Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generator laddar dåligt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Generator laddar dåligt

Bytte nyligen generator på min 740 till en biltema 55A. Men märker att den inte alls laddar som den borde, ca 13,5 volt när jag mäter direkt på generatorn, något lägre när jag mäter på batteriet. Och när jag vrider på stereon (MDS APH2 och DD 1508) så åker voltmätaren ner till 11.5 v, vid längre spelning kan den ramla ner till 10volt.
    Har endast en 16mm2 kabel till steget.
    Har jag gjort nåt fel, eller ska jag helt enkelt åka på biltema och byta generator?
    HU: Pioneer DEH-P88RSII
    Framsystem: MB Quart 6.5
    Basar: 2 x DD1508
    Steg: MDS APH1 och APH2

Re: Generator laddar dåligt

Originally posted by DD8 View Post
    Bytte nyligen generator på min 740 till en biltema 55A. Men märker att den inte alls laddar som den borde, ca 13,5 volt när jag mäter direkt på generatorn, något lägre när jag mäter på batteriet. Och när jag vrider på stereon (MDS APH2 och DD 1508) så åker voltmätaren ner till 11.5 v, vid längre spelning kan den ramla ner till 10volt.
    Har endast en 16mm2 kabel till steget.
    Har jag gjort nåt fel, eller ska jag helt enkelt åka på biltema och byta generator?
    Låter mer som att du har ett dåligt batteri eller för klent sett till din anläggning(generatorn är även i minsta laget).

Generatorer brukar lämna sitt angivna ampere värde vid ca 2000rpm och din 55A generator lämnar nog inte så mkt på tomgång tyvärr.

Hoppas du har möjlighet att byta upp dig till en 100A generator
    155++db@25hz
    http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Steget arbetar i klass A enligt produktbeskrivningen, det kan troligen dra uppåt 70 A eller mer vid mycket hög volym om det bryggkopplas. Då räcker inte en 55 A generator till, så enkelt är det. 16 mm2 kabel känns lite i underkant tycker jag, skulle nog personligen vilja ha 21 mm2.

Som Techno Bass skriver så ger generatorn inte så mycket på tomgång, jag skulle gissa att endast halvljuset+fläkten i läge 2 räcker för att laddspänningen ska vara på gränsen att sjunka om det gäller en insprutare.

I vilket fall som helst så ska den orka ladda mer än 13,5 V på tomgång och endast halvljuset påslaget, åtminstone om tomgången håller sig över 600 varv. Frågan är om diametern på nya generatorns remskiva är samma som förra generatorn, sånt är nämligen viktigt (speciellt på tomgång). Mät upp den.

Jag håller också med Techno Bass att en 100 A generator skulle sitta fint, har själv en sån från Biltema på min 240 och den funkar bra hittills.

Har du ett gammalt batteri så finns förstås risken att det är slitet, då bör man sätta ett nytt. Generatorns laddkabel+jordkabel och batteriets kablar ska vara i bra skick och ha bra kontakt, det är också viktigt.

Comment

1: generatorn är i minsta laget, om du kan så lämna tillbaka den å köp en generator från skroten från en nyare volvo 940 istället, har för mig de finns upp till 130 amp,

2: troligen e inte batteriet dagsfärskt och kan vara ide att byta det, böka i så elakt batteri du får plats med

3: se över strömkablarna, dra så grovt som möjligt till steget, och likaså jorden till det, kolla så du har BRA kontakt där du jordar, byt gärna jorden mellan batteri och chassie också, samt mellan chassie och motorn, samt uppgradera kabeln från generator till batteriet också. med dessa mods gjorda så vore de fan om du inte fått bort problemet, har du inte fått de så återstår väl isf att byta remskivorna så du kan få en annan utväxling till generatorn så den laddar mer på lägre motorvarv, men de ska inte behövas,

tillägg:
        4: spela aldrig så spännigen dippar så lågt som du skriver, risk att du eldar upp steget pga höga strömmar genom komponenter/kretskort. speciellt på analoga strömslukande steg.
        Last edited by MrMix; September 30, 2011, 22:28. Reason: glömsk på fredagskvällar ;)
        De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

Comment

Tack för svaren!
          Biltemas universal på 100 A, passar den rakt på, eller måste det moddas en massa?

Comment

Originally posted by MrMix View Post
            1: generatorn är i minsta laget, om du kan så lämna tillbaka den å köp en generator från skroten från en nyare volvo 940 istället, har för mig de finns upp till 130 amp
            960 ambulans och från 60/70/80-bilarna så kan man modda generatorn och bygga nytt färste så kan man få 140+ om man vill (vet att S60R har 160A-generator)

Tack för svaren!
            Biltemas universal på 100 A, passar den rakt på, eller måste det moddas en massa?
            Du.....sitter din generator på höger eller vänstersidan blocket?
            Om den sitter på höger sida så har jag en 143A med fäste som passar B230-blocket och 50mm2-laddkabalage som kanske räcker även på 740n......
            Grejerna har suttit på en 240....
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Det viktiga är att generatorn är "rätt hängd", dvs om den sitter på höger eller vänster sida på motorn. Den jag köpte passar till 240, som ju har generatorn på höger sida sett inifrån kupen. Inga moddningar behövdes, det var bolt on.

Men andra har gett svar på alternativa generatorer som är kraftigare, ju starkare desto bättre.

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                Du.....sitter din generator på höger eller vänstersidan blocket?
                Om den sitter på höger sida så har jag en 143A med fäste som passar B230-blocket och 50mm2-laddkabalage som kanske räcker även på 740n......
                Grejerna har suttit på en 240....
                Sett inifrån bilen så sitter den på höger sida.
                Pris?

Originally posted by Optima View Post
                Men andra har gett svar på alternativa generatorer som är kraftigare, ju starkare desto bättre.
                Absolut! Blir förmodligen nåt större bilstereobygge under vintern, så ström är alltid bra
                Last edited by DD8; October 1, 2011, 10:56.

Comment

Sett inifrån bilen så sitter den på höger sida.
                  Pris?
                  Ah precis vad jag menade. Jag pratar alltid i bilens färdriktning när jag pratar höger eller vänster sida

Ja du....den kostar runt 2K på skroten....ge mig ett bud
                  Dock kan vi ta denna diskussion över PM.
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Working...
                  X