Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hollywood HXA 3K bra? dåligt?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Hollywood HXA 3K bra? dåligt?

Originally posted by Jonhny View Post
    Det här är som en pungspark för en ingenjör. Jag antar att du bara formulerat dig lite konstigt.
    Tång och multimeter mäter RMS, inget annat. De mäter inte distorsion/övertoner. Därför kan de inte ge mätningar som på ett bra sätt kan jämföras med andra. Det var nog så du tänkte?
    Nej......du får ut max peak med att använda effektlagen på detta sätt Björn beskriver då RMS för våran del innebär ett maximalt mått av distortion.

Det är därför man i specar ser både RMS xxxW 1%THD och xxxxW MAX.
    (1% THD var bara ett exempel, dock är det standard enligt CAE2006 som de flesta använder sig av med 1% THD)
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Det här är som en pungspark för en ingenjör. Jag antar att du bara formulerat dig lite konstigt.
      Tång och multimeter mäter RMS, inget annat. De mäter inte distorsion/övertoner. Därför kan de inte ge mätningar som på ett bra sätt kan jämföras med andra. Det var nog så du tänkte?
      Jag kanske inte utryckte mig i "ingenting gör" språk men det jag vill få fram att man kan få ut väldigt olika värden när man mäter på det viset. Att bara mäta volt och amp ger inte alltid rättvis jämförelse mellan steg. Tex KICKER och Audison steg ökar inte så mycket mellan ren Sinus våg ut till Max watt ut. Ca 20-30% mer medans andra steg tex mutant, sinuslive ökar väldigt mycket i watt ut mellan ren Sinus till ren 4kantsvåg ut. Det är mina erfarenheter.

Det var de jag ville få fram

Mvh/Björn

Www.dbakuten.se

Comment

Tänk på att det är vi som ingenting gör som utvecklar stegen ni försöker mäta på. Att använda ett språk som är korrekt enligt tex effektlagen är vettigt då det gör det så mycket lättare för folk att förstå vad det är som egentligen mäts och hur det fungerar. Tumregler och hittepå-termer gör det bara svårare i långa loppet. Lite respekt för fysikens lagar borde man ha, särskilt ifall man ska name-droppa dem i ett forum.
        Jag förstår att vi tänker alldeles för olika för att jag och tex Lonefox ska kunna förstå varandra när det gäller elektronik. Lite synd, men jag ger mig. Detta är ett bilstereoforum, här gäller era tumregler och sanningar. Jag borde vetat bättre än att försöka blanda in fysikaliska termer. Ursäkta mig.

Helt klart är att multimeter och amperemeter inte säger hela sanningen om ett slutsteg, men jag tänker inte gå in på varför.

Comment

Tänk på att det är vi som ingenting gör som utvecklar stegen ni försöker mäta på. Att använda ett språk som är korrekt enligt tex effektlagen är vettigt då det gör det så mycket lättare för folk att förstå vad det är som egentligen mäts och hur det fungerar. Tumregler och hittepå-termer gör det bara svårare i långa loppet. Lite respekt för fysikens lagar borde man ha, särskilt ifall man ska name-droppa dem i ett forum.
          Jag förstår att vi tänker alldeles för olika för att jag och tex Lonefox ska kunna förstå varandra när det gäller elektronik. Lite synd, men jag ger mig. Detta är ett bilstereoforum, här gäller era tumregler och sanningar. Jag borde vetat bättre än att försöka blanda in fysikaliska termer. Ursäkta mig.

Helt klart är att multimeter och amperemeter inte säger hela sanningen om ett slutsteg, men jag tänker inte gå in på varför.
          Är själv ingenjör men inte i elektronik utan byggteknik. Och alla sa till mig vad gör ni det är väll bara att slå på några brädor och fylla med spik så funkar det. Ni är ingenting gör

Så jag förstår glappet mellan oss och dig.

Jag försökte bara gå ner på en sådan nivå så de flesta kan hänga med och det är inte lätt att hitta nivån.

Men förklara gärna fenomenet i mitt påstående skillnaden mellan olika nivåer mellan slutsteg och varför.

Mvh//Björn

Www.dbakuten.se
          Last edited by dBAkuten; October 28, 2011, 20:16.

Comment

Lite respekt för fysikens lagar borde man ha, särskilt ifall man ska name-droppa dem i ett forum..
            Precis så jag tänkte när jag lade upp bilden och visade till effekten.
            Att steget är bättre än Ohms lagar är i alla fall tillräckligt till att jag inte köper det.

Comment

Originally posted by Tobbe View Post
              Precis så jag tänkte när jag lade upp bilden och visade till effekten.
              Att steget är bättre än Ohms lagar är i alla fall tillräckligt till att jag inte köper det.
              Alla kanske inte har den kunskapen och koll på det därför man frågar...
              Då kan jue ni duktiga ingenjörer förklara det för oss/dom/alla som inte begriper sig på det, Ursäkta om det kan verka spydigt min kommentar nu. Men alla kan inte allt om allt, och att visa en bild för den som frågar gör jue inte saken lättare.
              ja, jag lider av en sjukdom !

Comment

Har inte testat nått av steget.
                Summa summarum Stegen ger bra med effekt kontra priset.

Men Tycker att ni "gubbar" har gjort en trådurspårning *Smile
                Trots att denna "effektmätarskola" som är väldigt intressant

Apropå det med batterier.

Ström är alltid bra att ha

Ska du inte tävla i dbdrag utan i exvis Bassrace eller "korvkiosk spelande"
                så köp så många batterier du tycker du ha råd med.
                Biltema duger ypperligt.
                Köp 2 el fler st av deras 100ah modell och placera i skuffen
                och ett av standardstorlek på orginalplats under huven

med grova kablar emellan

Passa även på att byta kablar
                mellan generator plus till batteriets plus
                Mellan generatorns minus till jordpunkt
                Och batteriets minus till samma jordpunkt som ovan
                Last edited by The one n only; October 28, 2011, 21:21.

Comment

Originally posted by dBAkuten View Post
                  Är själv ingenjör men inte i elektronik utan byggteknik. Och alla sa till mig vad gör ni det är väll bara att slå på några brädor och fylla med spik så funkar det. Ni är ingenting gör

Så jag förstår glappet mellan oss och dig.

Jag försökte bara gå ner på en sådan nivå så de flesta kan hänga med och det är inte lätt att hitta nivån.

Men förklara gärna fenomenet i mitt påstående skillnaden mellan olika nivåer mellan slutsteg och varför.

Mvh//Björn

Www.dbakuten.se
                  Din ödmjukhet är uppskattad.

Jag kan naturligtvis inte svara på varför alla slutsteg gör si eller så. De fungerar inte likadant, kanske inte som spik o skruv, men som maskinskruv o gipsskruv iaf. Jag kan kratta ner vad jag lurat på efter en knäpp på näsan av mt4base (tack för din envishet) för nåt år sen. Förhoppningsvis går det att förstå:

En anledning skulle kunna vara användandet av push-pull-strömförsörjningar (hädanefter kallad omvandlare) som helt enkelt blir sämre ju mer ström som ska skyfflas genom dem (det gäller iofs alla strömförsörjningar, men push-pullen tappar ofta mycket utspänning vid överlast). Med en rejäl kondensatorbank på sekundärsidan kan man få ut bra med effekt när det är ren sinus utan en massa övertoner. Det finns tid för kondensatorbanken att laddas när utsignalen inte är på sinusens toppar. Med säg 1kw rms ut så ska 2kw lämnas i topparna av sinusen. Ifall den effekten kan tas delvis från kondensatorer så får omvandlaren det lite lättare. Den lämnar fortfarande 1kW till förstärkaren, men det blir inte så tuff intervallträning för den som det skulle blivit utan stora kondensatorer. Mer som en jämn joggingtur. När signalen sen ökas så räcker inte kondensatorbanken riktigt längre. Med fyrkantssignal (läs massor av dist o klippning) ut finns det ingen tid att ladda kondensatorbanken. Då ska 2kw lämnas hela tiden, av omvandlaren. Spring fort hela tiden, ungefär. Det innebär att omvandlaren ska skyffla över massor av energi hela tiden. Med biffiga omvandlare så kan det funka bra. Ifall omvandlaren inte är så kaxig (både i konstruktion och storlek) så tappar den en massa spänning till förstärkaren. Därmed tappas uteffekt just vid fyrkant ut och det upplevs som att den inte lämnar så mycket max watt.

Det kan även vara ett aktivt skydd som komprimerar signalen eller liknande för att man inte ska kunna förstöra slutsteget.

Jag påstår inte att detta är förklaringen på fenomenet du ser, men det skulle kunna vara en möjlighet. Ifall någon tittat närmare på specifika slutsteg skulle det vara intressant att veta varför just de stegen beter sig som de gör.

Comment

Där är vi alla nog helt rörande överens
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Det blir nog ett beggat SPL ICE 1500.1 då.
                      Samt ett eller två biltema batterier ska även försöka hitta 50mm2 kablar beggade.

Tack för all hjälp!
                      Tråden spårade lite, dock mycket intressant läsning

Comment

Working...
                      X