Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt framsystem i E46 touring -04, tips och råd tack

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nytt framsystem i E46 touring -04, tips och råd tack

Hej alla, på återseende kanske man ska säga till vissa av er. Jag hängde mycket på Lazzat förut (3-4 år sedan).

Jag har nyss köpt mig en ny bruksbil, en silvermetallic bmw 320iA touring -04 som har rullat strax över 12.000 mil.

Jag var till Umeå idag och shoppade ett DLS CA41, 4x50w RMS @ 4ohm och 2x200w rms bryggat 4ohm :O

Nu söker jag ett framsystem som ska matcha dessa 2x200w rms i framdörrarna.

Jag har kikat lite på DLS RM6.2 (byxfladder?) samt Hertz HSK 165.4 (byxfladder?)

Går någon av dessa att montera i mina dörrar?
    Söker även någon i trakten Umeå-Skellefteå-Piteå-Luleå som kan tänka sig att hjälpa till med dörrmonteringen för att det ska bli så bra som möjligt.

Har även tänkt inhandla ett packe Silent Coat att fylla dörrarna med.

Då jag var i Umeå idag var jag in på Ljudverkstan i Umeå och köpte 20m högtalarkabel och 2st lågnivåkablar, provade även en slotportad låda med två stycken DD 0510'r i.. helpottis så tight det spelade! fick rysningar! drev detta i 2ohm på mitt JBL GTO7001. (har idag 1st Kicker L5 10" i sluten låda)

OBS, det lutar åt att jag kommer komplettera mitt framtida framsystem med ovan nämnda baslåda

Jag är alltså ute efter riktigt tryck i midbasen samtidigt som jag vill ha ett varmt mellanregister utan en skrikig diskant.

Jag har en Alpine CDE-123R så jag har ingen möjlighet att dela aktivt via stereon, antar att jag kommer mata ut mina bryggade 2x200w direkt in i det medföljande filtret och vidare till högtalarna.

Bilder på kärran kommer nån dag, samt en liten projekttråd då allt är inhandlat.

Re: Nytt framsystem i E46 touring -04, tips och råd tack

Efter lite diskussioner fram och tillbaks med både Pierre och Nonne så lutar det åt ett X-ion kit, som tydligen ska passa bolt-on i min e46'a.

Såg även att jag har finfina möjligheter att dela både midbas och diskant på slutsteget (dls ca41).

Vad tror ni om denna setup då? Någon som har lyssnat på Audio System eller "X-ion" och kan uttala sig?

Förutom detta kommer jag även dämpa dörrarna allt det som går.

Comment

Originally posted by Iceman1985 View Post
      Efter lite diskussioner fram och tillbaks med både Pierre och Nonne så lutar det åt ett X-ion kit, som tydligen ska passa bolt-on i min e46'a.

Såg även att jag har finfina möjligheter att dela både midbas och diskant på slutsteget (dls ca41).

Vad tror ni om denna setup då? Någon som har lyssnat på Audio System eller "X-ion" och kan uttala sig?

Förutom detta kommer jag även dämpa dörrarna allt det som går.

Snåla inte på dämpmattan, jag la dubbla lager där det gick i dörren på min e46 touring, samma på innerplåten i dörren och dörrsidan fick sig ett lager.
      Nu såhär i efterhand så skulle dörrsidan behövt minst 3 lager känns det som, då dom vibrerar rätt duktigt trots att det är orginal ljudsystem bortsett från HU:n.

Du har ett stag som går halvt på diagonalen i nederkant av dörrarna fram, se till så du klär ihop den och innerplåten med dämpmattan, gav en väldig skillnad i klang i hela dörren vid knackning och verkar väldigt stabil i jämförelse med övriga dörren.

Se också till att du får riktigt tätt kring fuktspärren, särskilt i underkant av dörren, annars läcker det in vatten därigenom, som söker sig vidare till golvmattan, vanligt problem på e46orna generellt då butyltejpen på fuktspärren släpper.
      Samt att panelen framför sidoairbagen säkrast lämnas odämpad skulle jag gissa (jag vågade iaf inte hehe)

Video på hur man smidigast pillar bort dörrsidan: http://www.youtube.com/watch?v=r8bacCGLqvc
      (de blå brytverktygen i plast finns hos biltema, skitsmidiga att använda istället för mejslar som repar!)

Comment

Originally posted by Svartstreck View Post
        Snåla inte på dämpmattan, jag la dubbla lager där det gick i dörren på min e46 touring, samma på innerplåten i dörren och dörrsidan fick sig ett lager.
        Nu såhär i efterhand så skulle dörrsidan behövt minst 3 lager känns det som, då dom vibrerar rätt duktigt trots att det är orginal ljudsystem bortsett från HU:n.

Du har ett stag som går halvt på diagonalen i nederkant av dörrarna fram, se till så du klär ihop den och innerplåten med dämpmattan, gav en väldig skillnad i klang i hela dörren vid knackning och verkar väldigt stabil i jämförelse med övriga dörren.

Se också till att du får riktigt tätt kring fuktspärren, särskilt i underkant av dörren, annars läcker det in vatten därigenom, som söker sig vidare till golvmattan, vanligt problem på e46orna generellt då butyltejpen på fuktspärren släpper.
        Samt att panelen framför sidoairbagen säkrast lämnas odämpad skulle jag gissa (jag vågade iaf inte hehe)

Video på hur man smidigast pillar bort dörrsidan: http://www.youtube.com/watch?v=r8bacCGLqvc
        (de blå brytverktygen i plast finns hos biltema, skitsmidiga att använda istället för mejslar som repar!)

Aha, jag får väl dämpa allt det som går då
        Har tydligen 2kvm att tillgå med dämpmatta, hoppas att det räcker.
        Jag har inte riktigt förstått det där med att täta fuktspärren, har läst mycket om att man bör göra det, ajja, det lär klarna då jag lyfter lös dörrsidan.

Du råkar inte ha några synpukter på högtalarna jag har valt? X-ion 165 alltså.
        Ska åka på biltema och köpa såna där brytverktyg också.

Comment

Originally posted by Iceman1985 View Post
          Aha, jag får väl dämpa allt det som går då
          Har tydligen 2kvm att tillgå med dämpmatta, hoppas att det räcker.
          Jag har inte riktigt förstått det där med att täta fuktspärren, har läst mycket om att man bör göra det, ajja, det lär klarna då jag lyfter lös dörrsidan.

Du råkar inte ha några synpukter på högtalarna jag har valt? X-ion 165 alltså.
          Ska åka på biltema och köpa såna där brytverktyg också.
          Fuktspärren är i domhär i ett liggunderlagsliknande material som sitter mellan dörr och dörrsida för att just förhindra att vatten rinner in i kupén via insidan av dörren, den sitter fast (och tätas) med hjälp av butyltejp runt kanten, hela vägen runt som du kommer att märka.
          Ofta släpper denna tejp med vattenläckage som följd

Kan varken säga bu eller bä angående x-ion kitet då jag aldrig hört det, på europamarknaden verkar det som att det kittet och rainbow's e46 kit är dom dominerande om man ska ha plug and play iallafall.
          Blir nog bra ska du se

Comment

Aha, jag minns att det satt något sånt där i min förra E46'a också men även att jag hade funderingar kring hur det egentligen fungerade.

Jag hoppas att X-ion kittet spelar på "hyffsat bra". Jag förväntar mig ingen jättehäftig midbas med tanke på originalplaceringen. Dock _BÄTTRE_ än original med tanke på slutsteget, nyare högtalare samt dämpning då..

Just ja.. köpte mig en baslåda igår
            Dubbla Digital Designs 0510'or i en slotportad låda som smattrar på riktigt fint med mitt JBL 7001 @ 2ohm

Comment

Working...
            X