Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monoblock = Hur många kanaler

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Monoblock = Hur många kanaler

Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Hmm... dubbla strömanslutningar, troligtvis dubbla nätdelar också alltså? Då skulle jag vilja kalla det för dualmono, men med möjlighet till bryggkoppling. Eller bara 2-kanalssteg med dubbla nätdelar.
    +1. som softis skrev i min facebook just:

Det ÄR ett monoblock, mono betyder inte att de bara e en kanal. De betyder bara att de inte e stereo

Comment

ibland blir man förvånad över vilke konstiga diskutioner internet har att erbjuda
      saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Så om jag kastar på två sidoplåtar på två SPL Dyn 3500D, parallellkopplar rca-signalen på insidan så har jag byggt ett två-kanalssteg?

Comment

hahahah helt klart. det har fortfarande 2 kanaler. men ingen "stereofunktion" utan enbart MONO.

Alltså dualmono dvs 2 steg i ett skal.

Vad betyder clip-saken jag frågade om? nån som vet?

Comment

Originally posted by Leo86 View Post
            +1. som softis skrev i min facebook just:

Det ÄR ett monoblock, mono betyder inte att de bara e en kanal. De betyder bara att de inte e stereo
            Fast det finns ju input L & R, samt dubbla utgångar, så då är det väl stereo ändå..?
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by Extra Kim View Post
              Så om jag kastar på två sidoplåtar på två SPL Dyn 3500D, parallellkopplar rca-signalen på insidan så har jag byggt ett två-kanalssteg?
              Måste välla ha ett "eget namn" från tillverkaren för att klassas som ett monoblock med 2 kanaler va?

Annars skulle ju folk bygga heltokiga saker om det vore så himla enkelt.

Eller?

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Fast det finns ju input L & R, samt dubbla utgångar, så då är det väl stereo ändå..?
                Så du menar att ALLA monoblock är stereosteg?
                Ja menar. alla steg har ju left right ingång .

Eller vad tror du Busfarbror?

Comment

Måste välla ha ett "eget namn" från tillverkaren för att klassas som ett monoblock med 2 kanaler va?

Annars skulle ju folk bygga heltokiga saker om det vore så himla enkelt.

Eller?
                  Tror du missade poängen med inlägget

Comment

Originally posted by Extra Kim View Post
                    Tror du missade poängen med inlägget
                    känns lite som det nu i efterhand XD

Comment

Så du menar att ALLA monoblock är stereosteg?
                      Ja menar. alla steg har ju left right ingång .

Eller vad tror du Busfarbror?

Men har fortfarande inte fått svar på frågan, hur man bryggar en kanal ?

För om man jämför detta steg med te.x. Sinus Live 3000 som ni dragit upp tidigare så är väl inte det bryggningbart, även om det innehåller sk. 2 monoblock, eller te.x Helon 9000.1 som har både L+R ingång och dubbla + & - till strömmen, men e ju forfarande ett monosteg....trots dubbla nätdelar bla bla...om jag inte kommer ihåg fel så.....

En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

Comment

Grejen är att skillnaden sitter i om dockningen (som det egentligen handlar om) sker inne i steget som på Sinus eller utanför steget som på Massive...

Utöver detta så är det exakt samma princip.

Comment

vad får du en kanal från? fortfarande dualmono. dvs så kan man brygga 2kanaler till 1. ALLA slutsteg OAVSETT modell har L+R och de flesta monoblock av lite grövre kalliber idagsläget har ju dubbla anslutningar. har nog hellre 2x50 kvadrat ist för en 100 kvadrat kabel.

Bara för att bilstereo ligger efter så pass mycket jämnfört med dagens surroundförstärkare för hemmabruk där det finns en subutgång med EN monosignal.

2-kanaler som går att brygga till en. det är bara du som fått upp den konstiga frågan hur man bryggar en kanal. det är 2 kanaler på steget då det är dualmono.

Comment

Finns faktiskt monoblock med bara EN rca ingång, t.ex SPL Dyn har haft det om jag inte missminner mig.

Men det känns som det är ointressant i denna frågan.

Comment

2-kanaler och mono kan det väl vara på samma gång? Finns la säkert gamla förstärkare med dubbla steg i utan stereo!
                              http://bilstereoforum.se/member.php?u=285

Comment

bla bla bla. haha. kul tråd. någon som vet om dessa steg är bra eller är de bara något sinuslive jippo på steroider med rå kass utsignal? ser ju fläskigt ut men att bränna en HCCA bas vet ja inte om ja tycker är något bevis för att de skulle va bra eller dåligt.
                                Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Comment

Working...
                                X