Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av 3.5" coax till Saab 9-3ss..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Val av 3.5" coax till Saab 9-3ss..

    Sitter och lurar lite på att byta ut högtalarna i instrumentpanelen på 9-3an..

    De jag har kickat lite på är
    Hertz ECX87
    Kicker KS35 och
    Alpine SXE-0825S

    Sett att många kör med KS35an med bra resultat, men hur står sig Hertz och Alpines högtalare mot Kickers?
    Andra förslag?

  • #2
    Re: Val av 3.5" coax till Saab 9-3ss..

    amega qcox

    haha jag han före cristoffer
    saab 9000 pioneer-

    www.garaget.org/micke999

    Comment


    • #3
      Re: Val av 3.5" coax till Saab 9-3ss..

      Originally posted by micke999 View Post
      amega qcox
      Har du lyssnat på dom då?

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #4
        Re: Val av 3.5" coax till Saab 9-3ss..

        Originally posted by Horsyhorse View Post
        Har du lyssnat på dom då?

        Pierre
        ja de har jag

        skulle precis gå in och skriva att han borde kolla i cristoffers tråd då de finns ett test av rätt många 3,5 och i den karossen

        http://www.bilstereoforum.se/showthr...=amega&page=31
        Last edited by micke999; November 14, 2011, 16:16.
        saab 9000 pioneer-

        www.garaget.org/micke999

        Comment


        • #5
          Re: Val av 3.5" coax till Saab 9-3ss..

          amega q-coax 3.5 alla dar iveckan haft mina i nu hela sommarn å jue mer ja lyssnar på dom .. jue mer lövva ja dom

          Comment


          • #6
            Re: Val av 3.5" coax till Saab 9-3ss..

            Tvivlar inte på att de är bra högtalare, dock är de ju mer än dubbelt så dyra mot vad jag hade tänkt mig.. :-)

            Om man håller sig till samma prisklass som de jag nämnt (ca. 600Kr exkl. frakt),
            vilka är då att föredra?

            Comment


            • #7
              Re: Val av 3.5" coax till Saab 9-3ss..

              Originally posted by piko View Post
              Tvivlar inte på att de är bra högtalare, dock är de ju mer än dubbelt så dyra mot vad jag hade tänkt mig.. :-)

              Om man håller sig till samma prisklass som de jag nämnt (ca. 600Kr exkl. frakt),
              vilka är då att föredra?
              Gör en ny baffelring och montera dessa i då dem inte kommer sitta så bra rakt ner i brädan, dem låter kalas och är billiga.
              http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=2496
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

              www.garaget.org/Frippe_L

              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

              Comment


              • #8
                Re: Val av 3.5" coax till Saab 9-3ss..

                Av de som framgått redan ovan i tråden hade jag valt Amega Q-cox 350 för runt tvåtusen spänn.
                Att få spisa lite musik i XC90'n på Hästen premiär av nya lokalen var rätt trevligt (3.5r och ett basrör) Märket behöver nästan ingen presentation...

                Digital Designs helt nya trea, DDA-W3 sitter för tillfället nu i min SS Aero.
                Håller som bäst på med både test och tweaks..


                Originally posted by piko View Post
                Tvivlar inte på att de är bra högtalare, dock är de ju mer än dubbelt så dyra mot vad jag hade tänkt mig.. :-)

                Om man håller sig till samma prisklass som de jag nämnt (ca. 600Kr exkl. frakt),
                vilka är då att föredra?
                Beroende på vad mer som skall stoppas in, framöver eller samtidigt kanske Amega inte blir så dyra ändå, när allt kommer kring.
                Last edited by trop de; November 14, 2011, 17:34. Reason: quote
                Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

                Comment


                • #9
                  Re: Val av 3.5" coax till Saab 9-3ss..

                  Originally posted by piko View Post
                  Sitter och lurar lite på att byta ut högtalarna i instrumentpanelen på 9-3an..

                  De jag har kickat lite på är
                  Hertz ECX87
                  Kicker KS35 och
                  Alpine SXE-0825S

                  Sett att många kör med KS35an med bra resultat, men hur står sig Hertz och Alpines högtalare mot Kickers?
                  Andra förslag?
                  Hertz hade jag valt bort på en gång, låter helt enkelt inte bra, speciellt inte ihop med original huvudenhet i 9-3SS. Lyssnade nyligen på Kickers KS35 också och den imponerade inte heller särskilt på mig, för "på" och lite klena i botten. Alpinen har jag inte lyssnat på så den säger jag inget om. Om du kan tänka dig att lägga till ett par hundra så kan jag rekommendera Emphaser ECX085-G5, annars Axton AX085ES eller Magnat Carfit87.

                  Originally posted by micke999 View Post
                  amega qcox

                  haha jag han före cristoffer
                  Damn you!

                  Originally posted by Frippe_L View Post
                  Gör en ny baffelring och montera dessa i då dem inte kommer sitta så bra rakt ner i brädan, dem låter kalas och är billiga.
                  http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=2496
                  Bra mellanregister ja, men det är ju inget vidare drag i dom, tycker då inte jag.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Val av 3.5" coax till Saab 9-3ss..

                    Magnat Carfit87 var lite utav ett wildcard faktiskt.. Var ju ett trevligt pris på dem

                    Vart får man tag på Emphaser och Axton?

                    Å andra sidan är det väl varken bra mellanregister eller drag i original-högtalarna som sitter där idag

                    Ett alternativ hade ju varit om nån hade sålt ett par beggade q-cox till mig

                    Comment


                    • #11
                      Re: Val av 3.5" coax till Saab 9-3ss..

                      Originally posted by piko View Post
                      Magnat Carfit87 var lite utav ett wildcard faktiskt.. Var ju ett trevligt pris på dem

                      Vart får man tag på Emphaser och Axton?

                      Å andra sidan är det väl varken bra mellanregister eller drag i original-högtalarna som sitter där idag

                      Ett alternativ hade ju varit om nån hade sålt ett par beggade q-cox till mig

                      seastreamsgarage
                      saab 9000 pioneer-

                      www.garaget.org/micke999

                      Comment


                      • #12
                        Re: Val av 3.5" coax till Saab 9-3ss..

                        alpine coaxen är inget att hänga i granen, dom andra alternativen har ja inte lyssnat på, men just sådanna alpine coaxar sitter i brädan på bruks oldsen och jag är väldigt missnöjd med dom, rent av bortkastade pengar! förövrigt dog diskanten i ena idag, fast dom knappt är "inspelade"!

                        morel har en trevlig 4" som kanske går dit med lite våld? bara ett tips på välljudande element



                        mvh
                        Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

                        Comment


                        • #13
                          Re: Val av 3.5" coax till Saab 9-3ss..

                          Originally posted by piko View Post
                          Magnat Carfit87 var lite utav ett wildcard faktiskt.. Var ju ett trevligt pris på dem

                          Vart får man tag på Emphaser och Axton?

                          Å andra sidan är det väl varken bra mellanregister eller drag i original-högtalarna som sitter där idag

                          Ett alternativ hade ju varit om nån hade sålt ett par beggade q-cox till mig
                          Ja Magnaten är ett wildcard, spelar på bra för pengen men om man har råd så får den helt klart pisk, iaf av Emphaser och Amega. Emphasern finns hos Seastreamsgarage, Axton hos Ullareddigital. Tyvärr så verkar det inte finnas alltför många Q-Cox350 i omlopp, men håll koll i köp och sälj så kanske det dyker upp nån! Mina kommer jag dock behålla typ, för alltid.

                          Originally posted by sidny View Post
                          alpine coaxen är inget att hänga i granen, dom andra alternativen har ja inte lyssnat på, men just sådanna alpine coaxar sitter i brädan på bruks oldsen och jag är väldigt missnöjd med dom, rent av bortkastade pengar! förövrigt dog diskanten i ena idag, fast dom knappt är "inspelade"!

                          morel har en trevlig 4" som kanske går dit med lite våld? bara ett tips på välljudande element



                          mvh
                          4" går inte dit hur mycket man än vill, iaf inte om brädan ska vara intakt och man vill kunna få dit originalgaller.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Val av 3.5" coax till Saab 9-3ss..

                            Originally posted by trop de View Post
                            Av de som framgått redan ovan i tråden hade jag valt Amega Q-cox 350 för runt tvåtusen spänn.
                            Att få spisa lite musik i XC90'n på Hästen premiär av nya lokalen var rätt trevligt (3.5r och ett basrör) Märket behöver nästan ingen presentation...

                            Digital Designs helt nya trea, DDA-W3 sitter för tillfället nu i min SS Aero.
                            Håller som bäst på med både test och tweaks..


                            Beroende på vad mer som skall stoppas in, framöver eller samtidigt kanske Amega inte blir så dyra ändå, när allt kommer kring.
                            För runt 2K hade jag o andra sidan lätt gått strax ovanför 2K-strecket o köpt mig ett par EAD E60 fullregister istället......

                            Annars har jag ett par beggade Q-Cox 350 med lätt avklippta öron...
                            Kan kanske släppa dem för strax under halva nypriset plus frakt. Dock säljer jag dem helst inte utan middarna.
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #15
                              Re: Val av 3.5" coax till Saab 9-3ss..

                              Originally posted by Lonefox View Post
                              För runt 2K hade jag o andra sidan lätt gått strax ovanför 2K-strecket o köpt mig ett par EAD E60 fullregister istället......

                              Annars har jag ett par beggade Q-Cox 350 med lätt avklippta öron...
                              Kan kanske släppa dem för strax under halva nypriset plus frakt. Dock säljer jag dem helst inte utan middarna.
                              Nu stod det 600:- som pris, då ja inte hört nåt annat än amega och vifa så tipsade ja inte om amega för det va för dyrt :-)
                              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                              www.garaget.org/Frippe_L

                              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                              Comment

                              Working...
                              X