Announcement

Collapse
No announcement yet.

DLS C6A - Lättdrivna via HU?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DLS C6A - Lättdrivna via HU?

Hej!

Tjejen vill uppgradera bilens org.ljud till något aningen bättre!

Hon behöver inget avancerat, inge steg el liknande utan tänkte driva de me HU.
    HU'n är en Kenwood 5047, 4x50W Max, 4x30WRMS

Musikstilen är väl mestadels Pop\80-90 tals disko.. tjejer som sagt

Så jag undrar om 30WRMS orkar dra DLS C6A som är på 60 WRMS.
    Kommer förvisso inte få ut sin fulla potential ur högtalarna såklart, men tänkte att de är ju iaf bättre\fylligare midbas o bättre diskant säkerligen ljudmässigt än i t.ex Pioneers billigare kit-system.. Den va ju trots allt en test-vinnare 2007 el så.. Hyfsat ljud per krona samt lättdrivet ska de va.

..el är de bättre me ett insteg på 50W RMS som DLS kiten börjar på? Ingen expert i ämnet men om de nu ska drivas me 30W RMS, får man mer rörlighet på midbasen = flyttar mer luft bakom konan = bättre basåtergivning el är dom 10W RMS skillnad en pink i Mississippi

Hur går era tankar kring de?
    Tack
    Last edited by Kevin; October 20, 2011, 16:40.

Re: DLS C6A - Lättdrivna via HU?

Det är klart att det GÅR att köra dem, men man brukar i regel ge högtalarna lite mer effekt än vad de ska ha. men är det inget avancerat och om hon inte är jättekräsen så tror jag inte att det är någon fara. enligt mig är det dock viktigt att kunna spela de lägre frekvenserna också och att lägga in en liten sluten låda till en 8" tex. skulle säkert räcka.
    men då du inte vill använda dig av slutsteg så blir det ju ett problem. farsgubben kör DLS koaxialer runt om från sin på HU'n och han är väldigt nöjd med det!

kanske blev lite otydlig text, jag har aldrig varit duktig på att skriva.
    men det går ju att köra på HU'n men som du sa inte till sin fulla potential.
    \m/

Comment

Hur mycket effekt dom tål är egentligen inte så intressant i det här fallet, desto mer intressant är känsligheten, alltså hur lättdrivna högtalarna är. Detta anges i ..dB/W/m, du bör sikta på nåt som ligger på iaf 90dB/W/m, gärna mer när det ska drivas med huvudenheten.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Inga problem LuffarN, jag förstår Precis, att de ska gå att köra dom är de viktiga! Mjo, en liten JL 8W3v3 hade ju lyft hela ljudbilden, men hon är inte så värst intresserad för då börjar vi snacka om helt andra priser, 5 kanals steg, bas + låda etc.. Hon e nöjd me en OEM uppgradering + så dämpar jag dörrpanelerna och plåten så de blir ju ett klart lyft mot vad som sitter i original. Kollade att DLS billigaste Performance serien börjar oxå på 50W RMS, så siffermässigt är de ju samma som C6A.
        Bilen har diskanter på inst.brädan, 6,5" i framdörrarna och 5.25" i bakdörrarna
        ChriZtoffer, jag nämnde den kontinuerlig effekten bara för den & max effekten är den enda 2 siffrorna som står.. hade de stått "spelar fråm X-WRMS så hade jag inte ens behövt o fråga

Men känsligheten 93 dB (1W/1m), så de e ju 90+ iaf
        Last edited by Kevin; October 20, 2011, 18:50.

Comment

dämpa o köp ett steg till dem tkr jag =) sedan finns det ju 6.5'' basar man kan sätta i en rörlåda=)

Comment

Men då tappar de hela poängen som mitt senaste svar..
            Får jag i ett steg, så vet jag att jag inte kommer nöja mej me C6A o börja me.. utbudet blir genast större, samt suget för SQ som jag har en tendens o fastna för..
            Så tyväär Ville91, jag får hålla mej till trådens ursprungliga fråga, fast jag vill skena iväg me steg etc oxå... om de vore min bil så vore de en helt annan femma, men du förstår säkert :P

Comment

JAG TYCKER att hon ska driva det det på spelaren då hon/du inte vill ha steg, det viktigare är en stabil montering och dämpning än slutsteg ser JAG det som. Sen vad det byggs i för bil vet ju ingen..

MVH Simon Jonsson
              Last edited by Snoddas; October 22, 2011, 04:15.

Comment

Yes, montering är ju A-O i alla fall. Det är en Pegga 307 btw..

Comment

Working...
                X