Announcement

Collapse
No announcement yet.

the big3

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• the big3

har läst på flera ställen, forum mm alla nämner hur jätte viktigt det är med att ha tillräkligt tjocka kabler från batteri till slutsteg men hur viktigt är det med resten dvs jord till motor chassi och pluss kabel till generator från batteriet men ser inte det nämnas så ofta ialafal? och mäste dessa var lika grova kablar som till steget eller går det bra med något mindre?
    här är i länk på vad jag menar
    http://www.youtube.com/watch?v=SL-9o5kSgv4

Re: the big3

Jorden till steget bör vara lika grov som plusen (ja det går med tunnare, men varför krångla till det) och då måste man även se över batteriets jord, den som sitter där är ju dimensionerad för dom förbrukare som satt i bilen från fabrik och inte för extra slutsteg och grejer.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Jorden till steget bör vara lika grov som plusen (ja det går med tunnare, men varför krångla till det) och då måste man även se över batteriets jord, den som sitter där är ju dimensionerad för dom förbrukare som satt i bilen från fabrik och inte för extra slutsteg och grejer.
      Menar du att det går mindre ström genom jorden än +, därför går det köra med mindre kabelarea?
      sigpic

Ägare av DekorTeknik
      Gå in och gilla!

Comment

Nope, det är därför som jag rekommenderar samma area. Men andra kontrar med att jorden är kortare och ger därmed mindre spänningsfall så därför kan den vara tunnare. Men jag föredrar samma area på jord som plus.
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

okej jorden till slutsteg och kondeing har jag i samma tjocklek som pluss kabel och då vet jag att jag även ska jorda mellan batteriet och chassit med samma grovlek, är även pluss kabel mellan generator och batteri, och jord emmelan batteri och motor lika viktigt, varför jag frågar och inte bara gör det är för att det är knepingt att hitta batteri polskor som tar så många tjocka kablar och dessutom har täck kåpa då minna batteri poler ligger mm från att ta i motorhuven

Comment

Generatorplusen bör vara korrekt dimmensionerad, men skadar såklart inte att uppgradera! Motorjorden behöver du inte byta, om du inte uppgraderar generatorplus eller om chassijorden går via motorn.
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

personligen har jag grövre jord än +.
              och stabil och bra jord är viktigt!
              \m/

Comment

Det man kan säga angående jorddimensioneringen till slutsteget är att om man har minst samma som på plussidan så blir det inga problem (under förutsättning att plussidans kabelarea är korrekt dimensionerad) med tanke på att pluskabeln ofta är flera meter lång och jordkabeln ofta bara är en meter lång eller kortare.

Jag håller med ChriZtoffer att jordkabeln egentligen kan göras aningen tunnare eftersom den är kortare, men det är bättre att alltid utgå ifrån minst samma dimension som pluskabeln. Då blir det "aldrig fel" kan man säga.

"Big 3" är en mycket vettig uppgradering av elsystemet, det eliminerar diverse problem med spänningsfall och förbereder också för eventuella extra batterier/större generator. Ett inte alltför ovanligt problem angående blinkande belysning vid kraftiga basdunk är att batterijordkabeln är dåligt dimensionerad och/eller har dålig kontakt i karossen. Generatorns jordkontakt kan även den vara dålig.
                Last edited by Optima; October 12, 2011, 19:24.

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  det är ju ganska lågiskt som du säjer nu när jag tänker på det att jorden mellan chassi och batteri bör vara lika tjock som jorden mellan chassi och slutsteg, men det är ju ren ideoti när man köper kabel kitt att det bara följer med en jord kabel borde ju vara 2 stycken för ingen bil vad jag sett har 50mm2 jord i bilen orginal, undrar hur många det finns som tror att dom köpt alt som behövs och åker runt med aldeles för klen chassi jord

Comment

tack för alla svar ska göra denna uppgradering, men är det någon som vet vart man får tag på polskor med 2 stycken 50mm2 utgångar och ett par mindre typ som dessa http://www.rockfordfosgate.com/produ...n_US&p_status= verkar inte växa på träd dom måste ha täck kåpa då batteri polerna ligger ruggit nära att ta i motorhuven på min bil, eller eventuelt sånna där skruvar som man sätter på sidan av batteriet på amerekanska bilar, som man kan bygga på massa sladdar på? det verkar också va sällsynt

Comment

http://www.blekingebilradio.se/categ...batteripolskor
                      kollade inga storlekar men där fanns det några, och de flesta har plast-skydd!
                      \m/

Comment

Originally posted by LuffarN View Post
                        http://www.blekingebilradio.se/categ...batteripolskor
                        kollade inga storlekar men där fanns det några, och de flesta har plast-skydd!
                        Enda med 2*50 + nån till som kan kopplas rakt in är ju stingers o den kostar 599kr :-)

Känns mer vettigt att köra med skyllermarks polskor och klämma en kabelsko på varje kabel man ska koppla på isf. Vill man sen skydda den mot kortslutning, tja silvertejp/eltejpa eller fäst en gummiduk över den.
                        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
                          Enda med 2*50 + nån till som kan kopplas rakt in är ju stingers o den kostar 599kr :-)

Känns mer vettigt att köra med skyllermarks polskor och klämma en kabelsko på varje kabel man ska koppla på isf. Vill man sen skydda den mot kortslutning, tja silvertejp/eltejpa eller fäst en gummiduk över den.
                          jo, jag såg det senare, sen ville han ha plats för 2 mindre med och då är det ingen av dem som uppfyller kraven!

Kabelskor är nog den smartaste lösningen, då får man plats med mycket mer!
                          det blir även billigare!
                          \m/

Comment

Jag hade "vanliga" polskor från Autoleads och på dem hade jag 3st 50mm², två 35mm² & en 10mm² på jordsidan.

Med en längre skruv så får man plats med fler kabelskor (10mm² satt direkt i polskon), de finns de som menar på att det är dåligt med flera kabelskor på samma skruv. Frågan är om det i praktiken spelar så stor roll.

Comment

Originally posted by Extra Kim View Post
                              Jag hade "vanliga" polskor från Autoleads och på dem hade jag 3st 50mm², två 35mm² & en 10mm² på jordsidan.

Med en längre skruv så får man plats med fler kabelskor (10mm² satt direkt i polskon), de finns de som menar på att det är dåligt med flera kabelskor på samma skruv. Frågan är om det i praktiken spelar så stor roll.
                              Jag ser ingen nackdel med att ha flera kabelskor på samma skruv så länge skruven är tillräckligt lång så den inte sitter med någon enstaka gänga mer än att det blir mer resistans, dock så extremt lite så det inte märks någon skillnad :P

Comment

Working...
                              X