Announcement

Collapse
No announcement yet.

framsystem.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • framsystem.

    Tja!

    Har ett par frågor gællande framsyst.

    Tænker køra med tec spl6 middar och seas lotus diskanter utan delningsfilter.

    Har bara anvændt mig av delningsfilter tidigare, hur kopplar man detta så att man kan stælla in via cd spelaren (utan tidskomp el avancerade inst).

    Kan jag ha middarna rakt ut i dørren, eller ska jag bygga en liten ''låda'' (ska førsøka att montera dem i dørren och inte i dørrsidan)

    Vad tror ni, will it work?


    På førhand tack!
    No car... No audio... No fun...

  • #2
    Re: framsystem.

    Du måste ha en CD eller ett slutsteg med inbyggda aktiva delningsfilter för att göra detta.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: framsystem.

      Originally posted by Robsarve View Post
      Du måste ha en CD eller ett slutsteg med inbyggda aktiva delningsfilter för att göra detta.
      kan man køpa ett delningsfilter ( vilket som? ) och anvænda det?
      No car... No audio... No fun...

      Comment


      • #4
        Re: framsystem.

        eller kan jag anvænda tec spl6 som rena middar och køpa te.x Infinity Reference 6530CS och køra dem på ett fyrkanalssteg?

        hur skulle det funka? dvs, två middar och en diskant.
        No car... No audio... No fun...

        Comment


        • #5
          Re: framsystem.

          Två middar och en diskant kan vara en bra kombo men aldrig två olika högtalare som spelar bas i samma luftvolym.

          1. Hur skall allt monteras? Placeringar i bilen?

          2. Vad har du för grejjer som skall driva kittet?

          3. Är det Tec SPL6 HS och Seas Lotus RT 27F du har?
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: framsystem.

            Originally posted by Robsarve View Post
            Två middar och en diskant kan vara en bra kombo men aldrig två olika högtalare som spelar bas i samma luftvolym.

            1. Hur skall allt monteras? Placeringar i bilen?

            2. Vad har du för grejjer som skall driva kittet?

            3. Är det Tec SPL6 HS och Seas Lotus RT 27F du har?
            1. i dørren/dørrsida

            2. inte min bil, men ær ett 4ch JBL 4x75(?)

            3. tec middar iaf, har funderat lite på seas diskanterna. men eftersom han inte har møjlighet till att dela aktivt så faller de bort, såvida man inte kan køpa valfritt delningsfilter.

            Dum fråga kanske, ska de inte vara i samma utrymme før att de slår ut varann eller ær det någon annan speciell grund varfør man inte ska ha de i samma utrymme?
            Last edited by Bassracer; November 9, 2011, 13:39.
            No car... No audio... No fun...

            Comment


            • #7
              Re: framsystem.

              spl 6 finns i två varianter, den vanliga och hs. De behöver lite olika lådstorlek och rekommendrerad delning. Antingen så kan du använda alla fyra kanalerna i jbl steget eller så köper du ett passivt filter. Jag har nog något liggande som kan funka.
              /tycker Erik.

              Comment


              • #8
                Re: framsystem.

                Originally posted by Bassracer View Post
                1. i dørren/dørrsida

                2. inte min bil, men ær ett 4ch JBL 4x75(?)

                3. tec middar iaf, har funderat lite på seas diskanterna. men eftersom han inte har møjlighet till att dela aktivt så faller de bort, såvida man inte kan køpa valfritt delningsfilter.

                Dum fråga kanske, ska de inte vara i samma utrymme før att de slår ut varann eller ær det någon annan speciell grund varfør man inte ska ha de i samma utrymme?
                3. ALLA diskanter behöver delning. Delningsfilter designas efter elementets unika parametrar, så nej, du kan ej använda "vilket som helst". Däremot har jag ett par extra filter hemma till SEAS Lotus Reference diskanter som du kan få köpa billigt.

                Olika basar skall ej sitta i samma utrymme, då de kräver sina egna specifika volymer för att prestera på sitt bästa sätt. Risken om du delar utrymme är att något av elementen för en extrem peak (troligt!) och då skiter det sigt. Sen kommer det till att de tonalt sett kan låta olika och det ställer också till det..

                mvh Jonas
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #9
                  Re: framsystem.

                  Originally posted by jonash View Post
                  3. ALLA diskanter behöver delning. Delningsfilter designas efter elementets unika parametrar, så nej, du kan ej använda "vilket som helst". Däremot har jag ett par extra filter hemma till SEAS Lotus Reference diskanter som du kan få köpa billigt.

                  Olika basar skall ej sitta i samma utrymme, då de kräver sina egna specifika volymer för att prestera på sitt bästa sätt. Risken om du delar utrymme är att något av elementen för en extrem peak (troligt!) och då skiter det sigt. Sen kommer det till att de tonalt sett kan låta olika och det ställer också till det..

                  mvh Jonas
                  Du har pm
                  No car... No audio... No fun...

                  Comment

                  Working...
                  X