i princip enbart som det skulle en gång efter innan jag plockade ut det. Och det var när bilen hade stått i solen i runt två timmar och upplevdes som en bastu.

Nu inväntar jag ett nytt steg från Stetsom som kallas 3k7es istället för 3k7ev som mitt nuvarande heter och verkar ha fått förändringar som: The circuit board for 3K7ES is fixed in the skeleton in a new angle (180?). More space for the track. New angle for components. More efficient. Och hoppas att detta funkar bättre .

Nån mer som har haft liknande problem med Stetsom's slutsteg?.

Comment

Originally posted by Palicuse View Post

Nån mer som har haft liknande problem med Stetsom's slutsteg?.
        Nån som inte haft problem? Kul att se att de bryr sig om kunderna dock, och försöker fixa situationen. En sak att kanske ha i åtanke; Stenson steg ärinte för "normala" användare, utan de är tänkta för tävlingsbruk att spela högt med. För bra ljudåtergivning är de odugliga, om du frågar mig. Har man inte ruggigt bra strömbank och kopplingar/kablar därtill så kommer det bli totalt oanvändbart...
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Japp. Har märkt att Stetsom inte är nårra direkta välljudssteg, utan passar bäst till dB jakt . Mycke ström gillar dom oxå, men det gör nog de flesta slutsteg beroende på vad man ska driva och hur högt man ska spela
          Last edited by Palicuse; July 24, 2013, 19:34.

Comment

Working...
          X