Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klassning av kvartvågspipa SQ Eller Spela högt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Klassning av kvartvågspipa SQ Eller Spela högt

    eftersom jag fick så pass bra resultat enligt mig och polare med denna konstruktion så kommer jag testa med en 6,5" ifall de går att få de att låta .
    Alpine, Focal, Spl Dynamics, Genesis, Kenwood, Pioneer, Jbl, Mtx, Re Audio, Mutant,
    Sinus Live, Dynaudio, Dls, Mds , Gas, Rockford Fosgate, Dragster Audio Art, Digital Designs, Zachry, Proson

    Comment


    • #17
      Re: Klassning av kvartvågspipa SQ Eller Spela högt

      hur räknar man ut en kvartvågs pipa till ex en dd w6?

      Comment


      • #18
        Re: Klassning av kvartvågspipa SQ Eller Spela högt

        Hopp, ska man göra nu då?

        Comment


        • #19
          Re: Klassning av kvartvågspipa SQ Eller Spela högt

          Originally posted by partyvan View Post
          hur räknar man ut en kvartvågs pipa till ex en dd w6?
          Man räknar likadant vilken bas man än har. Det enda man ändrar är arean på själva "pipan". Den ska vara samma som basens SD

          Om jag inte minns helt galet så är formeln:

          340 / avstämningen / 4 = längd på röret i meter
          Hopp, ska man göra nu då?

          Comment


          • #20
            Re: Klassning av kvartvågspipa SQ Eller Spela högt

            Originally posted by Christofer_k View Post
            Enrför var så negativ till8an ? böt bort mina bx-r 12or mot denna bas och är då nöjd med bytet vill få ut de bästa ur denna och för mig så låter denna konstruktion bra men nu handla inte tråden om min bas utan vad man ska klassa kvartvågspipa
            Det är faktiskt snarare tvärtom, jag gillar system med bra verkningsgrad (som kvartsvågspipor), de har ofta en attackvilja som andra saknar. Men både jag och Jonas är ingenjörer och vi skolas i att se både för och nackdelar med ett system.

            Exempel sluen låda:
            + lätt att bygga
            Låter oftast musikaliskt och likadant över ett stort frekvensområde.
            Tar liten plats

            -Kräver mycket effekt och slaglängd
            En bra bas som har detta är dyrare att bygga och kräver större slutsteg.

            Exempel kvartsvågspipa:
            +Lättdriven, ger bra dynamik.
            Man kan använda billigare element som är mer lättdrivna.

            -Mer komplicerade att bygga
            Långa lådor kan ta upp mycket plats
            misslyckas man med avstämmningen kontra element och bil så får man en entonig bas med starka övertonsresonanser som färgar återgivningen högre upp i frekvens.

            När man bygger kvartsvågspipor för hemmabruk så lägger man ofta stor vikt vid dämpning, men få jobbar man oftast med större frekvensområden än i en bilsub.
            /tycker Erik.

            Comment


            • #21
              Re: Klassning av kvartvågspipa SQ Eller Spela högt

              Originally posted by Robsarve View Post
              Det är faktiskt snarare tvärtom, jag gillar system med bra verkningsgrad (som kvartsvågspipor), de har ofta en attackvilja som andra saknar. Men både jag och Jonas är ingenjörer och vi skolas i att se både för och nackdelar med ett system.

              Exempel sluen låda:
              + lätt att bygga
              Låter oftast musikaliskt och likadant över ett stort frekvensområde.
              Tar liten plats

              -Kräver mycket effekt och slaglängd
              En bra bas som har detta är dyrare att bygga och kräver större slutsteg.

              Exempel kvartsvågspipa:
              +Lättdriven, ger bra dynamik.
              Man kan använda billigare element som är mer lättdrivna.

              -Mer komplicerade att bygga
              Långa lådor kan ta upp mycket plats
              misslyckas man med avstämmningen kontra element och bil så får man en entonig bas med starka övertonsresonanser som färgar återgivningen högre upp i frekvens.

              När man bygger kvartsvågspipor för hemmabruk så lägger man ofta stor vikt vid dämpning, men få jobbar man oftast med större frekvensområden än i en bilsub.
              Så ska man svara.
              Allt har för och naktdelar.

              Mvh//Björn

              www.dbakuten.se

              Comment


              • #22
                Re: Klassning av kvartvågspipa SQ Eller Spela högt

                Originally posted by Mats H View Post
                Jag ser att vi gör allt som står i vår makt för att locka nya tävlanden.
                Jag är inte rikrigt säker på vart ordet "tävling" kom in i bilden.
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #23
                  Re: Klassning av kvartvågspipa SQ Eller Spela högt

                  Originally posted by jonash View Post
                  Jag är inte rikrigt säker på vart ordet "tävling" kom in i bilden.
                  Det är väl en hel del andra än trådskrivaren som läser?
                  sigpic

                  -C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                  Comment


                  • #24
                    Re: Klassning av kvartvågspipa SQ Eller Spela högt

                    Originally posted by Mats H View Post
                    Det är väl en hel del andra än trådskrivaren som läser?
                    Eh, ja. Och det hade vad med "tävling" att göra?!

                    1. Jag har INGENTING med "tävling" att göra
                    2. Bilstereoforum har INGENTING heller med "tävling" att göra (mer än att det råkar finnas forumdelar som handlar om tävling)

                    Kan du förklara på ett sånt sätt att JAG begriper det, vad "locka nya tävlande" kommer in i bilden?

                    Ps. Om du tänker skriva att min inloggning i form av Jonash har nåt som helst med "tävling" att göra så är du lika lost som alla andra...Jag postar under eget nick i egen person. Tack för att jag får göra det!
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #25
                      Re: Klassning av kvartvågspipa SQ Eller Spela högt

                      För att komma lite närmare ämnet så rekommenderar jag att ladda hem Hornresp (gratis och det finns en del exempel på olika forum) för att kunna simulera på sluten, basreflex, horn, transmissionline och allsköns pipor. Där kan pipor simuleras på ett relativt enkelt sätt. Det är sällan att en 2m lång rörbit som råkar passa elementets monteringshål är optimalt, så simulera och förundras. Det går att göra pipor för både SQ och SPL beroende på element och hur man vill ha det. Men någon allmän klassificering går inte att göra.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Klassning av kvartvågspipa SQ Eller Spela högt

                        Utan att ens ha en aning om hur dessa pipor fungerar så kastar jag mig in i leken och frågar, skulle det funka att göra en pipa till en koax och köra fullregister eller är det bara dom lägre registren som fungerar i dessa pipor?

                        Kunde ju vara kul att prova ett par i garaget kanske

                        Comment


                        • #27
                          Re: Klassning av kvartvågspipa SQ Eller Spela högt

                          ja. det går att köra fullregister. Men det blir som sagt en del resonanser.

                          Här är en 36 år gammal artikel av Bo Bengsson i ämnet
                          http://www.transmissionaudio.com/images/BB12.pdf
                          /tycker Erik.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Klassning av kvartvågspipa SQ Eller Spela högt

                            Originally posted by Slarvar View Post
                            Utan att ens ha en aning om hur dessa pipor fungerar så kastar jag mig in i leken och frågar, skulle det funka att göra en pipa till en koax och köra fullregister eller är det bara dom lägre registren som fungerar i dessa pipor?

                            Kunde ju vara kul att prova ett par i garaget kanske
                            B&W har sina diamantdiskanter sitter i en pipa, men det är nog inte bara att bygga och tro det blir bra.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Klassning av kvartvågspipa SQ Eller Spela högt

                              En fördel med koax i pipa/horn kan vara att man kan ta bort baffelsteget ifall man tänker till lite. Därmed slipper man dämpa bort en massa verkningsgrad för att få rak frekvensgång.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Klassning av kvartvågspipa SQ Eller Spela högt

                                Originally posted by Jonhny View Post
                                En fördel med koax i pipa/horn kan vara att man kan ta bort baffelsteget ifall man tänker till lite. Därmed slipper man dämpa bort en massa verkningsgrad för att få rak frekvensgång.
                                Baffelsteget?
                                Nu är vi inne på termer som jag aldrig bekantat mig med.

                                Comment

                                Working...
                                X