Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabelstorlek

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kabelstorlek

Hur mycket effekt kan man skicka genom en 1mm2 högtalarkabel?
    Funderar nämligen på om man skulle använda sig av kablarna från originalsteget i bagaget. Är till 6,5" i dörrarna samt 3,5" på brädan.

Kommer matas med en steg som ger 50w/kanal.

Re: Kabelstorlek

Originally posted by Carl Arwidsson View Post
    Hur mycket effekt kan man skicka genom en 1mm2 högtalarkabel?
    Funderar nämligen på om man skulle använda sig av kablarna från originalsteget i bagaget. Är till 6,5" i dörrarna samt 3,5" på brädan.

Kommer matas med en steg som ger 50w/kanal.
    Det handlar om vilken imp du har på högtatalaren inte bara hur många Watt du ska ha.

Men i ditt fall så funkar 1mm2 högtalarkabel utan problem.

MVH//Björn

www.dbakuten.se

Comment

Tack så mycket, jo det är vanliga 4ohms det gäller.

Hur mycket kan man trycka genom 1mm2 kabel då vid 1, 2 eller 4ohm?

Comment

Beror även på kabellängden.

Jag vet däremot inte riktigt vart man ska dra gränsen för "tillåten" effektförlust vid en teoretisk beräkning, rimligtvis borde man utgå ifrån en viss procent av den ursprungliga effekten.

Comment

Med en kabellängd om 6m och 50W (14,1Vrms) ut från steget får du 45W till högtalarna. Då förutsätts 1mm2 kabel både till och från högtalarna.

Med samma 50W (7Vrms) från steget i 1 ohm blir det bara 34,5W i högtalaren med 6m 1mm2 kablar.

(Detta är ett exempel som förutsätter konstant 4ohms impedans)

Det är alltså upp till var och en att säga vad som är okej. Dock skall man tänka på att frekvensgången i högtalarna förändras mer ju klenare kablar man har iom att impedansen ej är konstant.

Comment

Kom just på att 6,5" är 2 ohms så då lämnar steget drygt 80w.

Jag får prova med originalkablarna och skulle det låta illa får jag trycka dit lite grövre grejer. För det är väl inget risk att man eldar upp nått pga klena kablar?

Comment

Working...
            X