Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mattor för att dämpa vägljud.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Mattor för att dämpa vägljud.

    Tjena. Bumpar tråden lite då jag är nyfiken på Biltemas mattor mest tack vare priset, men länkarna är trasiga. Är det denna ni tycker funkar bra?
    http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-ti...platta-369220/

    ... eller nån av deras andra? Jag tänkte komplettera SC-mattor med lite tjockare matta i bagaget på min Saab 9-3 SC, nämligen och vill ha nåt prisvärt.

    Comment


    • #17
      Re: Mattor för att dämpa vägljud.

      Det man bör ha där det finns vatten är skum/cellgummi med slutna celler. Finns massor med fabrikat, men de kan vara svåra att få tag på som konsument.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #18
        Re: Mattor för att dämpa vägljud.

        Okej, tack Erik. Fast jag vill inte lägga så mkt pengar på det, och finns det varianter på ex. Biltema som är prisvärda kör jag hellre på det. Därför undrade jag mest vilken av deras mattor det var ni tyckte var bra tidigare i tråden. Jag gissar att det är den som "dämpar 40 db" och är "godkänd för marint bruk."?
        Den ska ligga ovanpå SC, under golvet i bagaget. Förhoppningsvis inget vatten där och så mkt kondens borde det väl inte bli heller - hoppas jag iaf.

        Comment


        • #19
          Re: Mattor för att dämpa vägljud.

          Där funkar den utmärkt. Den är ju närmare 2 cm tjock så den går inte att montera överallt, men där den går är den grym.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #20
            Re: Mattor för att dämpa vägljud.

            Så det är den mattan? Det sade du nämligen inte den här gången heller. Den är 30 tjock i så fall. Men jag antar att det är den då.

            Det är ju schysst att den är bra, då kan man göra en komplettering av SC-mattorna utan att det kostar skjortan. Typiskt att man är en person som stör sig på högt vägljud, 9-3an från 2006 låter ju som jag vet inte vad. Första gången jag körde den frågade jag farsan om det inte var ett lager som behövde bytas bak...

            De två andra varianterna Biltema har, den gula med alu på och filten, kostar visserligen bara hälften av "marin"-varianten, men jag vet inte om nån testat dem..?

            Comment


            • #21
              Re: Mattor för att dämpa vägljud.

              Jodå har testat alla, den grå är dubbelt så dyr men fem gånger så bra.

              9-3 bullrade nått löjligt, åkte på en tjänsteresa med en kollega som just hämtat ut en. Bilen hade gått 50 mil och det gick knappt att snacka med honom.
              /tycker Erik.

              Comment


              • #22
                Re: Mattor för att dämpa vägljud.

                Jo, det är synd att jag inte visste det innan, men nu är det som det är.

                Kanon, då ska jag testa lite sånt i bagage, hjulbalja och om det får plats, ovanpå hjulhus bak. Återkommer med resultat vad det lider.

                Comment


                • #23
                  Re: Mattor för att dämpa vägljud.

                  Det kanske är helt självklart för alla, men vad Biltema menar med "Uppfyller kraven i Fritidsbåtsdirektivet 94/25 EG. ISO 3795." har ingen med fukt eller slutna celler att göra, utan materials och produkters antändlighet och motståndskraft vid brand.
                  Gitarrsmörgås!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Mattor för att dämpa vägljud.

                    Tompa Tveskägg
                    9-3an från 2006 låter ju som jag vet inte vad
                    Tyvärr innebär just årsmodellen -06 en besparing på flera ställen med ökat oljud som följd, finns kit att köpa (och isolera) med så man får samma ljudkomfort som tidigare resp nyare årsmodeller av SS/SC.

                    Torde finns en del info på STCS, alt prata med någon från SAAB.

                    Lycka till!
                    Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Mattor för att dämpa vägljud.

                      gkar: tack för infon. Jag reflekterade egentligen inte så mkt över fuktbiten. Läste snabbt och tänkte att "marin-grejen" kanske hade med det att göra. Förhoppningsvis ska det inte finnas så mkt fukt i en modern bil oavsett.

                      trop de: finns det originalkit för dämpning, alltså? Intressant. Vet du nåt om ungefärligt innehåll och pris? Inte troligt att jag köper med tanke på jobbet jag redan lagt ner och hur långt jag har kommit, men kolla kan man ju alltid göra.

                      Är dock lite oroad över slutresultatet, speciellt vad gäller vindbrus som ju är svårt att få bort i efterhand. Men då har jag i alla fall försökt.

                      Det blir Silent Coat i ytterplåtens insida och på plåten mot kupén i framdörrarna, SC i bagage och balja samt på hjulhusen, och sen så mycket av Biltemas dämpmatta som det får plats där bak. Tveksamt om det får plats på hjulhusens ovansida om man ska kunna ha kvar originaldämpningen (den där sega, gummiliknande), men jag ska testa. Om inte annat borde det väl ge nåt att täcka åtminstone bagagegolvet med den.

                      Vet inte om nån annan reflekterat över det, men jag är nästan hundra att mitt oväsen låter olika mycket vid olika körtillfällen. Det är förstås ganska ologiskt såvida jag har inte har nån obalans i hjul, kasst lager eller annat mekaniskt fel, men jag har tänkt på det flera gånger. I och för sig skulle ju faktiskt en plåt kunna vibrera ibland och ibland inte, den är ju inte helt död och statisk. Har inte hunnit köra bilen så mkt än och får lyssna efterhand.

                      Sen måste jag bara tappa sådär 40 kilo i vikt för att väga upp för all skit jag lagt in i bilen också.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Mattor för att dämpa vägljud.

                        Att det låter olika vid olika tillfällen är inte så ologiskt....
                        Däckens temperatur, beläggningen man kör på varierar, torrt, fuktigt osv osv. Det är MYCKET som påverkar vägbuller när man kör.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #27
                          Re: Mattor för att dämpa vägljud.

                          Hmm... de tjocka Biltema-mattorna läggs med skumplastsidan ned och den vågiga, glansiga delen uppåt - antar jag?

                          Comment

                          Working...
                          X