Announcement

Collapse
No announcement yet.

framsystem tips!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: framsystem tips!

Tidskompensering är ingen nödlösning utan faktiskt en dellösning. Problemet är att felen i en bilkupe kommer av reflektioner, volym, tids och fasfel. Vad man än gör i miljön kommer att vara en kompromiss. Men det kan vara en trivsamt låtande sådan.

Poängen med en korrekt inställd tidskomp är att basarna skall upplevas som om de slår samtidigt av den som lyssnar. Men då de flesta element har olika stegsvarsfördröjning (tiden det tar från att musiksignalen når talspolen tills att den återges av konen) vid olika frekvenser så är det återigen ett fas/tidsproblem som man får kompromissa fram. Någon risk att konerna skall ta skada är det dock inte, möjligen på nivåer uppåt 150 dB.
    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Jimma72 View Post
      Lite nyfiken på varför du inte gillar tidskomp?
      Mvh
      Njaa, läs meningen jag skrev igen...kanske skrev lite luddigt....kitet gillar inte tidskomp.
      Men det var mest en grejj för "nu får några sig ett skratt".

Pierre(tidskompar ibland)
      SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

någon som vet min fråga om dörrsidorna?

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
          Njaa, läs meningen jag skrev igen...kanske skrev lite luddigt....kitet gillar inte tidskomp.
          Men det var mest en grejj för "nu får några sig ett skratt".

Pierre(tidskompar ibland)
          Hmm, har du när du "tidskompat" det använt aktiva kanaler, dvs hoppat passiva filtret, eller har du kompat hela kittet och använt passivt?

Jag har en aning om vad problemet kan vara....
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by ville91 View Post
            någon som vet min fråga om dörrsidorna?
            Sorry att jag förstörde din tråd ville dörrarna är samma i s70 (sedan) och v70 (kombi) vad jag vet om det är samma modell av kaross / årsmodell.

Vill du ha 100% info kan jag kolla i datorn på jobbet då vi är akturiserade på volvo.

Comment

Originally posted by Jimma72 View Post
              Sorry att jag förstörde din tråd ville dörrarna är samma i s70 (sedan) och v70 (kombi) vad jag vet om det är samma modell av kaross / årsmodell.

Vill du ha 100% info kan jag kolla i datorn på jobbet då vi är akturiserade på volvo.
              kolla gärna=) 400 kronor för 2 dörrsidor e ju billigt så jag vill veta=)

Comment

Originally posted by jonash View Post
                Hmm, har du när du "tidskompat" det använt aktiva kanaler, dvs hoppat passiva filtret, eller har du kompat hela kittet och använt passivt?

Jag har en aning om vad problemet kan vara....
                Har inte använt passiva filter på 3år.

Oavsett vad så kan du få komma o leka lite.
                (vinner jag inte EM så blir jag sk-t-rg)

Pierre
                SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
                  Har inte använt passiva filter på 3år.

Oavsett vad så kan du få komma o leka lite.
                  (vinner jag inte EM så blir jag sk-t-rg)

Pierre
                  Hmm...äh, jag släpper det. För mycket OT i tråden
                  SM-guld 2007 och 2008.

Comment

men blir ju på 1 plats i bilen som de låter bra med tidskomp eller är de med fel?

(dock så har jag aldrig fått till tidskomp riktigt så är väl mer en fråga)
                    saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Det blir bäst på ena sidan ja, men när nivåerna är rätt så låter det tonalt bättre även på passagerarsidan, även om man får en skev ljudbild. De senaste tre månaderna (snart) har jag åkt i passagerarsätet, så jag börjar bli van vid den nu...
                      /tycker Erik.

Comment

Originally posted by micke999 View Post
                        men blir ju på 1 plats i bilen som de låter bra med tidskomp eller är de med fel?

(dock så har jag aldrig fått till tidskomp riktigt så är väl mer en fråga)
                        Om vi delar upp det i
                        a) Integrering av sub och
                        b) Placering utav röster och instrument

så har du rätt i att placeringen gör att det kommer låta som bäst på 1 plats fram, vad avser b) ovan. Jag bortser här ifrån hur det låter bak, för det är en helt annan historia och skapligt ointressant om du frågar mig. Däremot så kommer a), basintegrationen, med framsystemet att låta lika för höger och vänster med väldigt stor sannolikhet. Enda gången det inte gör det och det blir påtagligt, är med en frontsub i handskfacket skulle jag säga. Visst, skulle du ha en extremt kort bil, med sub bak, i ena sidan, eller i en av bakdörrarna av en sedan ex.vis, så kan du få samma problem då, men där är inte så vanligt att man monterar dem.

(Rent teoretiskt får du även en skillnad mellan förar-plats och passagerar plats även om du monterar en sub bak i en kombi, i ena sidan innanför luckan säger vi. Men den skillnaden mellan vänster och höger är väldigt liten, men visst, den finns där. Dock tvivlar jag på att man hör den i praktiken men skall man vara helt korrekt så kommer tidskompet att påverkas/förändras lite mellan förarplats och passagerarplats i det fallet med..)
                        SM-guld 2007 och 2008.

Comment

okej bra svar, för mig som har hel familj med i bilen så lär de låta bra ialalfall på båda platserna fram men gärna bak med då man ibland blir sittandes där och då blir tidskompet onödigt för mig??dock under tävlig så får man ju lägga in en annan konfig i bit1an

edit

kan man få framsystemet att låta bättre med tidskomp på båda platserna fram?
                          saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

lägg in olika kompningar för var du sitter i minnena.

Jag har alltod min på förarplats, och då låter det bra även i baksätet.
                            /tycker Erik.

Comment

har köpt framsystem och stereo nu... blev bt61 och dd 6.5 flat kitet..... vardagsdunkande kommer det vara för jag tänker ej tävla!

Comment

Working...
                              X